• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Campingar

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Så var det dags igen, Förföljningen på husbilar.Kom till en Camping i dag och gick in för att betala för en husbil utan el, blev hänvisad till en vattenfylld gräsmatta då vi inte behövde el. Fick inte använda någon el plats för de var bara för de som betalade el, efter att jag påpekat att jag vägde 4500 kg och det var vatten på den plats han hänvisat med risk att köra fast. Efter mycket diskussioner fick vi en ny plats trots att det var en el plats. Bara 10% beläggning på campingen. Hädanefter är det fricamping som gäller för oss, man känner sig inte välkommen till campingplatserna.

Hälsningar Berra i Norrland
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Det var jannemickels inläg nr 2 jag tyckte var en konstig fråga
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa Campingar

Många campingars koncept är att el ingår i priset. Det måste vara upp till varje företagare att bestämma priser och vad som ingår. Vi har sedan ett val att göra. Tror det med åren kommer att ske en förändring, men det tar tid.

Personligen tycker jag att campingarna skulle kunna ta ett annat pris för de som inte vill ha el.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Var på camping i Tyskland. Campingen hade både acis och camping check.

Jag ville ha en billig plats för 12 E , pga regn så sade de att gräset inte bar min lilla bil. Fick ta en 14E plats.

En timme senare var jag receptionen och frågade om internet. Då checkade en Tysk i stor bil in. Han hade camping check och blev hänvisad till den billiga platsen som helt plötsligt hade ökat sin bärighet.

Det är inte pengarna man reagerar på utan girigheten och den bristande ärligheten.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dessa Campingar

Campingcheckarna jämställer jag med extrapriserna på ICA. Man får oftast en sämre vara.
:cool:
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Dessa Campingar

Så var det dags igen, Förföljningen på husbilar.Kom till en Camping i dag och gick in för att betala för en husbil utan el, blev hänvisad till en vattenfylld gräsmatta då vi inte behövde el. Fick inte använda någon el plats för de var bara för de som betalade el, efter att jag påpekat att jag vägde 4500 kg och det var vatten på den plats han hänvisat med risk att köra fast. Efter mycket diskussioner fick vi en ny plats trots att det var en el plats. Bara 10% beläggning på campingen. Hädanefter är det fricamping som gäller för oss, man känner sig inte välkommen till campingplatserna.

Hälsningar Berra i Norrland

Jag tycker inte att detta är ett exempel på förföljning av husbilar. Det är nog snarare så att vill man ha en elplats får man betala för el, annars får man campa på en plats utan el. Oavsett om man har husbil, husvagn eller tält.

Håller dock med om att campingarna kunde hantera dylika fall smidigare när det finns gott om lediga platser.

/ TommyQ
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa Campingar

Campingcheckarna jämställer jag med extrapriserna på ICA. Man får oftast en sämre vara.
:cool:

Har använt Campingcheckar i ungefär 9 år och aldrig upplevt jag fåt en sämre plats eller vara som du skriver. Använder i snitt 10 per år runt om i Europa. Kan nog säga jag har ganska stor erfarenhet av dessa checkar som numera är kort som man kan ladda på nätet enkelt och bra.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Jag tycker, att om en camping i sin marknadsföring, och presentation av prislistan har el priset separerat, så tycker jag att man som kund skall få välja plats, även om det är en el-plats, och vill man inte ha el så får campingägaren acceptera detta.
Vi betalar för den service vi utnyttjar, och då skall vi inte bli hänvisade till sämre platser.

/Bosse
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dessa Campingar

Har använt Campingcheckar i ungefär 9 år och aldrig upplevt jag fåt en sämre plats eller vara som du skriver. Använder i snitt 10 per år runt om i Europa. Kan nog säga jag har ganska stor erfarenhet av dessa checkar som numera är kort som man kan ladda på nätet enkelt och bra.

Du har ju rätt i att man skall inte döma ut ett system helt bara för att jag har råkat illa ut. Dessutom var jag med i början av checksystemet och det var ingen tvekan om att man försökte ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellerna. Förstår av dina erfarenheter att det har förbättrats en hel del.

:)
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Dessa Campingar

Vi står sällan på campingplatser. Det är om man behöver tvätta som vi tar in på en camping. Varför behöver man el om man bara står en natt eller två? Det är billigare att använda gasen. Om det är extremt varmt som det var i somras, när vi hade som mest 39'8 gr. i Moseldalen, stod vi alltid på el, detta för att kunna använda ACen i bodelen. Med ledlampor och solceller behöver man inga elstolpar på ett bra tag. Batterierna laddas ju när man kör!
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Dessa Campingar

När något är fel ex. Pris på ställplats o olika priser på campingar eller saker i allmänhet så är det nog så att man ska sätta ned foten o åka vidare även om det blir besvärligt, åka någon annanstans o köpa den där prylen även om det är besvärligt o bara småpengar. Min egna åsikt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Man får känslan att vissa tycker att det är en rättighet att få ta in på en camping och att campingägaren minsann är tvungen att anpassa sina tjänster efter alla besökares önskemål.
Det verkar ligga som någon form av gammal myndighetsdimma över campingar som gör att vi tror att vi äger dem på ett eller annat sätt och därmed tycker att vi kan ställa krav. Förmodligen beroende på historia och kommuners inblandning.

Är detta möjligen en generationsfråga?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Jag tycker att det är ganska förståeligt att campingen inte vill ha elplatserna upptagna av besökare som inte vill betala för el. Om det sedan kommer besökare som vill ha el är kanske de (oftast begränsat antal) elplatserna upptagna.
En kund som betalar mer är ju dessutom mera attraktiv för campingen.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

tog in på Lidköpings kronocamping, sa att vi har sollceller så el behövs inte, då får ni stå vid tältplatsen.
Fick en plats jämte lek o bollplan ojämn som attan och bollar som ven runt bilen och platsen var inte gratis.
Med andra ord De flesta campingar skiter fullständigt i miljön.
Jag tycker tvärt om man borde få de bästa platserna om man värnar om miljön.
Vi mailade campingen om detta att det fanns massor av lediga platser men när vi inte betala för el så fick vi tältplats.
Fick i alla fall ett trevligt svar från ledningen om att det var helt fel och vi visst hade rätt att välja en ledig vanlig plats och att de skulle se över rutinerna.:)
 
Toppen