• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med husbilsvikter

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Detta med husbilsvikter

Er ikke 500kg 10% av 5000kg, like mye som 500kg er 50% av 1000kg? Matematikk er ikke altid enkelt?

Dette med overvekt er en diskusjon som kommer opp med gjevne mellomrom og ofte føler jeg det blir veldig feil fremstilt og ofte krisemaksimert. Eksemplet på at overvekten betales utfra overvekt på laseevnen synes jeg høres helt "vilt" ut.

Det nevnes to ting i denne tråden og det er til lastebil/buss/ yrkeskjøretøy som også må ha like konkurranseforhold og ikke minst at de overbelaster veiene/broer/sikkerhet. Der må det være klare regler og er det vel forsåvidt.

Så er det oss med bobiler/privatbiler som ferdes på veiene som det går på sikkerhet/avgiftklasse på bilen. (Dere i Sverige har jo førekort også.)

Og hvis en bobil med en lasteevne på 230kg og totalvekt på 3,5t blir stoppet og veid til 3630kg Vil denne personen miste førerkortet og anmeldt. Han har over 51% overlast.
Har en yrkesjafør samme bilen Renault Master og blir stoppet med samme vekten, vil han få 600-800kr i bot og får lov og kjøre videre. (etter evt avlasting)

Hva er last på bobilen? Er markise, stekeovn, bobilpåbygg o.s.v.? Eller er det det vi bærer ut og inn av bilen? Eller er det det som står i vognkortet?

Makslast må da være totalvekten på bilen? Slik at veier en bil med 3,0t totalvekt, 3,3t og dermed 10% og ikke hvis den har 300kg lasteevne 100% overlast.

Enig i at problemet med vekt er vanskelig og mest sannsynlig er det ikke noe felles svar for oss som kjører med personbil/bobil.
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

För att tappa behörigheten att framföra pb över 3.5 t måste körkortet varit indraget mer än ett år och då måste man ta ett nytt kk. Dras kk in på kortare tid än ett år kvarstår undantaget från 1996. Man får ansöka om ett nytt kk men den gamla behörigheten kvarstår.
fd trafikpolis
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Det var ett intressant inlägg i den pågående diskussionen om körkort och Pb II, Lockebo. Har du möjligen någon referens till den regel som ger den öppningen? Jag har nämligen från en körkortsjurist på Vägverket fått beskedet att det räcker med indragning av körkortet - oavsett indragningens längd - för förlust av "behörigheten". Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Skulle detta vara riktigt har man väl grund för att stämma Vägverket på dom pengar man lagt på C-kort i onödan på grund av deras upplysningar. Detta måste på något vis klargöras en gång för alla. Frågan är bara var.
Men - Vägverket alltså - ja, det skulle inte förvåna mig om dom inte vet vad dom pratar om - igen!

Vi väntar spännt på att höra mera om detta Lockebo.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Detta med husbilsvikter

Jeg prøver igjen.
En bobil med egnevekt 2700kg og totalvelt 3000kg og veies til 3300kg.
Har den 10% overlast? Eller har den 100% overlast? Kan vedkomende som mener å ha svaret komme med begrunnelse/dokumensjon, ikke bare synsing mening.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej Tor H!
Svaret har du faktiskt i inlägg nummer 15 här ovanför. Procentsatsen räknas på den tillåtna maximilasten, dvs i ditt exempel blir det 100% överlast, inte 10%. Som du ser i inlägget är texten hämtad ur polisens ordningsbotskatalog. Jag hoppas det räcker som dokumentationsbevis. För att vara helt på den säkra sidan, har jag dessutom just talat med den hos trafikpolisen i Stockholm som ansvarar för deras kompetensutveckling på området överlast. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Om jag överskrider den tillåtna maximlasten, då överskrider jag ju även den högsta tillåtna bruttovikten och förmodligen även det högsta tillåtna axeltrycket. Frågan inställer sig: Kan jag bli bötfälld för alla tre förseelserna samtidigt? Eller är det min tankeoskärpa som ger sig tillkänna?
Nästa fråga blir: Varför finns det lagar om överlast, eftersom det borde räcka med bruttoviktslagarna? Eller är det tal om min tankeoskärpa nu igen?

