• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ducato på verkstad i Frankrike

Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Jobbet kostade 500 E , några slangklämmor 10 E st och en avlång del som sitter under kylaren , en kylare för turbon den kostade 400 E.

De släckte felkoder. Totalt med skatt 1100 E

Fick på eget initiativ en kopia på räckningen , fransmän pratar bara Franska och det är inte lätt att förstå.
 
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Då har du förmodligen kört på något o skadat intercoolern, alltså självförvållat. Inget o gnälla på andra om då.
 
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Det är märkligt , den skyddas av heltäckande plast under hela motorrummet och den plasten är hel. Så frågan är när den skadats. Bilen är från 2013 och skadan kan ju komma från tidigare verkstadsbesök eller vid tillverkning. Men nu gav den sig tillkänna.
 
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu vet ju inte jag vad du har för bil. Men, på en del bilar kan man se intercoolern genom grillen eller luftintag i fronten. Om så är fallet kan ju skadan orsakats av ett stenskott eller helt enkelt oxiderat sönder pga av vägsalt etc.

Bennie
 
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Möjlig orsak , men jag gissar på mekanisk åverkan.
 
Lyfter tråden , känner igen mycket i den färska tråden om motorskada i Italien.
Inget har tydligen blivit bättre!
 
Det spelar nog ingen roll vilket land,min bil stod över en månad på verkstad i Sverige i sommar, innan Fiat Italien hade fattat beslut samt fått fram reservdelar,garantiärende som tur var (dyrt 40000kr)
 
Nu vet jag inte om ni har facebook och är med i Kroatiengruppen. I så fall kan ni läsa ett skräckexempel på hur ett försäkringsbolag misshandlar kunden efter motorhaveri på semestern i Tauerntunneln. Bil o vagn har precis kommit hem. Motorn ligger urplockad i bagaget på bilen. Familjen har bollats fram o tillbaka och bilen är fortfarande inte återställd. Fanns även nybilsgaranti på bilen... Vi som ska till Kroatien med husvagn/husbil

upload_2019-10-21_21-38-42.png
 
Hade samma problem. Höll på i nästan 1år. Ut och in på verkstad. byte givare, partikelfilter, kablar, you name it. Pratade med en annan Fiatverkstad. Dom skrattade. Känt problem som Fiat inte ville kännas vid. Samma problem med motorer 2010-2012. Dom tömde databoxen. Tankade ner dataprogrammet för 2013 års motormodell. Tog en timme. Därefter har bilen gått perfekt i 5 år.
 
Tillbaka
Toppen