• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med husbilsvikter

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har rest tämligen aktivt med husbil ute i Europa under ett femtontal år (och med husvagn lika länge) och aldrig egentligen bekymrat mig om vikten. Har en normal Hymer med en toppvikt på 3500 kilo och har naturligtvis haft för mycket last vid framför allt de tillfällen då jag äntrat svensk mark efter någon månad på resande fot. Men aldrig att jag har råkat ut för en kontrollvägning. Min fråga är nu: Hur ofta har ni råkat ut för en kontrollvägning och om ni har gjort detta, vilka konsekvenser har detta medfört? I bötesbelopp och eventuellt andra sanktioner. Anser ni som råkat ut för dessa konsekvenser att det hela varit så besvärligt/kostsamt att ni anser det mödan värt att registerara om bilen till en PB2? Jag bara undrar, för någon anledning måste det väl vara till att så många plötsligt talar om att registera om sina bilar på grund av bristande lastkapacitet.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Råkade ut för kontrollvägning på vår allra första husvagnssemester för massor av år sedan. Inga problem, allt inom det tillåtna. Efter det, ingenting...
Passerade dagligen en kontrollplats under några år som pendlare, coh några gånger/år hade de drive där de plockade in husbilar och husvagnar (och andra släp).
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Plötsligheten i det hela tror jag beror uteslutande på införandet av den nya fordonsklassen Pb II. Alternativet att bli tung lastbil är inte alls lika attraktivt. I mitt fall var bekymret att ekipaget vägde runt 3.700 kg med två personer och normal last, dvs inget överdåd i skåpen baktill. Å ena sidan innebar det en risk i mötet med "länsman" och å andra sidan att bilen släpade omkring mera än den var avsedd för. Det är ju bra om materialet håller även i ett längre perspektiv. Dessutom är det ju så att fjädringen arbetar mjukare om den inte är maximibelastad. Vårt ANDRUM går mycket mjukare nu med den kraftigare fjädringen bak. Någon länsman med våg har vi aldrig mött men det ryktas om ett polisiärt projekt i sommar, just på det området. Hälsn/AndersW
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej husbilsvänner.
Det var kontrollvägning i Kroksjön för två veckor sedan, enligt dom som pratade med poliserna då så skall en stor kontroll utföras i sommar med avseende på detta, polisen har köpt in en mängd bärbara vågar.
Nu är min Blue Bird uppvägd till 4500kg, känns redan lite lungnare.
Ha det underbart.
MVH KEJO 20
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Tack för intrssanta svar. Några frågor kvarstår dock: Vilken straffsats utfaller om det visar sig att man kör med övervikt. Vilken gränsdragning använder man sig av när man differentierar straffen? Går man på en procent av den tillåtna vikten, eller...? Och naturligtvis..., finns det risk för att man blir av med "lappen" vid en allt för tilltagen överlast?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Detta hittade jag i Lag om överlastavgift:

1 § Överlastavgift tas ut enligt denna lag om lastbil eller buss eller tung terrängvagn, som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller släpvagn, som dras av bil, tung terrängvagn, som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller av motorredskap klass I framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen.
Med väg avses allmän väg, gata eller annan allmän plats.
Högsta för fordonet tillåtna axeltryck, boggitryck och trippelaxeltryck bestäms med ledning av uppgiften i det senaste registreringsbeviset om den garanterade axelbelastningen. Lag (1992:1732).

Del av överlasten Överlastavgift
100 till 2 000 kg 400 kr per 100 kg
2 100 till 4 000 kg 600 kr per 100 kg
4 100 till 6 000 kg 800 kr per 100 kg
6 100 kg och däröver 1 000 kr per 100 kg.

Värt att notera är att personbil inte finns med i uppräkningen av fordonstyper. Märkligt med tanke på PbII. Kvar står frågan om eventuella sanktioner beträffande körkortet. Hälsn/AndersW
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

På Caravan Clubs hemsida har klubbens teknikansvarige angett följande böter för överlast.