Nu skall jag inte försöka tänka mer på den lasten utan ägna mig åt betydligt mera smakliga sådana – jag skall öppna kylskåpsdörren.

Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Jahaja, du farbror Claes!
Rent teoretiskt kan det nog bli så illa men knappast med våra fordon. Bruttovikt och axeltryck är begränsade med tanke på vägens förmåga att bära tunga saker under det att maximilasten är relaterad till bilens kapacitet. Jag hoppas ditt besök i kylskåpet skapar underlag för en delikat lunch. Ewa och jag har redan ätit vår och ska nu ägna en stund åt spaljépinnars uppsättning på förrådsväggen. Ha det gott och hälsa! Hälsn/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Detta med husbilsvikter

Hei AndersW
Takker for svar, men du vet jeg må ha ting inn med teskje. Det begynner å bli endel motsigene opplysninger, meninger i tråden her. Kan bare nevne, i innlegg 7 står det at det som står i innlegg 15 gjelder campingvogn. Så derfor min usikkerhet, selvom innlegg 15 var et klart innlegg og godt kan stå for seg selv. Har heller ikke funnet satsene på nettet, eller fått det bekreftet på annen måte.
I innlegg 17 står det "Ska man sedan börja beräkna överlastavgifter så måste man titta på axel/boggietryck och då blir det komplicerat. Lek med tanken att all last ligger på bakaxeln. Du har 500 kg för mycket axeltryck på bakaxeln"
Min bobil har akselvekter som som tilsammen blir 470kg høyere enn totalvekten på bobilen og det gjelder jo mange bobiler.
Endel tar jo også forbehold om både det ene og det andre i sine innlegg, om det er lastebil, personbil, campingvogn, rett sitert, o.s.v.
Når det igjen som det nevnes i innlegg 7 at 125kg er 50% overlast og det er under 4% av bilens totalvekt. At dette skal føre til anmeldelse, beslag av førerkort og bøter må da det være galt? Mitt syn er at det kansje er personene som godkjenner biler med en slik lasteevne er de som burde straffes i stedet/samtidig, hvis det er så galt. Man har en bil til å bo i, men det er ikke mulighet for å ha med seg tingene som skal gjøre det mulig å bo i bilen?
Lange innlegg fra meg og håper ikke språkproblemene er for store. Er dessverre ikke overbevist enda at det er så galt.
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej Anders!
Har dubbelkontrollerat uppgifterna ang behörigheterna med trafikpolisen samt kk myndigheten på länsstyrelsen och de är av samma åsikt. Om du har blivit av med kk mindre än ett år får du ansöka om ett nytt, men din behörighet på baksidan av kk påverkas inte. Att du får ett nytt utfärdandedatum på framsidan av kk är detsamma som när du 10 års förnya det vilket inte påverkar behörigheten. Behörigheten försvinner bara om indragningen är mer än ett år, eftersom du då måste ta ett helt nytt kk. Har jobbat med detta i 25 år och blev förvånad att en jurist hade lämnat dig sådana uppgifter. Tycker du skall ta ett samtal med honom så han får förklara sig.
MVH
Eiron B
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Man säger tack för upplysningen men det är ju otroligt att man inte kan lita på dom uppgifter man får från vägverket. Ringer du till VV AndersW och berättar här vad resultatet blev.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Det är helt riktigt att behörigheten inte förändras när körkortet varit indraget under en period som är kortare än ett år. Jag talar dock inte om behörigheten som klargörs genom de olika bokstavsbenämningarna på körkortets baksida utan jag talar ENBART om den märkliga övergångsbestämmelse som gör det möjligt att köra PbII med totalvikt överstigande 3.500 kg på B-kort om detta är utfärdat före 1 juli 1996. Om detta B-kort blir indraget i år under säg tre månader, får du ett nytt men det har ett utfärdandedatum som innehåller ett datum plus 2007 och är följaktligen med viss råge EFTER 1 juli 1996. Det är där skon klämmer; inte vad det står på körkortets baksida. Alla har rätt men vi talar om olika saker! Hälsn/AndersW
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Nu blir jag helt förbryllad. Eftersom körkortet förnyas vart tionde år finns det väl inget körkort nu som har utfärdandedatum äldre än 1997-xx-xx på framsidan?
Däremot på baksidan finns datum för första utfärdande.
Eller som farbror Claes sa - är det min tankeoskärpa?
Håkan
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej har idag varit o vägt min husbil.Det är tur att vi inte bestämt att vi ska ut å åka några längre turer med lass. Cykelstället eller mc stället var på det har vi alldrig monterat bort men det blir det väl nu innan vi klassat upp bilen 3/4 tank inget vatten + glas ett bord 4 lätta stolar täcke m.m.Jag o hunden satt kvar vikten 3540.Så nu blir det omreg med omedelbar verkan inga prickar o böter här inte.Jag tror att de flesta husbilar kör med överlass.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Nu blir jag helt förbryllad. Eftersom körkortet förnyas vart tionde år finns det väl inget körkort nu som har utfärdandedatum äldre än 1997-xx-xx på framsidan?
Däremot på baksidan finns datum för första utfärdande.
Eller som farbror Claes sa - är det min tankeoskärpa?
Håkan
Skulle tro det..lite tankeoskärpa..två olika saker utfärdandet och förnyandet.Min är utfärdad 1965 men förnyad var tionde år sedan dess..
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

