• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Detta om vägning och övervikt…

Strax innan Uppsala finns en vågstation. Av en ingivelse svänger jag in där och… 3560 kg. Nästan 500 kg över tjänstevikten. Vi förstår ingenting. Jag börjar anklaga mig själv för att inte kollat upp bilen ordentligt. Plötsligt är det inte vår bil längre. Vi måste sälja den, men till vem? Kontaktar en bilfirma som skambjuder vid ett byte. Inte roligt.
På söndag bestämmer vi oss för att vi måste kontrollväga den igen. Jag hittar ett lokalt grustag som NNC driver och ringer den. Det gick utmärkt att komma. Vi var välkomna under deras rast då det var tomt på vågen.
Så idag var vi dit. På vägen diskuterade vi vad vi kunde begära. Hur mycket vi skulle förlora.
Det var inte helt lätt att hitta så jag ringer dem igen. Inga problem säger den unge mannen i ”Vågen”. Kör fram så ska vi se. Vi kör upp. Det är tyst ett ögonblick sen säger han, 3240 kg. Jag fattar inte riktigt. Va, 3240 kg säger han igen.

Det var snabba beslut att bli förtvivlad och försöka sälja en bil direkt efter en vägning.
Originalvikten måste troligen ligga i närheten av angiven vikt, och i så fall finns det eftermonterade prylar på bilen som kan väga ett halvt ton, minus passagerare...? Var alla utrymmen för flytande vätskor fulla så borde det ändå finnas marginal kvar.
Kolla på något sätt upp vikten rejält vilket måste vara möjligt.
V.v. våg i Norrköping som jag inte besöker så ofta har lite olika uppfattning om vikt ibland, den är ibland avstängd och trasig men de har två.
Den för allmänheten som ofta är öppen, och en till som troligen tar högre vikter och kanske bättre kollad, och alltid avstängd.
Men... Det som inte alls framkommit klart är om totalvikt är skriven till bara 3500kg på en bil med stora motorn, för det är ju den som ger slutgiltig lastförmåga.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Det var ett väldigt skrivande om vågar mm.
Tidigare var det tuffare med böter pga överlast. Då baserade man på överskriden lastvikt i procent o bötesbeloppet var orimligt högt.
Nu är det annan beräkning i likhet med övriga Europa. Bötesbeloppet baseras nu på överskriden totalvikt I procent. Inte så betungande i kronor och inte så allvarligt eftersom våra bilar med god marginal klarar en överlast på något 100-tal kilo.
Av säkerhetsskäl behöver man inte vara så orolig för några få kilo.
 
När jag 2014 köpte min första och enda husbil, försäkrade säljaren att det fanns en majoritet av angiven lastvikt kvar, han hade vägt den nyligen. Jag åkte några dagar senare till min dåvarande arbetsplats som har en fordonsvåg som långtradare väger in/ut på 24/7 den väger med +/- 20kg steg, ca. 20st långtradare /trailerbilar per dygn.
Jag fick hjärtat i halsgropen när jag kör på vågen med husbilen, vågen visar mycket högre vikt än vad säljaren sagt.
Veckan därpå åker jag till lokala Opus och får husbilen vägd (gratis) men ingen vågsedel. Lugnet återställt, det diffade 600kg åt rätt håll.
Så får ni ett orimligt värde på en våg testa en lämpligare för husbil, det kan diffa. :)
 
Vägde min hemmabyggda plåtis på vägverkets våg i Kalmar på väg till Öland, registreringsbesiktade sedan om den till PB2 på Carspect i Jönköping. Vikten diffade 15 kg…
 
Varför jobbar inte alla caravanföreningar i hela EU för att få 4250 totalvikt godkänd för att köra med AB körkort. Det finns goda argument t.ex bilarna skulle bli säkrare när tillverkarna inte skulle behöva tänka på vikten!
 
Varför jobbar inte alla caravanföreningar i hela EU för att få 4250 totalvikt godkänd för att köra med AB körkort. Det finns goda argument t.ex bilarna skulle bli säkrare när tillverkarna inte skulle behöva tänka på vikten!
Det arbetas på centralt håll för detta. Dock inte från konsumentföreningar utan från tillverkarorganisationer. Dock är inte alla länder överens om att en sådan förändring bör genomföras.

Pålle
 
problemet med en sån ökning blir säkert att 5 år senare nya husbilar kommer att ha det svårt att bli under 4,25t gränsen; snart kommer då folk att begära 5 ton.... En annan sak är dock när man pratar om eldrivna husbilar och plåtbilar - då behöver man säkert fler än 3500 kg för att klara en rimlig lastvikt. Såvitt jag förstår är det framförallt det som diskuteras, alltså att tillåta 4250 kg med B-behörigket så länge den ökade vikten orsakas av batterierna.
 
Jag brukar väga på vägverkets vågar när jag åker förbi en. jag har nog testat en 5-6 olika vid gissningsvis 15 olika tillfällen och det har aldrig diffat mer än 60 kg. Merparten av dessa diffar har jag kunnat förklara med olika mängd vatten, diesel och packning i övrigt.
Senaste vägningen gjorde polisen åt mig helt gratis (utan böter alltså) och då nådde jag högsta någonsin, 100 kg mer än lägsta noteringen. Merparten kan jag förklara då jag hade mer fullt än någonsin samt lite extra packning som skulle lämnas av 30 minuter senare. Så min känsla är att vågarna är bra och att när polisen använder dem så visare de i alla fall inte mindre.
 
Tillbaka
Toppen