• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med husbilsvikter

F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Jag hade nyss ett långt och trevligt telefonsamtal med Lockebo som har lagt ner en hel del krut på den här frågan sedan igår. Det är inte utan att man blir lite trött på vissa svenska myndigheters agerande; de är som klockpendlar; gungar hit och dit. Nu har det visat sig att fram till 2002 eller möjligen 2003 sattes datum för körkortets återlämnande efter indragning in i rutan på körkortets baksida. Sedan dess är det datum för körkortets ursprungliga utfärdande som sätts dit. Det innebär i praktiken att den som fick sitt körkort indraget mellan 1 juli 1996 och 2002/2003 får svårt att hävda sin rätt att köra PbII tyngre än 3500 kg på sitt B-kort. För den som fick körkortet indraget efter 2002/2003, uppkommer inte samma problem. Jag drar en djup och uppgiven suck och lovar innerligt att inte skriva en rad till om det här. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Ja ni bröder och systrar.
Nu när man läst allt om detta ämne sedan årskiftet och ännu ej fått 100% klart vad som gäller så känns det som man skiter i allt vad PB2, överlast, körkortsdatum , m.m. gäller.
Myndigheter svarar, poliser svarar, e-post till vår kära EU-instan som inte svarar och dom som svarar ger olika svar. Herre jävlar vilken soppa.

Midsommar= Semester. Då packas bilen med det vi VILL ha med.
Känns som det är lättare att spela oförstående än det är för myndighet att fälla.
Lika osannolikt at åka fast som att få ett klart svar.

:mcride: Ha en skön husbilssemester alla och njut:mcride:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Detta med husbilsvikter

Jag läste lite om det igår vad jag förstod så fick jag köra på b kort .Jag var inne o vägde sedan hem direkt o beställde papper i från fiat och betalade även de 1000:- det kostar. Så jag förlitar mig på vad som stod om det i dessa eu handlingar och även pratat med andra här på forumet,det är inte värt ett körkort, böter kan man kanske ta men kortet. Jag kanske kör med överlass sedan också ngn gång men jag har gjort vad jag kunnat.:spinny:
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Skönt att det finns trådar som aldrig tar slut. För några är det klart vad som gäller för Pb2 och den körkortsbehörighet som behövs. Medan andra oroar sig för de lagar som gäller. Vad är att göra? Naturligtvis kan diskussionen fortsätta på forumet - alltid intressant.
Hälsar
Kurt
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Anders W skriver om 2002-2003 så skedde en förändring med vilket datum som skulle anges när körkortet skulle vara utfärdat.Indragna alltså.

I radion och tidningar stod att läsa om detta.Körkortsmyndigheten hade feltolkat ett EU-beslut och alltså gjort FEL.Det hela har väl tystnats ner för det skulle kosta mycket för myndigheten att byta ut alla dessa kort med fel datum.
Man har i en del fall återinsatt det ursprungliga datumet när ett 10 årsförnyande varit aktuellt, vad jag förstår så skedde det vid 2003 som Anders W skriver.

Ett annat exempel:

En peron har BE (E är tungt personbilssläp)och C(tung lastbil utan släp) från före 1996. Körkortet blir återkallat p.g.a fortkörning, stopplikt eller rödljus som exempel.
Låt oss säja att det skedde 2001 och när kortet efter återkallandetiden kommer tillbaka till personen så har han återigen BE och C. Men med fel datum för att få köra Pb2 på B-kortet
Pb2 får han köra på sitt C men får han köra tungt släp (över 750 kg) på sitt BE på denna Pb2 ?
Tror att det finns en del i vårt land som har den frågan.
Kan t.ex vara husbil+hästsläp man åker på tävlingar. Finns säkert andra, norröver med skoter på vagnen.
Tack till er alla och hälsningar från Gert8
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Nu tänker i alla fall jag ta tag Vägverket, Körkortsenheten på Länstyrelsen och andra jag kan hitta på för så här kan det ju inte få inte vara.
Dom som nu trott att dom var tvungna att ta ett C-kort har kanske lagt mellan 15.000 - 20.000 kronor på detta alldeles i onödan, det är horribelt.


