• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta om vägning och övervikt…

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi har på kort tid gått från glädje till förtvivlan och till glädje igen.
I torsdags, idag är det tisdagen efter, tog vi flyget från Arlanda till Skellefteå för att hämta vår drömbil. Vi har tidigare haft en Adria -04 men sålde den till förmån för en husvagn. Efter mindre än ett år så hade vi insett vårt misstag. Nu var vi alltså på väg att återställa ordningen. En Bürstner -07 på Pb2. Dvs den har en tjänstevikt på 3080 kg därmed skaplig marginal för last.
Vi är supernöjda med vår nya husbil. Den stora Iveco motorn drar villigt och det är lätt att ligga under litern/mil. Allt känns fräscht och välskött. Vi njuter av resan hemåt och planerar för vår första trip.
Strax innan Uppsala finns en vågstation. Av en ingivelse svänger jag in där och… 3560 kg. Nästan 500 kg över tjänstevikten. Vi förstår ingenting. Jag börjar anklaga mig själv för att inte kollat upp bilen ordentligt. Plötsligt är det inte vår bil längre. Vi måste sälja den, men till vem? Kontaktar en bilfirma som skambjuder vid ett byte. Inte roligt.
På söndag bestämmer vi oss för att vi måste kontrollväga den igen. Jag hittar ett lokalt grustag som NNC driver och ringer den. Det gick utmärkt att komma. Vi var välkomna under deras rast då det var tomt på vågen.
Så idag var vi dit. På vägen diskuterade vi vad vi kunde begära. Hur mycket vi skulle förlora.
Det var inte helt lätt att hitta så jag ringer dem igen. Inga problem säger den unge mannen i ”Vågen”. Kör fram så ska vi se. Vi kör upp. Det är tyst ett ögonblick sen säger han, 3240 kg. Jag fattar inte riktigt. Va, 3240 kg säger han igen.

Så nu är allt bra igen och vi håller på att ta vår nya husbil i besittning. En härlig känsla.

Kontentan är att, lita INTE på Transportstyrelsens vågar. IMG_9518.jpegIMG_9493.jpeg
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag besiktar alltid bilen det första jag gör på våren. Ber besiktningsmannen ställa bilen på vågen efter provkörningen. Har alltid fungerat. Kan diffa på +- ca 100 kilo per år men det beror oftast på vad jag har i bilen
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Skulle tro att NCC hade fått en del kritik på deras fakturering om vågarna inte stämde. Men ok, jag ska dubbelkolla.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag har vägt på stationen innan Uppsala och den visar rätt ,enligt mina tidigare vägningar på andra stationer, jag skulle välja att väga bilen ytterligare en gång för att vara säker.
Väg alltid bilen INNAN köp.
Och hur vet du att den visar rätt?
Jag litar mer på en komersiell våg som bygger på faktisk fakturering.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det är ganska stor skillnad på noggrann totalviktsvägning
kontra
Differensvägning, då behöver inte ens vågen tareras.
Däri är skillnaden.
Men snälla, vad ger 5% fel över lag. En bil väger in på 14 ton och ut på 24. Då fakturan de 10 ton. 5% ger en hel del över tid.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag besiktigade min husbil i förra veckan så bad jag dem att väga bilen för att få en kontroll på att vägverkets våg i Nyköping visade rätt. Besiktningsmannen hänvisade då till vägverkets våg i Nyköping med motiveringen att polisen använde den för kontrollvägning av bilar. Om det är så även på andra platser så får man väl anta att de visar ganska rätt.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
När jag besiktigade min husbil i förra veckan så bad jag dem att väga bilen för att få en kontroll på att vägverkets våg i Nyköping visade rätt. Besiktningsmannen hänvisade då till vägverkets våg i Nyköping med motiveringen att polisen använde den för kontrollvägning av bilar. Om det är så även på andra platser så får man väl anta att de visar ganska rätt.
Låt oss hoppas det. Min erfarenhet är annorlunda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men snälla, vad ger 5% fel över lag. En bil väger in på 14 ton och ut på 24. Då fakturan de 10 ton. 5% ger en hel del över tid.
Det är inte en sådan felvisning jag menar.

Tänk att den väger in på 14ton
Men väger bara 13ton i verkligheten
Väger ut på 24ton och blir riktigt deb. 10ton.

Jag ville bara tipsa dej om var du kan få till en bra totalviktsvägning, ifall du vill veta korrekt vikt, vilket är bra att känna till ifall man har små marginaler.
Lycka till :)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
När bilbesiktningen ( Opus) kollar bromsarna så står axelvikten på bromsprovaren , hur exakt den visar vet jag inte men det är inte bara överskriden totalvikt som är intressant även överskriden axelvikt spelar roll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När bilbesiktningen ( Opus) kollar bromsarna så står axelvikten på bromsprovaren , hur exakt den visar vet jag inte men det är inte bara överskriden totalvikt som är intressant även överskriden axelvikt spelar roll.
Enligt dem själva så kan man inte lita på dessa vågar då det kostar att få dem kalibrerade, det har jag inte hört att någon gör.
 
Toppen