• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
I dag har jag justerat effekten på min 2,9L maskin.
Jag gjorde som de beskriver i bifogad länk, och köpte prylarna för under en hundralapp på Kjell & Co.

Tittade på en KCR box, samma princip fast den i dag kostar 4400:-. Således är jag mycket nöjd då det blev stor skillnad både i plånbok och motor/effekt i de tester jag gjort idag, dock skall jag montera in potentiometer och avstängningsknappen lite snyggt vid förarplatsen för att enkelt välja hur mycket och när jag skall mata gjutjärnshästen med flytande guld ;)

Det enda man gör i detta trim är att öka mängden bränsle som matas in i förbränningsrummet, vilket ger bättre effekt. Detta fungerar på alla bilar som fanns innan common rail systemen med Bosch pump av modell vp37. Denna pump finns även på Fiat.

Troligen har detta vart på tapeten tidigare, men jag hittade ingen direkt beskrivning här i forumet. Därav kanske detta inte är en nyhet direkt, utan mer en liten uppdatering :)

/Freddy

Garaget | Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hejsan Dj Freddy, visst är det en kul liten låda (jag har nämt den i tidigare inlägg), särskilt när den bara kostar några kronor att smida samman.
Du verkar ju tycka om lite experiment, så jag vill bara nämna att man kan utveckla den lite mera om man vill :D.
Som den nu är tillverkad i enklaste utförande så ökar den ju bränslemägnden "lika" i hela gasområdet och då blir det lätt lite fet blandning på lågvarv och kan påverka tomgångsvarvet. Om du vill avancera till den lite kan man lägga två vridpottar i serie och låta "kommer tyvärr inte just nu ihåg om resistansen skall öka eller minska" men jag tror att en pot skall vara inkopplad normalt och när inte turbon laddar, så man får lite mer sprutt på lågvarv. Sedan finns det två varianter på inkoppling av nästa pott. Den enklaste är en switch som slår till när gaspedalen är nedåt bottenläget och kopplar in nästa motstånd. Det bästa är en liten tryckavkännande strömbrytare som slår till och kopplar in nästa motstånd när turbon börjar ladda (kanske mellan tre till fem hg) och då matar på mer bränsle i steg två. Jag tror jag har läst att det finns någon svitch i SAAB's res. delar som funkar annars går det säkert att hitta någon annan lämplig tryckavkännande brytare.
Om man inte bryr sig om motorns välbefinnande.....på en gammal Audi eller Volvo utan skruvar upp turbotrycket så mycket som möjligt och matar max bränsle så händer det massor mer än man kan tro :). På en husbil skall man naturligtvis hålla sig på en lite lagom nivå så motorn inte får stryk, men trimpottar i två steg skadar inte alls, snarare tvärt om.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Även den helmekaniska dieselpumpen kan man få att mata på bra mycket mer med enkla medel, men det kan vi ta någon annan gång.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Kan vara jätteroligt att kunna plocka ut mer krut ur en motor, men tyvärr så är ofta även övriga komponenter (t.ex v-låda) anpassade till den ursprungliga motorstyrkan.
Satte själv en gång i tiden in en laddluftkylare i en 80-tals Saab och höjde trycket från 0,8 till 1,5, Oj vad det gick undan, men tyvärr så rasade differentialen vid en fart av c:a 150 på tyska autobahn. (Tog över en vecka att få reservdelar och det tack vare goda kontakter på växellådsfabr. i Gbg.)
Därefter fick det räcka med ett tryck på 1,0. Hade även tänkt att sätta in lustgas, men som tur var han jag inte med den "faciliteten" innan haveriet.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Tackar för infon JANKRO. Helträtt att jag tycker det är kul att experimentera lite. Skall se lite hur detta fungerar, sedan blir det kanske ett variabelt motstånd som helt arbetar efter motorns belastning. Vi får se vart detta leder ;)