På mitt körkort står det på framsidan:
Utfärdat (4a).2005-03-24
På baksidan:
Första utfärdande: 1968-11-19
Ordet förnyande finns inte på kortet...
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Det stämmer att ordet förnyande inte ingår i vokabulären på körkortet. Den i detta sammanhang helt avgörande informationen är vad som står i rutan baktill. Rubriken kan tydligen variera mellan "första utfärdande" och "datum för förarbehörighet" eller kanske ytterligare något beroende på årsmodell. Oavsett vilket skall datumet här vara senast 1996-06-30, dvs FÖRE 1 juli 1996. Min granne tog körkort 1962 och fick det indraget 2006. I rutan baktill på hans körkort står det 2006-10-09. Han får följaktligen INTE med sitt B-kort köra PbII tyngre än 3.500 kg. Diskussionen fortsätter! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej Anders!
Jag kanske klargjorde mig otydligt. Kontaktade en kollega på trafikpolisen som kollade via kk på länsstyrelsen och enligt deras uppgift så faller inte undantaget med kk före 1996 om kk är återkallat mindre än ett år. Det som räknas är på baksidan av kk när B kortet är utfärdat och inte kk utfärdandedatum på framsidan. Detta skulle annars vara ologiskt eftersom det kommer ett nytt utfärdandedatum på kk var tionde år och man skulle då tappa detta undantag vilket inte sker.
Avslutar därmed mitt inlägg i kk debatten och låter ev andra forska vidare om det finns andra åsikter.
mvh
Eiron B
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Ja, inte är det lätt det här. Om undantaget inte skall falla om körkortet inte varit återkallat mer än ett år men å andra sidan datumen på baksidan bestämmer detta så gör man ju fel när man inte skriver ursprungligt datum för utfärdandet på baksidan även om kortet bara varit återkallat 1 månad.
Vad jag kan förstå skriver man konsekevent datumet för sista utfärdandet på baksidan oavsett hur kort tid kortet varit återkallat.

Detta gäller alltså återkallat, inte förnyat körkort.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Detta med husbilsvikter

AndersW har helt rätt.

Här är ett exempel ur verkligheten.

Jag tog körkort 1966.
Fick det indraget i 2 månader pga fortkörning 10 maj 1989.
På baksidan där behörigheterna står finns de datum när jag återfick körkortet (10 juli 1989) efter körkortsindragningen.
Inget datum när det först utfärdades finns kvar.

På framsidan (4a) står det datum då det förnyades senast.

V.S.B.
 
Toppen