• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DT piston motortrim

F

F.d. 21029

Guest
Fungerar den? Har någon erfarenhet av detta? Har ett fiat ducato 2.8 i.d TD motor. Tacksam för svar.
 
Sv: DT piston motortrim

Hej och välkommen, det finns en hel del skrivet om trimmning av dieselpump. Det finns mycket man kan göra gratis innan man köper ny kolv.
Den här länken handlar mycket om pumptrim. Pumpen vp37 som länken börjar med är en annan elektromekanisk pump, men nedåt inlägg sju och därefter står det mycket om den helmekaniska pumpen och vridning av den excentriska kolven i stället för byte, och länkar till sidor där det står hur man gör m.m.
Om ingen redan har vridit och pillat i pumpen tidigare, så finns det en hel del mera att hämta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: DT piston motortrim

Installerade en DT piston på min 2,8 iTD från -99, fungerar suveränt bra, jag vet flera som satt dit nya kolvar i 2,8iTD och är mycket nöjda. Bytte också till ett KN insatsfilter för att få bättre luftintag. Det har blivit en helt ny bil med kanske 20% starkare motor.
/Åke
 
Sv: DT piston motortrim

Hej Leif

Tack för ditt svar med erfarenhet men jag tycker att du har en helt annan motor också en jag är ute efter. Jag önskar svar specielt till 2.8 id TD motorer. Går att montera i den nya kolven och att den fungerar bra. Länkarna fungerade inte.

Tack
 
Sv: DT piston motortrim

Hej Leif

Tack för ditt svar med erfarenhet men jag tycker att du har en helt annan motor också en jag är ute efter. Jag önskar svar specielt till 2.8 id TD motorer. Går att montera i den nya kolven och att den fungerar bra. Länkarna fungerade inte.

Tack

Hej, faktiskt är 2,8 IdTD (Tdi) med mekanisk insprutning till stor del samma motor som 2,5 Tdi(idTD) med mekanisk insprutning. De olika beteckningarna kom till efter en namnstrid med VW.
 
Sv: DT piston motortrim

Hej JANKRO

Kan Du vara snäll och hjälpa med länkarna att jag hittar dem.

Tack
---------------------------------------------------------------------------------------

Det var värst vad länkarna försvinner och tjurar. Kan det vara meningen från högre makt att du skall köra otrimmat :D.

Här är den igen. Och som sagt, det som står om vp pumpen kan du hoppa över.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t55628/

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: DT piston motortrim

Hej!
Jag monterade DT piston i min 2,8 TiD och har nu kört drygt 300 mil.
Ändring i effekten kan jag inte uttala mig om och den är ju mindre intressant, men vridmomentet blev ett helt annat - framförallt i varv under 2000. Istället för att ständigt hålla på att växla kan man nu ligga kvar på högre växel mycket längre. (problemet med 5:e växeln gäller väl redan från början). Nu orkar den ge bra acceleration även om man ligger i 80 - 100 km/tim.
Om bränsleförbrukningen har ändrats kan jag inte säga, men det känns som ungefär detsamma som tidigare ca 1,10-1,20 lit/mil i snitt. Skulle säkert kunna bli lägre om man inte lockas att använda de nya resurserna.
En effekt som jag inte väntat mig är att ljudnivån i hytten blev märkbart lägre. Detta även vid full fart - det vill säga samma växel och fart som tidigare.
Lasse
 
Sv: DT piston motortrim

Hej!
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, efter montering av Dt Piston, så upplever jag att motorn har blivit starkare och går något tystare, den låter inte riktigt likadant som tidigare, det hörs direkt på tomgång, en mjukare ton. Min bränsleförbrukning är samma eller något lägre. Hur mycket effekten ökat är svårt att svara på men vridmomentet är klart högre, bilen orkar uppför backar utan att behöva växla ner där jag tidigare fick göra det. Effekten är ju vridmomentet X varvtalet så en effekthöjning har ju skett. Min femte växel är nedväxlad sedan tidigare så risken att den den tar skada p.gr.av segdragning är minimal där tror jag risken är större med en otrimmad motor som segdras på femman men inte riktigt orkar.
/Åke
 
Tillbaka
Toppen