"Överlast: Böter:
1-20 % 600:- (om vi har 20% måste vi även plocka ur något ur vagnen för att få fortsätta vår färd.)
21-30 % 800:-
31-40 % 1.200:-
41-50 % 1.600:-
>50 % rapport till åklagaren. "​

Uppgifterna avser husvagn men är rimligen tillämpliga även på husbilar.

Om man har en lastvikt på 250 kg räcker det att överlasten överstiger 125 kg för att det ska gå till åtal. Inte speciellt lustigt. Av den anledningen vägde vi upp vår husbil.​

/Lisa​
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Om man blir ertappad med böter kan man väl stå ut med.

Det som oroat mig mest när vi körde med McLouisen - första husbilen och med överlast var om det händer en olycka.

Försäkringsbolagen har ju som bekant vissa förmågor att hitta kryphål för att komma undan i billigaste mån.

Vad händer om en husbil är vållande till en svårare olycka som enligt försäkringsbolaget kan bero på överlast.........

Om man kör olagligt - vilket överlastkörning förmodligen är - gäller då försäkringen, kan man undra?

Mvh
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

På min fråga om just det, svarade Länsförsäkringar i Stockholm: Om olyckan eller skadan kan anses ha orsakats av att bilen varit överlastad, kan ersättningen sänkas eller i vissa fall helt utebli. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Mycket intressant att läsa det som Anders W har plockat fram om vad bestämmelserna säger och då Anders har ett förflutet inom Polisen så kan han ju även läsa det hela på ett juridiskt rätt sätt. Verkar som att PbII har fallit i glömska vad gäller böter för överlass och det är väl knappast något vi behöver upplysa lagstiftarna om tycker jag även om jag åker lastbil..
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Mitt polisiärt förflutna är nog preskriberat eftersom det är 20 år sedan jag slutade men jag märker (tyvärr) ibland att vissa "skador" sitter kvar. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Ränderna går aldrig ur du vet. Jag är nog lite yrkesskadad jag med efter mina år på räddningstjänsten *L*
Och det är absolut ingenting att skämmas för eller som ska preskiberas att man har varit en antagligen mycket bra Polis!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1189

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Jag ska vikta upp vår Adriatic den 29 juni. Vid fråga till Bilprovningen har jag fått svaret att det kostar 1000 kr per 100 kg övervikt. När det gäller körkortet så räknas det som olovlig körning om du framför en husbil som väger mer än 3500 kg på B-körkort (med risk för att körkortet dras in). Om du har C-körkort stannar det vid böter för övervikt. Med uppviktning till i mitt fall till 3850 kg så får bilen köras på B-körkort om kortet har tagits före 1 juli 1986.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Det är trist, tycker jag att Bilprovningen uttalar sig och dessutom felaktigt om saker som ligger utanför deras kompetensområde. Husbilen är fortfarande en lätt lastbil och får framföras med B-kort oavsett om den är överlastad eller inte. Påståendet om olovlig körning i det här sammanhanget är en "vandringshistoria" som varit i omlopp sedan förra våren. Att sedan överlasten som sådan kan få körkortsmyndigheten att överväga varning eller indragning av körkortet, det är en helt annan historia. No offence Bo men så är det. Se nu bara upp så att Du inte får körkortet -som ska vara utfärdat före 1 juli 1996(!) - indraget. Då faller nämligen behörigheten att köra din snart tyngre husbil. Lycka till med uppviktningen! Hälsn/AndersW
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

I Trafikförordningen 4kap, 4§ står det "Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller därtill kopplat fordon får tyngre last inte befodras med fordonet"

I polisens ordningsbotskatalog under rubriken Regler om Maximilast och axeltryck framgår följande.

Kod 173 Fordon/fordonskombination brukats trots högsta tillåtna maximilast överskridits med

A 1-20%.......................................................2000:-
B 21-30%......................................................2500:-
C 31-40%......................................................3000:-
D 41-50%.....................................................4000:-

anm: 51% och däröver rapport till åklagare

Som kuriosa kan jag nämna att kod 173 A kostade tidigare endast 600 kronor. En kraftig höjning då bötesbeloppen generellt höjdes.

