NejGår inte trasiga sidorutor på vagnskade försäkring?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
NejGår inte trasiga sidorutor på vagnskade försäkring?
Vagnskadeförsäkring är till för skador i samband med t.ex. kollisioner, dikeskörningar, skadegörelse eller viltolyckor; och inte för fel på rutorna som uppstått av sig själva.Går inte trasiga sidorutor på vagnskade försäkring?
Inte sidorutan, tyvärrGår inte trasiga sidorutor på vagnskade försäkring?
Ber om ursäkt ifall jag trampade på en öm punkt, tänkte bara att när du är hemma från Spanien resan så kanske du själv kunde lösa problemet till en liten kostnadNu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
18.000Kr är naturligtvis ganska mycket pengar. Men om jag har förstått rätt är det ganska mycket jobb att demontera rutan, ta isär den, rengöra och limma ihop den samt återmontera den, delvis med två personer om jag har förstått rätt. Priset kan alltså vara berättigat.Om en bil ( något) är värt en miljon kronor så motsvarar 18000 kronor 1,8 procent av totalvärdet.
Om en ganska begagnad husbil är värd 100000 kronor så motsvarar detta att lägga 1800 kronor på en reperation.
Så jag tycker att det kan va motiverat att sköta om en husbil I den här prisklassen .. så ja 18000 kan va ok att lägga för att hålla bra kvalitet/standard på husbilen.
Sen om själva rutan o jobb är värt 18000 kronor!
Det är svårt att veta? Priset hamnar kanske där för att det tycks inte finnas särskilt många verkstäder att välja på. Ingen konkurrens precis.
Rutan finns liksom inte att köpa på Autodoc.....
HejBer om ursäkt ifall jag trampade på en öm punkt, tänkte bara att när du är hemma från Spanien resan så kanske du själv kunde lösa problemet till en liten kostnad![]()
Hejsan, snälla du det är ju inte att experimentera med en bil, och ett jobb som bara duger på hemmabyggen utan värde. Det handlar ju om att göra på ett liknande sätt som en verkstad och kanske t.o.m. bättre när man har god tid på sig. På din bil handlar det ju inte heller om att bygga nya rutor av polykarbonat som blir okrossbara, utan det handlar ju om att plocka bort, ta itur rutorna och åter montera ihop dem igen (och helst fylla dem med ädelgas typ argon eller liknande) samt återmontera dem igen som Lasseboy skriver om och har gjort flera gånger i inlägg #24.Nu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
Tack för ett bra inlägg!Hela denna diskussion visar att vi lever i olika världar! Vissa köper bilar för flera miljoner och då är 18.000 bara en struntsumma och när de dyrare reparationerna kommer byter man väl. Medan andra skruvar, mekar och uppfinner alla möjliga saker för att med begränsad ekonomi ändå kunna ha råd att hålla sig med husbilar! Men som jag tidigare skrivit dessa miljonbilar med otroligt dyra och tillkrånglade lösningar på enkla saker kommer att bli mycket dyra att hålla igång och svårsålda som begagnade.
Jag kan som exempel nämna strålkastarinsats som på min gamla 2003a började bli dimmiga och repiga trots försök att polera. Det visade sig att det finns helt nya att köpa för drygt 800 kr styck kompletta med allt utom glödlampor. Detta på grund av att samma lampor nog sitter i 100.000 tals FIAT och Citroën skåpbilar och lastbilar. Så var det också innan detta med design spårade ur vad gäller husbilar! Nu läser man om 35.000 kr/ styck på vissa bilar. Vad som förvånar mig är att inte de som köper dessa nya ifrågasätter vad en så vanlig del kostar att byta innan köp!
Dubbelrutorna är inte där av kosmetiska skäl utan ingår i vinterpaketet med bla. Alde värme, dom isolerar bättre och du slipper kondens som ofta uppstår på enkelglas, det går dock att beställa enbart Alde som i min bil.18.000Kr är naturligtvis ganska mycket pengar. Men om jag har förstått rätt är det ganska mycket jobb att demontera rutan, ta isär den, rengöra och limma ihop den samt återmontera den, delvis med två personer om jag har förstått rätt. Priset kan alltså vara berättigat.
Vad som stör mej är att husbilstillverkarna använder sådana här konstruktioner som inte är ordentligt testade och som knappast tillför något
i bilens funktion, av rent kosmetiska skäl, liksom de specialtillverkade strålkastarna och bakljusen som både är dyrbara i tillverkning, lagerhållning
och kommer att bli både svåra att få tag på, och förmodligen ännu dyrare om några år när en liten serie måste beställas för att hålla några relativt få bilar rullande.
Du kan vänta på flera svar, men ett polymerlim borde vara det bästa.Hej
Ibland blir kunskapen till nytta för andra har bytt strålkastare fiat och har den gamla kvar. Har tänkt att limma på polykarbona 3 mm
glaset som sitter nu är 5 mm .
Det är en bred ram runt att limma på. och vilket lim är bra Limmet spm finns nu är grått och lite mjukt.
vad har det med saken att göra att den koster över 1 mille. jag hade en ferrari oxå dyr, men den mekade själv med, servade, byte kamrem osvNu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
Jag är väl medveten om vad fördelarna med dubbelglas kontra enkelglas är. Nu menade jag framförallt de böjda dubbelglasade sidorutorna som jag anser är kosmetika, men om man inför något sådant bör man ju i varje fall se till att det fungerar! Sedan är det ju knappast så att det uppstår kondens i alla sammanhang bara för att man har enkelglas i sidorutorna fram, och f.ö. är ju fortfarande vindrutan enkelglas. Bästa lösningen på kondensproblem på rutorna under vinterhalvåret är ju ett utvändigt täcke, och de flesta täcken man kan köpa täcker ju också sidorutorna och då är problemet löst utan dubbelglas.Dubbelrutorna är inte där av kosmetiska skäl utan ingår i vinterpaketet med bla. Alde värme, dom isolerar bättre och du slipper kondens som ofta uppstår på enkelglas, det går dock att beställa enbart Alde som i min bil.
Dessa dubbelglas rutor är ett problem som har funnits i många år,det verkar inte som man ändrat något i konstruktionen, vilket inte gör saken bättre.