• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Campingar

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Peterpan

Det var ett ogint och gnälligt inlägg. Är det månne representativt för vad man får höra på campingplatserna så kan jag ännu lättare leva med att det faktiskt inte finns några vinteröppna campingplatser i vildmarken här i Jämtland där jag håller till på mina fiskefärder.

Och särskilt snål och gnidig kan man väl inte kalla mig då jag ofta får betala betydligt mer för att ladda batterierna än vad det rimligen skulle kosta på en camping om en sådan fanns; el producerat av bränslecellen kostar mer än 30:- per kWh (0.9 l metanol per kWh).

aake
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Dessa Campingar

När vi kommer in att stå på campingar eller inte. El eller inte. Vi var nere på Öland förra veckan. Först stod vi på Böda hamn ställplats alla som stod där tog elstolpe, sen tog de slut några delade, och få hb stod utan. Vi åkte ner till Borgholm och ställde oss Kapelluddens camping inte så många på torsdag , men på fredag em. Kom det säkert 100 hb. alla jag såg stod på el. Vare man står i skogen,ställplatser eller camping, el eller inte. Huvudsaken är man trivs i sin hb. Det är väl det som är det viktigaste. Uppe i fjällen på vintern står nog ingen utan el när det är -30 gr utanför. Vi stått där med husvagn i 25 år. I år ska vi prova med hb så får vi se om den blir ett igloo.;) vi har truma värme i bilen./ Agnetha
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Per och Agnetha

Det går bra att stå i fjällen i sträng vinterkyla utan elstolpe om bilen är rustad för det. Elstolpar finns endast vid en del skidanläggningar, men till sådana platser har jag inte sökt mig på flera decennier.
Truma fungerar säkert om bilen är rejält isolerad, helst även mot förarhytten, och vintersäkrad även i övrigt, men det blir mycket billigare att värma med dieselcentralvärme. Se till att utrusta med väl tilltagna bodelsbatterier. Själv har jag 3 x 95 Ah, men inte heller det räcker mer än ett par dygn när solen inte ger något. Sök gärna på "vinterbil" i forum.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Jag vill komplettera mitt inlägg 83 med att det går bra att byta ut sin Truma gasolpanna mot dieselversionen, Truma Combi D6. Jag lät Johannsen Flüssiggas på Fehmarn göra detta på min föregående bil, pannbyte med installation gick på runt 3.000 €. Versionen D6-E med 1.8 kW elpatron lär nog kosta lite mer, men den fanns inte på marknaden 2011.
Hur som helst värt pengarna. Mycket billigare energikostnad ( i nivå med elkostnaden hemma, ca 1.50 kr per kWh) och man når en betydligt bättre uthållighet vid vildmarkscamping, diesel finns att köpa överallt och fyller man drivmedelstanken när man lämnar civilisationen står man sig länge. Annars blir gasol den begränsande faktorn.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dessa Campingar

Har du läst tråden om vindgenerator , det vore väl något för Jämtlandsfjällen!

Nu har jag ju löst mina elproblem på annat sätt så jag har inte funnit skäl att fördjupa mig i detta. Men min erfarenhet säger mig att det ofta är högtryck och vindstilla när det är riktigt kallt, så jag skulle nog ändå inte kunna avvara elverket. Även under de kärvaste förhållanden så brukar jag klara mig med tillskott från mitt Honda 20i ca två timmar på kvällen. Apparaten går närmast på tomgång vid batteriladdning och jag står alltid ensam på vintern och stör ingen, inte ens mig själv.

aake
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Dessa Campingar

Tack Aake för informationen, men vi vill nog gärna stå på elstolpe på vintrarna vid skidanläggningar älskar att åka slalom. Per förbereder för vintersäkring till hb. Det han gör brukar bli bra. Agnetha
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dessa Campingar

Kul att diskutera Camping.

Jag har inte något emot campingar. Det är en nängingskälla för många företagare och det är fritt för var och en att stå där. Dock gillar jag inte SCR pga några få saker.

1. De kräver extra betalt för ett campingkort får att få betala avgiften.
2. De är politiskt aktiva för att begränsa våra möjligheter att parkera centralt.


Jag står gärna som Michael ute i naturen för mig själv. Jag har köpt husbil för att få en frihetsskänsla. Det rimmar dåligt med att hamna inom lås och bom på en camping. Men ibland dyker även jag upp på camping(inte SCR).

1. Storstädning av kropp och bil.
2. Träffa vänner
3. Trevlig camping som jag gillar.
4. Otrevliga områden när jag vill ha bättre säkerhet.
5. Trevligt tema ex: Fortuna Camping med varma källor


I Sverige är det 100% ställplatser och fricamping.
Utomlands 60-65% ställplatser och fricamping. Utomlands 35-40% Camping.

På vissa campingar får jag även en känsla av att vara inlåst. Med vakter, bommar. In och ut kontroll.

Då är det bättre här. I havets brus. Alla står fritt. För tredje dagen står vi nu på en badstrand. GRATIS:D.

88997d1408900972t-2014-08-24-00.00.45.jpg


Men jag siktar faktiskt på en camping om 2-3 veckor i Marsillian Plage som är jättetrevlig. ACSI
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dessa Campingar

Jag är med i Caravan Club, av den enkla anledningen, att de har väldigt fina och välskötta campingar och dessutom billiga. Vad jag vet ingen över 250:-/ natt. Dessutom är Ritva handikappad och måste ha den service, som finns på campingplatserna. Det jag vänder mig emot är avgiften till SCR på 150:- som jag inte får något för. Jo en campingtidning som inte har priserna utsatta. Ljungens camping utanför Falsterbo tog 600:-/ natt under hästhoppningsveckan, då var det bara att vända. Jag vägrar bli rånad.
Nästa år kommer jag bara att besöka, Caravan Clubb och de fria campinplatserna, om inte priserna står i tidningen.
Semester maj-juni Bornholm 001.JPG
Norrvikens camping, väster om Båstad
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Mitt problem är att jag inte kan välja sida så kategoriskt som många andra. Vi utnyttjar alla varianter och även SCR campingar. Jag känner dessutom till campingägare anslutna till SCR som välkomnar alla ställplatser i regionen och slåss för att det ska bli fler sådana...
 
Toppen