Detta är ingen rolig läsning men den krassa verkligheten om oturen är framme. Det man tagit upp tidigare i tråden beträffande överlastavgifter är något som tillkommer. Den blir nog inte aktuell på husbilar då det finns en rabattsats på 500 kilo som direkt dras av. Detta framgår i Lag om överlastavgift 2§-3§ .

Kenneth :confused:
 
F

F.d. 3579

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Skulle det innebära, att jag som har en 5 tons husbuss, få dra av 500kg om jag nu väger 5500kg, med rabattsatsen och då räknade övervikten efter 5500kg
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Detta med vikter är inget enkelt kapitel.

Överskridande av fordons maxlast är ett brott och sanktioneras med penningböter enligt fastställda belopp.

Överlastavgift är vad namnet säger en avgift och således inga böter. Överlastavgiften drabbar väl som regel den tunga lastbilstrafiken på våra vägar. Avgifter enligt lista som Anders W tidigare presenterade i tråden.

Att beskriva överlastavgiften och hur den beräknas är komplicerat, man måste ha speciell kompetens för detta. Den kompetensen finns hos polisen tunga grupp och de bilinspektörer som är knutna till den.

Det är inte helt enkelt att besvara Hummers fråga.

Har man ett fordon med en totalvikt på 5000 kg och en tjänstevikt på 4000 kg så borde ju lastvikten vara mellanskillnaden 1000 kg. Lastar man fordonet så vikten på fordonet blir 5500 kg så har man överskridit maxlasten med 500 kg. (enkel matematik)

I detta fall så har man ju överskridit maxlasten med 50% och får då böta 4000 kronor.

Ska man sedan börja beräkna överlastavgifter så måste man titta på axel/boggietryck och då blir det komplicerat. Lek med tanken att all last ligger på bakaxeln. Du har 500 kg för mycket axeltryck på bakaxeln.

Enligt listan om överlastavgift så skall du betala 400 kronor per påbörjat 100 tal kilo upp till en överlast på 2000kg samt en grundavgift på 2000 kronor. Rent matematiskt skulle det bli 4000 kronor i böter och 4000 kronor i avgift.

Nu är det inte så i realiteten för när det gäller överlastavgift så gör man vissa avdrag i kilon. I vissa fall 1000 kg per axel och i andra fall så skall det minskas med 500kilo. Detta kan man läsa i Lag om överlastavgift SFS 1972:435.

Jag reserverar mig för felskrivning.

Kenneth
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Detta med husbilsvikter

Största anledningen till att undvika överlast tycker inte jag är böterna utan risken att försäkringsbolaget vägrar ersätta om något händer.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Detta med husbilsvikter

En komplicerad fråga det här med överlast.
Ta två husbilar av samma märke. Båda har samma chassie och är regade som lätta lastbilar, alltså max 3500 kg.

Den ena har en tjänstevikt på 3300 kg.
Den andra har en tjänstevikt på 3000 kg.

Båda hamnar i en kontroll och befinnes väga 3800 kg.
Blir det då i praktken så att den tyngre husbilen får högre böter bara för att den har en högre tjänstevikt och mindre lastförmåga.

Det känns som lagen är skriven för "tunga" lastbilar som har till uppgift att frakta gods och har en lastkapacitet som är beräknad av vad bilen är konstruerad för.

Husbilarnas totalvikt (3500 kg) är en är ju en skatte- och behörighetsregel.

Vad blir böterna i de nämnda fallen?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Detta med husbilsvikter

Hej

Ditt exempel visar att det blir inte rättvist. Om båda bilarna har samma chassie så blir ju belastningen densamma.

Den ena bilen får lasta 200 kilo och har då överskridit maxlasten med 150%. Den andra får lasta 500 kg och har då överskridit med 60%. I båda fallen blir det rapport till åklagare och sannolikt dagsböter som beräknas på inkomsten.

Kenneth
 
Toppen