• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato på verkstad i Frankrike

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu är vi hemma och självrisken regleras här och det var ju smidigt.

Jobbig körning A7 i Tyskland minst 11 vägarbeten och 7 olyckor gjorde att vi sammanlagt stod och kröp i sammanlagt 5 timmar.

Felet???
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Jobbet kostade 500 E , några slangklämmor 10 E st och en avlång del som sitter under kylaren , en kylare för turbon den kostade 400 E.

De släckte felkoder. Totalt med skatt 1100 E

Fick på eget initiativ en kopia på räckningen , fransmän pratar bara Franska och det är inte lätt att förstå.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Då har du förmodligen kört på något o skadat intercoolern, alltså självförvållat. Inget o gnälla på andra om då.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Det är märkligt , den skyddas av heltäckande plast under hela motorrummet och den plasten är hel. Så frågan är när den skadats. Bilen är från 2013 och skadan kan ju komma från tidigare verkstadsbesök eller vid tillverkning. Men nu gav den sig tillkänna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu vet ju inte jag vad du har för bil. Men, på en del bilar kan man se intercoolern genom grillen eller luftintag i fronten. Om så är fallet kan ju skadan orsakats av ett stenskott eller helt enkelt oxiderat sönder pga av vägsalt etc.

Bennie
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Möjlig orsak , men jag gissar på mekanisk åverkan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Lyfter tråden , känner igen mycket i den färska tråden om motorskada i Italien.
Inget har tydligen blivit bättre!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det spelar nog ingen roll vilket land,min bil stod över en månad på verkstad i Sverige i sommar, innan Fiat Italien hade fattat beslut samt fått fram reservdelar,garantiärende som tur var (dyrt 40000kr)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte om ni har facebook och är med i Kroatiengruppen. I så fall kan ni läsa ett skräckexempel på hur ett försäkringsbolag misshandlar kunden efter motorhaveri på semestern i Tauerntunneln. Bil o vagn har precis kommit hem. Motorn ligger urplockad i bagaget på bilen. Familjen har bollats fram o tillbaka och bilen är fortfarande inte återställd. Fanns även nybilsgaranti på bilen... Vi som ska till Kroatien med husvagn/husbil

upload_2019-10-21_21-38-42.png
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hade samma problem. Höll på i nästan 1år. Ut och in på verkstad. byte givare, partikelfilter, kablar, you name it. Pratade med en annan Fiatverkstad. Dom skrattade. Känt problem som Fiat inte ville kännas vid. Samma problem med motorer 2010-2012. Dom tömde databoxen. Tankade ner dataprogrammet för 2013 års motormodell. Tog en timme. Därefter har bilen gått perfekt i 5 år.
 
Toppen