Det gör jag inte. Men tycker ändå att det är dyrt att fixa denna typ av ruta. Tycker du att det är billigt?Har du hittat någon billigare verkstad som utför dessa jobb, så tipsa gärna oss andra![]()
Glad att jag har enkelfönster
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det gör jag inte. Men tycker ändå att det är dyrt att fixa denna typ av ruta. Tycker du att det är billigt?Har du hittat någon billigare verkstad som utför dessa jobb, så tipsa gärna oss andra![]()
Vem blir hjälpt av din kommentar?Man skulle ju kunna göra som man ibland tvingas till om man "bygger" eller bygger om hobbybilar att göra rutan av polykarbonat, alltså plast, men inte vilken plast som helst utan alltså polykarbonat.
Ca. 200 gånger svårare att slå sönder än glas dessutom, tål stenskott stora som ägg (sker sällan på sidorutor) finns med behandlad yta som är mycket reptålig, UV säker, går att limma med visst lim. Liknande rutor klarar sig ju som rutor på husbilar på bodelen och dessutom så är rätt poly godkänt som bilrutor och används ofta innom bilsport.
Troligen lite försiktighet om det skulle bli frost eller is som måste bort.
Sega så de går att bocka och stannar i bockat läge, de går t.o.m. bocka i 90° med lite kunskap.
Går att tillverka som tvåglasruta med en lagom ram mellan två rutor och fylla med argongas eller liknande innan de täpps till.
Bearbetas/formas med fintandad såg och vinkelslip med lämpligt slippapper på.
Kul hobbyarbete om man är tillräckligt tokigoch lagd åt det hållet
.
Visa bilaga 241866
M.v.h. JANKRO.
Jag förstår Jankros tankar, jag kan finna en väldig tillfredställelse i att lösa sådana problem, antingen för att det är nödvändigt och ingen annan lösning finns, eller för att det är väldigt tillfredställande att fixa svåra problem själv!Vem blir hjälpt av din kommentar?
helt klart nåt jag kunde hitta på att göra. inte fan hade jag betalat 15000 kr för en rutaJag förstår Jankros tankar, jag kan finna en väldig tillfredställelse i att lösa sådana problem, antingen för att det är nödvändigt och ingen annan lösning finns, eller för att det är väldigt tillfredställande att fixa svåra problem själv!![]()
Alternativt monterar enkelglasruta, min Carthago valde jag enkelglas, eftersom jag kände till problemet,använder man inte bilen vintertid är detta inget problem.Hej, jag har fått imma i vänstra trekantsruta på min hb Carthago chic 51 e line 2012 års modell. Nu är det inte första gången detta händer men nu fick jag ett kostnadsförslag av BiÖ på 18345 kronor. Låter det rimligt?
Någon som vet ett bättre alternativ? Är nu på väg till Spanien och jobbet skall göras ngn gång i mars/ april. Har tänkt på Sangar i närhet av Cartagena.
Tacksamt för svar
Visa bilaga 241849 Visa bilaga 241848
Jo jo jo..och vem blir hjälpt av ditt inlägg # 22 och vem blir hjälpt av mitt?Vem blir hjälpt av din kommentar?
Det kanske gäller dej eller mej, men många har varken kunskapen eller uthålligheten att göra på annat sätt än att betala, eller i värsta fall får vi alla betala via försäkringen med höjda premier som resultat.helt klart nåt jag kunde hitta på att göra. inte fan hade jag betalat 15000 kr för en ruta
Det skall jag tala om. Den som är lite tokig som jag och aldrig skulle tänka sig betala bortåt 20.000:- för en ruta som borde kosta några tusenlappar.Vem blir hjälpt av din kommentar?
Det verkar vara rejält kärvt nu, tror det är enklast att dra fram betalkortet....Hej, jag har fått imma i vänstra trekantsruta på min hb Carthago chic 51 e line 2012 års modell. Nu är det inte första gången detta händer men nu fick jag ett kostnadsförslag av BiÖ på 18345 kronor. Låter det rimligt?
