• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att sätta campingmaffian på plats

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Flat Mates!
Om det är så besvärande att läsa insändare på detta forum , som du påstår "citat" trista trådinnehåll" slut citat, eller dina analyser av vanliga människors språk val föreslår jag dig Läs inte de här insändarna, då får du säker mycket bättre harmoni i din kropp.Alla kanske inte är lika intellektuella som du,
Totte04


En lysande analys - så mitt i prick! Det är skönt med folk som förstår hur man menar och ser på saker och ting. Vad mer behöver sägas???
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Var går gränsen för husbilsvänliga trakter... Joo norr om Göta kanal.
Lämna Västkusten, Halland, Skåne och andra utkanter och åk norrut...
allt är bättre, vädret, maten och naturen...sluta trängs på samma platser.
Vad har Båstad som inte Lofsdalen och har...???:wideeyed:

Sen uttrycket "campingmaffia" känns väldigt flummigt då det finns många seriösa näringsidkare som kämpar för att överleva på små campingar.
Vi har mött flera som börjar tänka i banor som att husbilsåkare kanske har lite andra behov än husvagnsfolket.
Tiden jobbar på åt rätt håll.

Har för övrigt aldrig och då menar jag aldrig haft problem någonstans i Sverige med att stå för övernattning...men står inte på en "parkeringsplats" någonsin.
Men valet är ju fritt. Åk o njut...

Bosse

Mycket bra inlägg. Bra för att det är problem på vissa områden i söder
behöver inte betyda att det är så i övriga landet.
Tror heller inte att det är bra med nästan 40gr.
Tommy R
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Mycket bra inlägg. Bra för att det är problem på vissa områden i söder
behöver inte betyda att det är så i övriga landet.
Tror heller inte att det är bra med nästan 40gr.
Tommy R

Tror heller inte det är bra med nästan 40 grader, man kan få solsting
och börja uttrycka dumma saker.:cool:
// Janne
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Mycket bra inlägg. Bra för att det är problem på vissa områden i söder
behöver inte betyda att det är så i övriga landet.
Tror heller inte att det är bra med nästan 40gr.
Tommy R

Oppss....mitt problem kan väl bli ditt problem innan du vet ordet av.. och vi är väl en klubb som skall hålla ihop oavsett om vi bor i söder eller norr..detta kändes inte bra!:mad:

//Pilot
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jag tycker Kenth (R) uttalande var ytterst korkat. Men herr Kenth hade ju 37grader varmt och vem vet kanske någon promille.

Vi ska inte såga Kenth mer än det korkade kriget. Kenth har många andra förtjänster. Även jag har gjort misstag ibland.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Kenth, för tydlighetens skull vill jag bara klargöra att det var förslaget som jag ansåg vara ytterst korkat och inte dig som person såklart.
Fast det hoppas jag du förstod redan från början :).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

KLARGÖRANDE: Campingmaffian = En grupp campingägare som aggerar olagligt utanför sin campingplats med konstiga skyltar samt lurar sina godtrogna kommunpolitiker till nackdel för såväl husbilsåkare som övrig turistnäring inkl normal restaurang och handelsverksamhet.

Campingmaffian trycker på Ställplatsägare och FÖRSÖKER få dem att höja priserna. Sen tror jag de försöker ta över ställplatser men det har jag inte fått bekräftat.

Jag högaktar de campingägare som sköter sitt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Hej Kenth.

Du har ju nästan blivit helgon förklarad i Hbk med snart 120 tack, ( lite avundsjuk )
Men så var det också ett ovanligt bra inlägg, rakt på sak och de flesta fattade vad du menar, du vill ha action, inget mes-snackande, vi har inte tid med det.
Säg bara till var och när vi skall träffas, vi är med.

Lite tråkigt att vissa Hbk medlemmar blir såna räddharar när någon kommer med ett okonventionellt förslag.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Kenth, håller med Torbjörn och känner att det finns mer att ventilera i denna fråga så jag öppnade ämnet igen. Du kan ju alltid stänga igen om du inte håller med....
Den debatt som vi för på husbilsklubben.se når en mycket stor läsekrets och husbilsklubben.se är sedan ett antal år en maktfaktor även om en del försöker antyda något annat. Det är på nätet som framtidens frågor avgörs och inte i några komunala nämnder eller riksförbund!
Så fortsätt den hälsosamma debatten och engagera er i att jobba med de frågor som är aktuella i stället för att ropa på "någon" som ska fixa allt.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Hej Kenth.

Du har ju nästan blivit helgon förklarad i Hbk med snart 120 tack, ( lite avundsjuk )
Men så var det också ett ovanligt bra inlägg, rakt på sak och de flesta fattade vad du menar, du vill ha action, inget mes-snackande, vi har inte tid med det.
Säg bara till var och när vi skall träffas, vi är med.

Lite tråkigt att vissa Hbk medlemmar blir såna räddharar när någon kommer med ett okonventionellt förslag.

Det var värst vilka brösttoner du tar till Rantzow, det här har inte ett skit med att vara räddhare att göra !
Att proklamera krig mot kommunerna förlorar alla på, för resten av oss i klubben som väljer dialog med kommunerna istället för krig ter sig era tankar rent löjeväckande.
Inställningen påminner om pubertala tonåringar, hade varit hyggligt mot resten av klubbens medlemmar om ni plockade av era dekaler innan er protestblockad i Båstad ska äga rum så skämmer ni åtminstone bara ut er själva !
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

så bra att ämnet är aktuellt,,så jag undrar varför trådsk-stängde,,du har ju fått igång ett delikat ock legitimt samtalsämne,vi är nåra som räknar med dej..,

sedan skulle jag vilja säga,,

sitt inte o skäms,,gör det istället när tåget har gått,,det handlar väl inte om nåt krig,,,,
knappast heller om båstad,.ställ upp istället,,,

eller ska vi klassifiera oss till den offentliga skaran av flata svenskar,,???
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Tack Kenth.