Då får dom ju utfärda ett nytt körkort med den riktiga uppgiften på baksidan.
Det kan ju inte vara något problem, dom har väl alla uppgifterna kvar.
Fortfarande med samma giltighetstid etc som det felaktiga. Ungefär som när
vi fick nya EU-pass för att de första dom gjorde gick sönder.

Det blir säkert en spännande omgång.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Detta med husbilsvikter

Ser tråden har forlatt vekter og gått over på førerkort og det henger jo forsåvidt sammen.

Selv greier jeg ikke helt og forlate dette med vekter og overlast og ikke minst at man da kan miste førerkortet ved ca 125kg overlast?

Jeg mener og tror at det må være totalvekt og ikke lastevekt. Har bilen lov til å trekke en tilhenger på 1000kg vil jeg få en bot på 3000kr og får sikkert ikke kjøre videre hvis jeg drar en henger på 1400kg, men hvis jeg har 125kg overvekt mister jeg førerkort og blir anmelt å får straff. Dessverre jeg får det ikke til å stemme, er nok som sagt noen språkproblemer.

Her står bøtene/foreleggene På side 16 står det reaksjonene på 4 kap § 3 og 4 i denne loven.

De steder jeg kjenner til blir det reagert på overskridelse av akselvekter og overskridelse av totalvekten. Hvor står det om reaksjonen på overskridelse av totalvekten på kjøretøy i Sverige? Jeg tror som sagt at maksimallast og totalvekt må være det samme, er det feil?

Er det noen som har bry til å forklare meg dette?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Det skall bli spänande att se efter sommarsesöngen om det är nån som råkat ut för otrevligheter i Utlandet på grund av våra undatag i körkortfrågor.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

zubac,

jag skall tuffa omkring fyra veckor i tyskland o schweiz med min Pb2 så det kan bli spännande.

lovar att rapportera ev. polizeiaktioner

ds
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej Tor H!
En intressant läsning i sammanhanget är nog Lag om Vägtrafikdefinitioner (2001:599). Där finner Du bl a tjänstevikt, maximilast och totalvikt som ju är väsentliga när man talar om överlast etc. Jag är inte expert på området, så jag ska inte fördjupa mig ytterligare i det. Förhoppningsvis finner Du svaret på Din frågeställning genom att jämföra definitionerna med vad som står i ordningsbotskatalogen. Här får Du länken:
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Hälsn/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Detta med husbilsvikter

Hei AndersW
Takk for svar. Jeg hadde lest lenken du henviste til før også, men så ikke det med maximilasten siden det var skrevet på en litt rar måte. Når jeg finleste det nå så jeg det, så jeg få vel skylde på språkproblemene.

Må vel da bare dessverre/heldigvis konstantere at man i Norge har taklet det med førerkort og vektkontroll av bobiler på en mere "fornuftig" måte enn i Sverige.

Med hensyn til førerkortet fikk jo alle som hadde tatt førerkortet før en bestemt dato fått C1E automatisk.

Ved vektkontroll har man ikke i Norge (og flere andre land) kontroll av maximilast, men totalvekt. Maximilast blir jo veldig galt ved en bobil som bygges på et kjøretøy med høy maximilast, men bobilbygget tar endel av denne lasten slik at den "gjennværende" maximilasten blir liten.

Forøvrig er det tydligvis mye enklere i Sverige å øke totalvekten på bobilen enn i Norge, for der er det "nesten" umulig. Så kansje man kan si at det gjevner ut seg.

Så takk igjen, som fikk meg til å forstå noe jeg i mange år har trodd måtte være galt.

Personlig har vel du (og andre som har fulgt mine spørsmål) nå også fått et litt bedre grunnlag til å forstå norskevitsene. Jeg er jo "litt " flau. Uansett ha en fin sommer.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Tack Tor, jag önskar också Dig en fin sommar. För 30 år sedan satt jag på Rikspolisstyrelsen i Stockholm och arbetade med nordiskt polissamarbete. Det var alltid så enkelt, positivt och förnuftigt när det var något som skulle göras i Norge. Enda bekymret jag egentligen hade var när Kripos i Oslo ville efterlysa en ung norsk flicka i Sverige. Hennes klädsel beskrevs bl a som "dungeribukser med schleng". Det löste sig dock efter ett telefonsamtal och i den svenska versionen blev det "utställda jeans". Det är alltid intressant att läsa vad Du skriver och att Du är en reflekterande person har nog alla här på HBK:s hemsida förstått. Ha de! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

