• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Campingar

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Du måste mena om jag inte fick stå på någon av alla de platser som var lediga inte var jag ville stå! och om jag inte få stå på en plats som ändå är tom bara för jag inte vill ha el så är min åsikt att de skiter i miljön på det området alla fall och vi fick ju medhåll av ansvarig.
och självklart har den som äger/driver en camping får göra som de vill men då tycker jag också att de kan informera om det på sin hemsida m.m om att om du inte köper el får du en plats på undantag och inte få reda på det när står där.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag förstår inte alls.
Du fick inte stå på en plats som var tom för att den var avsedd för gäster som vill ha el? Om du inte vill ha el så får du väl ta en av de platser som erbjuds utan el. :confused:

Mer praktiskt: Hur skall campingar utan elmätare annars kunna ha vettig koll på vilka som verkligen tar ström och inte?

Sen tycker jag inte att man kan dra ”miljökortet” som ett argument för att bli särbehandlad på en camping. Skall det vara trovärdigt så skall man nog anlända på en återvinningsbar cykel och tälta.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

men HALLÅ 50% var tomma och ledningen höll med om att det var fel.
om de säljer en tjänst så vill jag veta vad som gäller går jag på bio/teater så hamnar jag inte bakom en pelare.
Om jag inte vart tvungen att bli där av olika anledningar så hade jag självklart åkt där ifrån.
Och trådskaparen undrade varför man inte kunde få en vanlig tomt när det fanns plats.
Nej miljön kanske inte ska ge särbehandling men en fördel.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag håller också med kunder för att få tyst på dom, enklast och smidigast.
Men ändrar jag mina rutiner, nä för dom är väl beprövade och det lär deras också vara.

Campingarna borde kanske ta extra bra betalt för oss endagsliggare. Vi nyttjar campingens servicehus maximalt på kortast möjliga tid.


Vi själva behöver endast el för damsugaren och datorn, datorn skulle vi kunna lösa enkelt på annat sätt, men vad gör campingens elkostnad för oss på en hel sommar.

Ca 500kr
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa Campingar

Jag tolkar inläggen och problematiken så här. Husbilar vill bara betala för det de använder på exp en camping. Jag kan också tycka så, men man skall också komma ihåg att campingen har investeringar i elstolpar och den el man använder. Är det bara de som använder el som skall betala detta eller skall alla solidariskt vara med att betala.

Alla ni som säger vi har allt i bilen, förhandlar ni om att få billigare pris för att inte använda toa och dusch eller gäller det bara el.

Hur man än gör så tycker några att man gör fel. Thats Life.
 
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Det finns olika sätt att ta betalt. Var i Malmköping och där var det bara att välja el eller inte på samma plats. Bra tyckte jag. Men vi har ju vart på ställplatser där el ingick, då kunde vi inte välja bort el utan vackert betala. Men vi kunde spara miljön för vi var inte tvungna att stoppa i sladden. Sista exemplet på det var Traben/Trarbach.

Man får faktiskt acceptera de olika sätt näringsidkarna försöker få in peningarna på.
Att döma alla är lika fel som att döma alla husbilsåkare för att tömma gråvatten o sno åt sig
service.

Är det för dyrt eller känns fel så dra vi vidare.


Dessa husbilsägare...:rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Hmm, nu har man fått ytterligare en anledning att inte ta in på camping.

Vi har inga solceller och borde därför alltså bli hänvisade en tältplats:confused: där bilar med solceller inte vill stå.

Man tar sig för pannan och undrar hur ska detta sluta:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Att påstå att man är miljövänlig för att man har ett par solceller på taket och ledlampor i bilen, samtidigt som man kommer i en 4-tons sommarstuga på hjul som drar betydligt över 1 liter diesel per mil under ren nöjeskörning, det tycker jag är intressant? :wink:
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag tycker att camping ägarna skjuter sig själv i foten. När de tar 50:- för elen under sommartid. Det tycker de flesta är orimligt dyrt och därför väljer man bort detta.
Hade det varit en rimligare prissättning, så är jag övertygad att de allra flesta hade valt el och därmed hade camping ägaren totalt sett fått in mer pengar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Det där är en ekvation som alla företagare brottas med, om jag sänker priset på varan med 50%, får jag automatiskt dubbelt så många kunder som köper den varan då? Eller helst ännu flera, annars får jag ju in mindre pengar, med förmodligen mera arbete? Sedan undrar jag om det är så många som väljer bort elen, när vi är ute verkar de flesta bilar vara anslutna även på sommaren? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

