• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ditec behandla husbilen?

Har ni Ditec behandlat er husbil?

  • Ja

    Röster: 9 13,6%
  • Nej

    Röster: 57 86,4%

  • Totalt antal röstande
    66

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bara ett klargörande, att ha en fin husbil när man är ute och åker har inget som helst med någon proffesionell lackbehandling att göra.

Man kan uppnå samma, eller över tid bättre resultat, genom att tvätta bilen under resorna och att ha polerat och förseglat bilen sälv.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
För att ett lackskydd ska hålla länge så handlar det om vem som gör jobbet, vilket medel som används och hur bilen tvättas! Jag är väldigt imponerad av PermaShine keramisk behandling, aldrig någon vaxning, aldrig mera gnugga med svamp på insekterna. En fyra år gammal bil ser fortfarande ny ut! Och allt kostar givetvis!
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Bara ett klargörande, att ha en fin husbil när man är ute och åker har inget som helst med någon proffesionell lackbehandling att göra.

Man kan uppnå samma, eller över tid bättre resultat, genom att tvätta bilen under resorna och att ha polerat och förseglat bilen sälv.
Du har helt rätt i att man kan ha en fin husbil även om man inte låter göra en professionell lackbehandling.
Proffs är dock proffs (i mitt tycke då) och med 6 års garanti är jag väldigt nöjd med den behandling jag gjort på vår bil.
Det viktiga är att man gör det man är nöjd med det man gjort, och är man nöjd med att göra det själv så är det inget fel i det alls.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Innebär en Ditec "lackbehandling" att man lägger samma produkt på gelcoaten, eller har de en speciell produkt för typ båtar/husbilar med gelcoat?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
För att ett lackskydd ska hålla länge så handlar det om vem som gör jobbet, vilket medel som används och hur bilen tvättas! Jag är väldigt imponerad av PermaShine keramisk behandling, aldrig någon vaxning, aldrig mera gnugga med svamp på insekterna. En fyra år gammal bil ser fortfarande ny ut! Och allt kostar givetvis!
Ja lackskydd är ett hantverk det är inte maskinerna eller produkterna som är det direkt avgörande. Har genom åren sett många hemmapulare förstöra fina bilar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
För att ett lackskydd ska hålla länge så handlar det om vem som gör jobbet, vilket medel som används och hur bilen tvättas! Jag är väldigt imponerad av PermaShine keramisk behandling, aldrig någon vaxning, aldrig mera gnugga med svamp på insekterna. En fyra år gammal bil ser fortfarande ny ut! Och allt kostar givetvis!
IMG_20210518_181326.jpg fyra år då är den ju ny, vår är sjutton och fortfarande hyggligt blank
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
För oss som gillar en blank och fin bil och inte drar oss för att tvätta, polera och vaxa är det ju inget större problem att hålla bilen blank och fin utan keramisk lackskyddsbehandling, även om den har några år på nacken. Sen förstår jag dem som inte har samma tid och intresse att lägga ner på bilens skötsel att en lackskyddsbehandling kan vara värd sitt pris för att hålla bilen i gott skick.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja lackskydd är ett hantverk det är inte maskinerna eller produkterna som är det direkt avgörande. Har genom åren sett många hemmapulare förstöra fina bilar.
Det är ju inte särskilt svårt att lackbehandla en bil, men det kräver noggrannhet och rätt mycket arbete. Och precis som med lackering
är det underarbetet, rengöring och polering som är avgörande för slutresultatet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Bara ett klargörande, att ha en fin husbil när man är ute och åker har inget som helst med någon proffesionell lackbehandling att göra.

Man kan uppnå samma, eller över tid bättre resultat, genom att tvätta bilen under resorna och att ha polerat och förseglat bilen
Visa bilaga 231357 fyra år då är den ju ny, vår är sjutton och fortfarande hyggligt blank
Imponerande! Har alltid högaktat de som sköter och vårdar gamla fordon. Att köpa nytt titt som tätt är väl inga problem om man har pengar men att hålla liv i gammalt kräver sin man eller kvinna oavsett om det är husbil, bil, båt eller Mc!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Imponerande! Har alltid högaktat de som sköter och vårdar gamla fordon. Att köpa nytt titt som tätt är väl inga problem om man har pengar men att hålla liv i gammalt kräver sin man eller kvinna oavsett om det är husbil, bil, båt eller Mc!
Det låter som att om man köper nytt så spelar det ingen roll hur man sköter bilen, men det gäller ju att behålla nybilsfinishen så länge som möjligt och det blir ju en fördel även i framtiden!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det låter som att om man köper nytt så spelar det ingen roll hur man sköter bilen, men det gäller ju att behålla nybilsfinishen så länge som möjligt och det blir ju en fördel även i framtiden!
Min 20år gamla året runt bil ser fortfarande ut som när den lämnade bandet, så visst lönar det sig att hålla efter grejerna.JT3_8022.JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det låter som att om man köper nytt så spelar det ingen roll hur man sköter bilen, men det gäller ju att behålla nybilsfinishen så länge som möjligt och det blir ju en fördel även i framtiden!

Man får väl ändå säga, att det inger större respekt om man underhåller eller renoverar ett fordon själv under lång tid, än om man köper
nytt med jämna mellanrum, och håller det snyggt i några år?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Man får väl ändå säga, att det inger större respekt om man underhåller eller renoverar ett fordon själv under lång tid, än om man köper
nytt med jämna mellanrum, och håller det snyggt i några år?
Jag respekterar nog alla som sköter bilen, det är skrämmande att se alla inbytesbilar som är fem år gamla. Man undrar hur dom bär sig åt med sina bilar, även om det då görs en rekond så blir det aldrig detsamma som en välskött bil från början!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag respekterar nog alla som sköter bilen, det är skrämmande att se alla inbytesbilar som är fem år gamla. Man undrar hur dom bär sig åt med sina bilar, även om det då görs en rekond så blir det aldrig detsamma som en välskött bil från början!
Rekond och renovering är två helt skilda saker. Rekond är bara ytlig puts, skall egentligen inte behövas om man sköter och underhåller sitt fordon.
 
Toppen