• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Campingar

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag har toa med mej (och använder den), men det kanske också är en onödig grej om man står vid stolpe:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

För min del ingår elkabel i en rätt utrustad husbil. Behöver den inte så ofta men vikten kompenserar jag hellre på annat sätt. Kollar man på campingar o ställplatser, som vi besöker, så är faktiskt de flesta husbilarna kopplade till eluttag.

Att många husbilar på campingplatser är uppkopplade till el kan knappast vara ett kriterium för att även jag skulle koppla upp mig (om jag nu skulle ta in på en camping). Det är snarare mitt behov som avgör om jag behöver el eller ej, inte vad andra har gjort för bedömningar. Jag hoppas att andra gör liknande bedömningar och utnyttjar det som bjuds ut efter sina behov.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Det var märkligt många starka åsikter om stolpe och koppla in sej eller inte.. mycket spännande läsning :wink:


Själv så undviker jag att kissa på stolparna !!

Kopplar oftast in mig om möjlighet finns och ingen kissat på stolpen. :D
(får plats med både sladdvinda och kabel i min bil) :yes:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Att många husbilar på campingplatser är uppkopplade till el kan knappast vara ett kriterium för att även jag skulle koppla upp mig (om jag nu skulle ta in på en camping). Det är snarare mitt behov som avgör om jag behöver el eller ej, inte vad andra har gjort för bedömningar. Jag hoppas att andra gör liknande bedömningar och utnyttjar det som bjuds ut efter sina behov.

Jag har inte berört ditt behov utan beskrivit hur jag ( och många andra) utrustar husbilen. Det är ju jättebra för dig om du inte behöver koppla el men vi är många andra som har det behovet. Det är väl bra om det kommer fram och beskrivs flera olika behov i en tråd.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Det är väl ingen hemlighet att jag gillar campingplatser. Vi använder visst ställplatser och fricampar ibland, men då av särskilda anledningar eller pga särskilda resmål. Och ja, vi står gärna vid elstolpe! Att det sedan finns hela skalan av intresse och behov av campingplatser och/eller el är väl självklart. Det är inte svart eller vit. Det finns inget rätt eller fel. Det ingår i den personliga friheten att få välja själv.

För mig har fricamping ett större värde ju längre norrut i landet jag är. Ställplatser ser jag oftast som parkeringsplatser. Funkar bra vid besök i städer, särskilt i Tyskland och söderut.

Det jag inte förstår är att man orkar spy så mycket galla över campingplatser eller dess regler. Ta reda på förutsättningarna från början. Sen är det väl bara att gilla läget eller dra vidare. Precis som vid all annan konsumtion. Det vi konsumenter inte gillar, lever inte vidare på sikt. Så de här campingplatserna gillas av många, annars hade de inte funnits.

:-/<rister
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Dessa Campingar

Vad är det för bilar som har så liten lastvikt så man inte kan ha en elkabel i bagaget utan att det blir för mycket vikt, man undrar när man går på mässor och studerar alla dessa stora garage på bilarna, som mman inte kan använda för då blir det för tungt, tala om sunt förnuft.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Tja, det kan ju vara så att man vill prioritera andra saker än en kabeltrumma som inte kommer till användning. Garaget kan till exempel bli en bra hundkoja.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Visst kan jag ha med en 10 eller 25 meters kabel i bilen men jag vet inte vad jag skall ha den till. Det krävs väl att jag skall ha ett eluttag att koppla in kabeln i den ända som inte sitter i bilen. Eftersom vi inte har stått vid någon elstolpe sedan Grebbestaträffen år 2008 så bedömer jag det som onödigt att släpa på en kabel. Ju färre pryttlar jag har med mig, desto färre saker att hålla ordning på!

Däremot har jag en fast monterad kabel hemma som jag ansluter till bilen när jag står parkerad där, mest för underhållsladdning och underhållsvärme på vintern.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Nej, jag har inte använt min sedan vintern 2007-2008, på vintern finns den med som gardering, en gång har vi kört slut på gas så att vi vaknade med +2 i bilen! :wideeyed:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Under vinterförhållanden blir det dyrt att värma med gasol, i vilket fall här hemma där ett byte av en P11 oftast kostar mer än 400:-
Hittar man ett eluttag så löner det sig att värma med elenergi i vilket fall upp till ett pris på 3 SEK per kWh. Men för mig som har dieselcentralvärme blir det inte lönsamt med elvärme förrän elenergin kostar mindre än 1.50 SEK/kWH (vilket den endast gör hemma på tomten).
Men ändå betalar jag mer ibland (för eluttag, metanol till bränslecell eller bensin till elverket) eftersom solpanelerna inte ger något mitt i vintern. Ni som aldrig ansluter med kabel, ställer ni av bilen eller åker ni runt för att ladda vintertid?

