Sv: Ducato på verkstad i Frankrike
Det där med partikelfilter rimmar illa med högtväxlade moderna dieslar. Samma sak i personbilar som i min Caddy 1.6 tdi. Tyckte jag körde normalt men plötsligt tändes partikelfilterlampan och strax därefter gick bilen i limpmode och man kunde bara köra med starkt reducerad fart. Väl i verkstan var diagnosens enda råd att byta filtret. Kostar bara 20.000kr. Man tackar.
Efter diverse funderingar och bataljer med diagnosen som inte ville tvångsrengöra filtret, så kom vi fram att det är bara att köra med tex trean så fort det går under minst en halv timme. Efter det hade sothalten sjunkit från 78% till 13% . Nu gjorde reparatören en fulis och bekräftade för diagnosen att filtret är bytt. Först då kunde man radera limpmodet och få kraften tillbaka.
Den där reparatören är en trolkarl inom bilar, även elektroniken. Han tänker dessutom som jag, och vill veta orsaken till problemet. Enl. honom är det så med partikelfiltren i moderna bilar, alltså även husbilar, att det är en påtvingad påbyggnad pga miljöskäl som dessutom stjäl ungefär 4hk motoreffekt. (just snygg miljöåtgärd) Varje fall, i och med att man lyckats optimera motorerna till en mycket hög vridmoment redan vid låga varv så har man växlat drivelinen därefter för att få ned bränsle förbrukningen. Mycket bra. Men så kom partikelfiltren. När man kör med låga varv och hög växel så bildas sot mer eller mindre. Har man mycket last och motvind så bildas mer sot. Partikelfiltret sotas igen med dyra reparationer/byten som följd.
För att undvika detta fick jag av honom rådet att då och då köra med fyran vid långfärder så man håller varvet åtminstone vid 2500r/min under en kvart. Kör man bara kortare sträckor bör man inte använda de höga växlarna alls. Jag har 15km till stan och tänker inte använda femman i fortsättningen under dessa resor. Med husbilen, min Arca 2.8 HDI har ju ingen partikelfilter, men jag kan tänka mig hur stor sotbildning det blir i husbil som ju nästan alltid gubba körs med låga motorvarv. Rådet för husbilar med partikelfilter är därför att använd inte högsta växeln om det går tungt, utan växla ned och håll varvet uppe kring 2500 under en tid. Det mår motorn bra av och förbrukningen ökar inte så våldsamt som man skulle kunna tro. När man på detta vis rengör parikelfiltren under körning, så bör det ske så att motorn rullar lätt med relativt höga varv, och det är just det som är så svårt för man vill reflexmässigt växla upp. Det finns visserligen en automatiskt rengöring inprogrammerad i systemet, men det tycks bara klara av lättare sot bildning. Därför skall man själv hjälpa till med "renblåsning" då och då.....
Vill också tillägga att bilar med partikelfilter kräver absolut ren luftfilter och rätt oljekvalite. Min Caddy kräver tex VW 50700 istället för VW 50500 för utan partikelfilter, så det är lite extra att hålla reda på..