För att få klarhet i vad som gäller i verkligheten eller hur man bedömmer det så kanske man skulle göra en skrivelse till samtliga Polisdistrikt i Sverige (deras trafikavdelning), Vägverket vad gäller EU direktiv, någon domstol som törs ta ett ansvar. Man behöver bara göra en skrivelse som är likadan till alla och inkräva ett svar, vilket man har juridisk rätt till. Sen kanske vi kan lägga ut det hela här på vår websida så man kan printa ut det hela. Jag tror att alla i klubben skulle vilja ha dom papperen med sig i bilen när tex Polisen i Knäckebröhult stoppar en och talar om vad som gäller... Jag är inte folk till att formulera den skrivelsen tyvärr. Andres W, du kanske känner någon som är insatt i ämnet och kan artikulera sig skriftligt?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Ja du Kölis, det är vad jag kallar en fråga det. Domstolarna kan vi nog börja med att utesluta. De jobbar ju enbart med precisa fall där någon anmälts och åtalats för något. Hypotetiska frågor lär de avvisa. Däremot skulle jag kunna tänka mig två likadana skrivelser; den ena till Rikspolisstyrelsen och den andra till Vägverket. Om man går till landets samtliga polismyndigheter, blir det nog fullständigt förvirrande. Jag har nämligen en otäck känsla av att utbildning/information/introduktion på det här området är milt sagt eftersatt där. Det här vore nog egentligen ett intressant ämne för HBK:s styrelse att hantera lite formellt. Då blir det ju dessutom en "intresseorganisation" som hör av sig; lite tyngre än en enskild med andra ord. Två saker att göra: 1. Identifiera frågeställningarna och 2. Formulera frågorna. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Känner du dig manad att hjälpa styrelsen med att formulera frågorna? Du om någon av oss är antagligen mest insatt i problematiken och juridiken?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Jo, det kan jag tänka mig men först ska hustrun och jag ut i Andrummet ett tag. Jag lovar dock att fundera längs vägen och förmodligen också prata med lite goda vänner som har både klok- och kunskap på området. Hälsn/AndersW
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Detta med husbilsvikter

Så får det inte gå till var ute för samma sak jag klagade och fick tillbaka det ursprungliga datumet då jag tog körkortet.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej Petes,

Vem klagade du till? Skulle vara intressant att få dom närmare detaljerna för jag stöter då på hårt motstånd och oförstående överallt.

Om du vill kan du skicka till mig privat - leif.post@telia.com
 
F

F.d. 6217

Guest
Sv: husbilsvikter !!!

:wink: Hej....Vi är Hymer ägare till en B674...
Läsningen ang. husbilsvikter gav oss... gudskelov
icon14.gif
att vi fått tid för reg.besiktning av vår Hymer-bil fr. 3500 till 4000 kg totalvikt... Vår bil blir då klassad från lätt lastbil till personbil klass 2 och vi får då möjlighet att framföra denna på våra B-kk. "Bilinspektör har intygat"
För denna möjlighet har jag då erhållit ett intyg från AL-KO Kober (Göteborg) att chassiet och bilens grundutförande är sådant att konstruktionen klarar den nya totalvikten 4000kg, däcken skall också vara 16', Det innebär också att vägskatten halveras fr. ca 3600 till ca 1800:-, det är viktigt att de nya siffrorna är instansade i ny skylt inför beöket till en Bilinspektör/bilprovningen för att få det godkännt...
Tyvärr har jag frågat vägverket och olika på bilprovningen med olika snurriga svar...som följd...olyckligt då följderna kan bli mycket obehagliga...
Skulle man inte kunna få en tydlig information, (som blir uppdaterade) från dom som säljer husbilar ...över vad som gäller, borde vara i deras intresse att hålla sig uppdaterad så deras kunder inte råkar illa ut...

Hälsningar Mona

PS... är det någon som vet vikternas / betydelse då man kör nere i Europa, Österrike Frankrike tex... DS
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Tja..vikternas betydelse...dyrare blir det i Österrike och i många städer är det förbjudet att köra in med en vikt över 3500kg !!
 
Toppen