aake
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Under vinterförhållanden blir det dyrt att värma med gasol, i vilket fall här hemma där ett byte av en P11 oftast kostar mer än 400:-
Hittar man ett eluttag så löner det sig att värma med elenergi i vilket fall upp till ett pris på 3 SEK per kWh. Men för mig som har dieselcentralvärme blir det inte lönsamt med elvärme förrän elenergin kostar mindre än 1.50 SEK/kWH (vilket den endast gör hemma på tomten).
Men ändå betalar jag mer ibland (för eluttag, metanol till bränslecell eller bensin till elverket) eftersom solpanelerna inte ger något mitt i vintern. Ni som aldrig ansluter med kabel, ställer ni av bilen eller åker ni runt för att ladda vintertid?

aake

Har du läst tråden om vindgenerator , det vore väl något för Jämtlandsfjällen!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag åker året runt...

Men du åker väl bara på varmare breddgrader på vintern, eller hur? Nu kanske frågan är hur man gör på den kalla årstiden här i norr.

Vi har inget emot en elstolpe när vädret är mulet i flera dagar och solpanelen inte ger något. I idag så körde vi till Getteröns småbåtshamn och betalade 180:- för att parkera här. El ingår i priset. Det är kallt i kväll så vi slipper använda gasol för att få värme i husbilen. Dusch ingår i priset men vi använder helst duschen i husbilen. VA ingår också i priset. En sån här ruggig och kall dag så känns det bra med el. Vi väljer vad vi tycker är bäst för tillfället men aldrig en en SCR camping.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Dessa Campingar

Det är lustigt att se inläggen av många husbilsägare om att undvika campingar och att diskutera priserna för enstaka övernattningar. Har man råd med en husbil, så är pengarna tydligen förbrukade för att använda husbilen på ett säkert och tryggt sätt.
Gnidigheten låter en del campare att övernatta på campingplatsens parkering för att komma undan avgiften för den säkerhet som en campingplats ändå ger. Jag skäms som husbilsägare när jag läser och ser hur vissa husbilsägare har satt det i system att undvika campingplatser för att spara ett par hundringar per natt.
Ett eluttag med jordfelsbrytare på en campingplats kostar ca 5000,- vid installationen. Kabeln till elen kostar ca 600,-/m. Sedan till kommer kostnaden för installationen, grävning och återställningen för elledningar.
En dränerad campingtomt kostar vid nybygge ca 120000:- då ingår servicen med toalett, tömning av toa och gråvatten samt tillgång till kök med varmvatten för b.l.a. disk.
Sophanteringen kostar för en campingplats med 50 tomter ca. 4500,- kronor i månaden. (Räkna ut vad det kostar för dig)!
Jag stannar nästan alltid på campingplatser Det finns trygghet, service och jag behöver inte oroa mig för ev. nattliga besökare.
Min husbil är betald och jag behöver inte snåla eller skryta med hur jag undvikar att betala för min semester.

Facit:
Tala om för dina vänner vilka fina husbilsägare med samma inställning du träffade vid din senaste gratisövernattning i t.ex ett grustag, en parkering eller skogsväg.
:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Det var ett roligt inlägg, Peterpan!

Synd bara att du totalt har missuppfattat varför åtminstone vi inte står på camping. Det är kanske just lugnet och friden som är avgörande med en nattparkering som denna:

20140702-008.jpg
Nattparkering i New Forest, England

Du kan kanske svara på vad det är som gör att denna plats skulle vara så mycket farligare att stå på jämfört med en camping. Här finns inte den service som vi inte behöver eftersom den finns i bilen, här finns inte störande oljud från grannar eller campingens aktiviteter, här behöver jag inte stå i kö för in- och utcheckning eller passa tider när jag får köra in eller ut.

Vari ligger denna säkerhet på en camping som du skriver om? De tre campingar som ligger i mitt närområde ser inte ut att vara speciellt säkra eller trygga mot nattliga besökare med endast i bästa fallet en ståltråd som markerar campingens avgränsning mot intilliggande marker.
 
Toppen