Decker tack för info, visst är det dyra prylar vi leker med om vi plågar dem för mycket. Men Turbon är nog det sista jag kommer justera då den har så stor inverkan på den volymetriskaverkningsgraden (1bar övertryck ger ca 300 - 400% mer effekt i en förbränningsmotor) samt att det blir varmare om man inte matchar med mer bränsle som kyler. Många som brände kolvarna i SAAB-bilar när man bara ökade turbo laddningen ;)

Det jag gör när jag modifierar är att jämföra och söka fakta efter vilka motor och växellåds varianter det finns och om de bygger på samma grunddelar. Ofta har ju tillverkaren en grund som de sedan bestyckar i stor sett likadant. Men med små förändringar har de en produkt med lite fler hästar i och betydligt högre försäljningspris.. Men visst skall man vara aktsam!

/Freddy
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej. Skall pröva detta på min Ford Focu med Vp 37 pump, den blev väldigt orkeslös efter pumpbyte. kanke detta hjälper.

Jägarn:applaus:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej,
Ta detta nu med mera sprutt med helmek. insprutningspump. Intressant.
Hälsn Bror
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej Bror, jag anade nästan att det skulle "rycka till i gubben" :D.

Jag har forskat lite/rätt mycket på internet m.m. och hittat flera ställen med liknande info, för vi skall leka lite med en husbil när våren kommer, visserligen motorn -95 till -02 men pumparna är liknande i de äldre hoppas jag.
Det handlar om pumpar (mest Bosch) som har turbotrycks avkänningsmembran på dieselpumpen, det borde finnas på din nya turbo-motor pump?? På fint språk benäms den "Manifold pressure compensator, LDA".
Inne i den delen sitter det ett membran som påverkas av turbotrycket som påverkar en konisk kolv som påverkar en liten pinne som i sin tur styr bränslemängden.

Clipboard01-2.jpg

Jag återkommer om detaljer när jag hittat internetadresser, många till USA-sidor, för liknande pumpar sitter i många äldre Cumminsdieslar verkar det som. Jag har lite info i min dator men jag tror det är bättre om jag kan hitta adresserna igen i stället, så jag inte lägger ut något som andra äger. Jag har också adressen till en fullständig slakt och ihopplockning av en Bosch pump (hoppas jag).

Men i korthet går det till så här.........
Det gäller att få konan (9) på kolven (8) i annat läge än original.
I locket, ofta under en liten plåtkåpa sitter det en justerskruv som man kan öka bränslemängden med på tomgång/lågvarv utan turbotryck genom att skruva lite nedåt.
Undre sätet (5) till mothållsfjädern (7) kan skruvas nedåt för att få tidigare respons på turbotrycket.
Konan (9) är/brukar vara excentriskt placerad på kolven så genom att ex. vrida membranet tillsammans med kolven 90° så konan flyttas bort från pinnen (4) som då kommer längre ut så ökar bränslemängden i hela registret.
Man kan även också ta bort en ev. plastbricka eller minska diametern på den mellan membranet och kolven för att öka slaglängden, slipa lite och förlänga konan om den inte längre räcker till för slaglängden m.m.

Ett problem finns, och det är att troligen på många bilar som varit på verkstad och fått en "pumpjustering" så har någon redan skruvat på det här och tagit några tusenlappar för 20min. arbete. Men jag tror man ser på konan om det finns nötmärken efter pinnen på flera ställen än det som används för tillfället.
Sedan kan man ju göra en grundjustering av när turbon skall sluta öka laddtrycket och kolla med en manometer och tryckluft så man ligger rätt (eller lite högt) o.s.v.

Jag har som sagt inte testat detta själv än utan tänkte skriva lite info i vår efter skruvandet, men nu blir vi kanske fler som testar :) om ni inte kan vänta.

Jag återkommer med adresser m.m. senare. Skall vi köra under den här rubriken VP37 eller ???