Iden är nog inte så dålig. Ordvalen är ju för alla oss att värdera. Men, jag vet att i Spanien har man haft aktioner liknande detta med en massa klubbar som samlats på ort som förbjudit husbilsövernattandet utanför campingar.

Kanske Juan Norte skulle kunna ge lite svar hur detta har gått. I Fuengirola (utan ställplats) samlades en massa bilar fredligt och körde runt i kolonn i stan och fick övernattsparkera på en shoppingcenters parkering.

Därefter förra vintern fick vi husbilister parkera på marknadsplatsen i brist på en formell ställplats.. Fast jag vet inte om det var husbilssamlingen eller kontakterna med kommunledningen som klubbarna hade och Juan haft som hjälpte till.

Kasta inte bort bra förslag. I Sverige har man ju demonstrerat årtionden....

hälsning
jyrki



Husbilsklubben Här i Spanien jobbar med komuner som vill fórbjuda husbilar som parkeras. Budskapen gár ut bland Spaniens 50.000 husbilar och vi kör dá till den komunen, det blir oftast flera hundra husbilar som kör omkring pá gatorna och parkerar. Allt detta görs för att väcka politikernas okunskap om husbilsturister. Kunniga husbilsägare gár in och informerar komunens Borgmästare, turistansvarig och ekonomianvariga mm. Att det inte gár att förbjuda husbilar mm.mm.
Manifestacion de autocaravanas you tube

Finns massor av video, men sätter inte in mera allt pá Spanska
Här i Fuengirola var det lite annurlunda:

Husbilar bjöds in till komunen för att se hur dessa turister spenderade sina pengar. (Som vi vet sä säger campingarna att vi inte spenderar nágonting och vi är snála som skamm.)
Dessa Ca 300 husbilar fick en inbjudan till ett stort köpcenter. Alla fick ett rabattkort pá 10-25% rabatt. Detta för att köpcentret kunde fastställa hur mycket husbilsägarna spenderade pá köpcentret. Det visade sig att det inhandlades mycket mat sista dagen som troligtvis inhandlades till bostaden. Lördagskvällen räknades bort dá komunen ordnade en sardinfest pá stranden för mindre än ett självkostnadspris och en massa reklampresenter av komunen.

Att husbilarna stár pá ferian beror pá ett rykte om att det skall bli en ställplats där. Sá kommer det nog att bli fast pá andra sidan vägen över án. Det letas efter finanser för bygget kommer att kosta en hel del att täcka över án som är gjort pá andra sidan. Fuengirola är en liten komun pá endast 11km2. Fuengirola har mycket bra politiker som jobbar för allas eller största mängden av invánare skall trivas lika bra som besökarna.
 

Bilagor

  • caravana.jpg
    caravana.jpg
    6,7 KB · Visningar: 371
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Svenskar är otroligt flata o mesiga, som jag sagt tidigare så nöjer de sig med att banka näven I köksbordet over frukostbordet o klistra på en protestdekal på bakrutan på bilen.

Låt någon annan ta fighten så kanske jag hänger på sen....vill bara kolla först så inte just jag gör bort mig.

Men nu är väl det så att jag tycker att Kent
, eller hans sambo har utryckt sig på ett lite oförståligt sätt, vad menas ? Som ett så kallat "helgonförklarat medlem" utav någon här så borde nog rubrikskaparen tänkt mer på sitt rykte innan ha sänt iväg detta lilla tvetydiga inlägg.

Vad menas egentligen ? Med eller utan eve värmebölja I skallen ?

Kan inte tänka mig själv ställa upp på ett så drastigt otydligt utalande som jag kände vara som taget ur luften o inte helt genomtänkt.

Förklara gärna I andra ordalag hur du/ni tänkt er detta


Mvh
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Hej Kenth.

Du har ju nästan blivit helgon förklarad i Hbk med snart 120 tack, ( lite avundsjuk )
Men så var det också ett ovanligt bra inlägg, rakt på sak och de flesta fattade vad du menar, du vill ha action, inget mes-snackande, vi har inte tid med det.
Säg bara till var och när vi skall träffas, vi är med.

Lite tråkigt att vissa Hbk medlemmar blir såna räddharar när någon kommer med ett okonventionellt förslag.
Antalet tack tror jag mer beror på vem som skrivit än själva innehållet.
Är man en räddhare bara för att man inte vill delta i något maffiakrig?
Tommy R
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jag känner att den här tråden sakta men säkert förvandlar husbilslivet till något negativt. Protestaktioner kan aldrig bilda positiv opinion för oss husbilsåkare. Om jag som invånare i min hemkommun blir blockerad och störd av husbilar blir inte min första reaktion att ge kärlek till husbilsåkare. Vi måste bida vår tid och vi blir fler och fler. Det är det som hände i Tyskland. Ge istället f-n att åka till dom kommuner som inte vill veta av oss.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Optimalt vore väl o jobba på trafiksäkerhetsverket o avkräva dem på definitioner.
Jag menar de flesta av oss med PB II har kaross kod SA i sina regbevis vilket står för campingbil.
För dem som inte är invigda i husbilslivet så skulle jag tro att merparten drar en parallell mellan campingbil o husbil.
Men frågan är om en definition följer våra intentioner. I min mening är detta en huvudfråga för HBK annars är risken stor att det blir fler o fler restriktioner o skyltar.
Speciellt då många icke husbilsägare ( tjänstemän o allmänhet) ser oss som campare.
 
Senast ändrad:
Toppen