5 ton väger bilen :D men du har rätt då kan man väl skita i allt och bara ösa på med golvvärme ac, kaffebryggare hårfön mm man har ju ändå betalt 50 spänn.
Tror du tappat tråden lite det handla om varför man måste få en sämre plats för man väljer bort el ( många bäckar små blir en flod för vissa ) jag har haft 4 husbilar och 2 husvagnar och aldrig använt ström när jag stått över en helg.( titta sparat några ampere under 20 år ) det trådskaparen var ute efter var ju att de kände sig förföljd men det spelar ju ingen roll om det är husbil eller husvagn för att de avstod el då kanske campingägarna kan erbjuda lite bättre än en ojämn tält/ lek plats när man ändå betalat 260 kr.
Miljöaspekten var det jag som tog upp och det står jag för oavsett vilken bil jag kör och hur jag drar mitt strå till att hjälpa miljön har du ingen aning om montreal och en av massa ting är att spara på el.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa Campingar

Varför klagar så många husbilsägare över priserna på campingar. Campingarna sätter sina priser och vad som skall ingå, vi kan tycka vad vi vill, men vi kan välja betala eller åka till ett annat ställe.

En fråga hur kan det vara att husbilarna ökat att stå på campingar, då kan priset inte vara fel. Fler vill campa pÃ¥ semestern - hd.se läs om husbilar ökar på campingarna

Passar priset inte dra vidare ganska enkelt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

men HALLÅ 50% var tomma och ledningen höll med om att det var fel.
om de säljer en tjänst så vill jag veta vad som gäller går jag på bio/teater så hamnar jag inte bakom en pelare.
Om jag inte vart tvungen att bli där av olika anledningar så hade jag självklart åkt där ifrån.
Och trådskaparen undrade varför man inte kunde få en vanlig tomt när det fanns plats.
Nej miljön kanske inte ska ge särbehandling men en fördel.

Att man har olika priser för olika produkter möter vi varje dag, inget konstigt i det.

Du tog exemplet med bio/teater och jag kan berätta för dig att på Kungliga Operan i Stockholm så finns det s.k. "lyssnarplatser", GO och Galleristolar, vilket innebär att du hör musiken, men har svårt att se föreställningen.

Kan garantera dig om så hela parketten var tom, hade man aldrig visat någon förståelse för dina argument att få flytta fram till parketten när du har en GO-biljett.

Samma sak, försök på Viking Line när du bokat insides hytt, men man har massor med hytter med stora fönster, runda badkar och sittgrupp lediga... du får i alla fall sova utan fönster.

Finns massor av exempel och självklart måste vi som kund/gäst acceptera att man har en prislista på sin produkt och i fallet campingar så har tomterna olika priser.

Som många skrivit, gillar man det inte, ja då tar vi till den rätt som vi har och drar vidare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa Campingar

Generositeten var större förr, i synnerhet på kontinenten.

Ett exempel: På en resa för länge sedan så behövde jag lite uppfriskande dryck och steg därför in på en liten bar någonstans i Sydtyskland. Jag beställde en lämplig dryck men innehaverskan var av den väldigt generösa sorten så hon körde ut en tråkig gäst, låste dörren och drog ner gardinen och sedan dansade vi och hade skoj hela natten i hennes bar!

Sådant händer inte mig idag längre! Undrar varför??

Jappe
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Det finns motsatser till det du upplevde Berra.
Vi var på en sådan plats för tre veckor sedan.
Valfri husbilsplats, vatten, toa o. gråvattentömning 8,50 euro per dygn.
Som kunde kompletteras med toalett och dusch, 4,50 euro p.p. och dygn.
Eller endast en dusch 2,50 euro.
El 0,60 euro per kw.
Internet uppkopppling 24tim. 3 euro, eller 7 dygn 10 euro.

Eftersom vi har allt i bilen, så blev kostnaden för tre dygn och ett dygn internet, 28,50 euro.

Platsen var Stellplatz Camping Schönburgblick i Oberwesel.

En stellplatz som både ligger centralt och naturskönt vid Rhen.
Och inte minst en trevlig campingvärd.

Det gäller att inte slösa med pensionen.:)

Hälsn. Krister.

Ps. Platsen var fullbelagd varje kväll.
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Har ikväll suttit och bokat en resa till Canaria.
Bokade balkong med havsutsikt, men försökte
slippa extrakostnaden genom att lova att jag
inte skulle titta åt det hållet....
Men den stelbenta arrangören ville inte lyssna
på mej, surt !
// Janne
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Generositeten var större förr, i synnerhet på kontinenten.

Ett exempel: På en resa för länge sedan så behövde jag lite uppfriskande dryck och steg därför in på en liten bar någonstans i Sydtyskland. Jag beställde en lämplig dryck men innehaverskan var av den väldigt generösa sorten så hon körde ut en tråkig gäst, låste dörren och drog ner gardinen och sedan dansade vi och hade skoj hela natten i hennes bar!

Sådant händer inte mig idag längre! Undrar varför??

Jappe

Det vet jag.... såg bilden på dig från 60-talet!

Har själv en liknande historia..... Carola kallar det brist på självinsikt!

Inga kvinnor stänger sina barer för oss längre, Jappe! Visst var det bättre förr!

Trist, men sant.....:mad:
 
Toppen