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Tack Jankro,
naturligtvis rycker det i gubben när det är motorer med pulver på gång.
Skall titta lite på detta och justera min pump för att se resultatet.
Fortsätt under samma rubrik det kan ju komma tips även om denna pump
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Konan (9) är/skall vara eksentriskt placerad på kolven så genom att ex. vrida membranet tillsammans med kolven 90° så konan flyttas bort från pinnen (4) som då kommer längre ut så ökar bränslemängden i hela registret.


JANKRO, detta stämmer inte på alla motorer (Fiat). På min 2,5 TD från -95 är INTE konan excentriskt placerad. Men en lösning finns som jag dock inte provat än p.g.a. avställd bil.

Leif C
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

På min är det konan som är excentrisk, men centriskt monterad på membranet?!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Konan (9) är/skall vara eksentriskt placerad på kolven.......................
JANKRO, detta stämmer inte på alla motorer (Fiat). På min 2,5 TD från -95 är INTE konan excentriskt placerad. C
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Leif, har bara några minuter på mig nu, återkommer. Men som jag skrev, så har jag bara läst på och ännu inte skruvat något. Det var därför jag skrev...är/skall/brukar vara...för man kan nog tänka sig att varianten med excentrisk kona är en universalpump som ställs in till den bil/motor den skall monteras i och de med centrerad kona levereras till motorer där det redan på tillverkningsbandet är bestämt i vilken motor pumpen hamnar.

Jag är lika nyfiken som ni. M.v.h. JANKRO.

Ps. lurad på nattkröken av stavkontroll. Eksentrisk är person. Excentrisk är ur centrum som jag först trodde, phuu! Sorry.JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag har köpt en kolv som inte är excentrisk, från Autostable och som ska ge mer effekt men den är inte provad än.
Jag ska ta ur orginalkolven som är excentrisk och ta jämförande bilder.

En mycket interssant tråd, tack Freddy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Leif, har bara några minuter på mig nu, återkommer. Men som jag skrev, så har jag bara läst på och ännu inte skruvat något. Det var därför jag skrev...är/skall vara...för man kan nog tänka sig att varianten med excentrisk kona är en universalpump som ställs in till den bil/motor den skall monteras i och de med centrerad kona levereras till motorer där det redan på tillverkningsbandet är bestämt i vilken motor pumpen hamnar.

Jag är lika nyfiken som ni. M.v.h. JANKRO.

Ps. lurad på nattkröken av stavkontroll. Eksentrisk är person. Excentrisk är ur centrum som jag först trodde, phuu! Sorry.JANKRO.

Jag har ju redan kört sådär ett par år, men hos mej behövdes det inte någon ny kona det räckte med att vrida den befintliga. Komplettera sedan med ett Sportluftfilter så känner ni inte igen bilen!:msn_laugh:
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jo. i princip ser den ut sådär, men den har olika stigning runtom om du vrider på den?!
Ja, kanske din kolv, det var därför jag bifogade filen som som visar 3 st. foto där kolven är vriden i 45 gr. per foto och det visar tydligt att allt är centrerat.

mvh. Leif C
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

På min är det konan som är excentrisk, men centriskt monterad på membranet?!
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Montreal, lite missuppfattning, kanske otydligt skrivet bara.
Kolven sitter i centrum på membranet, men konan är ursvarvad excentriskt på kolven. Så om man inte lossar kolven från membranet utan bara vrider membran med kolv/kona 90° så får man ett annat avstånd mellan kona och pinne.

Men inte på Leif's kolv, en del har otur :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag har ju redan kört sådär ett par år, men hos mej behövdes det inte någon ny kona det räckte med att vrida den befintliga. Komplettera sedan med ett Sportluftfilter så känner ni inte igen bilen!:msn_laugh:

Hur upplever du ljudet från motorn med sportluftfilter, har det ökat?

Mvh. Leif C
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag att jag har ett sådant som sitter i original filterburk, så ljudnivån har stigit mycket måttligt.
 
Toppen