Någon som vet ett bättre alternativ? Är nu på väg till Spanien och jobbet skall göras ngn gång i mars/ april. Har tänkt på Sangar i närhet av Cartagena.
Tacksamt för svar
Visa bilaga 241849 Visa bilaga 241848
Det är sådana som du och dina likasinnade som hjälper till att hålla nere de orimliga priserna. Synd att det inte finns fler av er, då hade tillverkarna kanske insett vad de kan förlora.Det skall jag tala om. Den som är lite tokig som jag och aldrig skulle tänka sig betala bortåt 20.000:- för en ruta som borde kosta några tusenlappar.
Eftersom jag har sysslat med bilar och byggt om och även i princip byggt bilar ibland så är det rätt enkelt att göra egna udda rutor till bilar, som dessutom håller bättre än original, och kanske kan ge någon inspiration att göra en egen ruta för omkring 1500:- i stället.
Den enda ruta där man bör hålla sig till original är väl framrutan på bilar ute i trafik, och även helst rörliga rutor med normala priser kan man ju köpa original om man inte vill ha okrossbara som extra säkerhet.
Och även att det går göra nytt skyddsglas till vissa framlyktor som de tar ca. 35.000:- för när skyddsglaset av glas får ett stenskott eller spricker av dålig tillverkning, och ersätta det med en bit polykarbonat för 150:- när tillverkaren inte längre ersätter sin dåliga konstruktion och knappt ens kan få fram nya lyktor. Ett polyskyddsglas eller en ruta går inte ens att slå sönder med en hammare.
Men som jag också skrev.... Faktiskt kul hobbyarbete om man är tillräckligt tokigoch lagd åt det hållet
.................
Vilket jag och många andra är (tillräckligt tokiga alltså), men troligen inte du eftersom du tror att ingen kan ha nytta av kommentaren, och inget ont i det för verkstäder måste ha kunder också.
M. mycket v. h. JANKRO.
Jag skall kolla ev kostnaden i Spanien.Hej ! Har du kollat vad det skulle kosta att göra i Spanien?
Nu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i SpanienSitter det ett isolerglas i nu, då kan man plocka ut den och med hjälp av en mattkniv skära loss en av glasen. Sedan tvätta rent med Ättika med varm vatten, sedan putsa bägge sidor noggrant som hamnar innanför kassetten. Skär hjärna bort limmet i ramen snett så du får en bra vinkel för nya limmet. Placera glaset som du tagit loss på ramen och limma om den och låt torka. Har själv lagat flera isolerglas och de håller än idag. En del har jag använt svart Silicon på då jag inte hann skaffa riktigt isolerglas lim.
Det finns tyvärr nästan ingen konkurrens, majoriteten av bilglas-verkstäder säger nej tack till dessa arbeten, t.o.m en bussglas verkstad har sagt ifrån.om vi tycker det rimligt med 18000 kr för en ruta, kan du nock utläsa av svaren
det blev et STORT rungande NEJ det inte rimligt
Betalade 1400000 för bilen när den var 1 år gammalt. Så ja, jag tycker det kan vara värt pengarna att lägga på en fö underbart bil att äga.Om en bil ( något) är värt en miljon kronor så motsvarar 18000 kronor 1,8 procent av totalvärdet.
Om en ganska begagnad husbil är värd 100000 kronor så motsvarar detta att lägga 1800 kronor på en reperation.
Så jag tycker att det kan va motiverat att sköta om en husbil I den här prisklassen .. så ja 18000 kan va ok att lägga för att hålla bra kvalitet/standard på husbilen.
Sen om själva rutan o jobb är värt 18000 kronor!
Det är svårt att veta? Priset hamnar kanske där för att det tycks inte finnas särskilt många verkstäder att välja på. Ingen konkurrens precis.
Rutan finns liksom inte att köpa på Autodoc.....