• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att sätta campingmaffian på plats

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Det värsta är att snart hälften av styrelseledamöterna tryckt på tackknappen för att instämma i detta direkt pinsamma förslag från Kenth :confused:.
Visst är det så att många trycker på knappen i tid och otid.
Ja tänk till skulle du ställa dig bakom allt vad som skrivs varje gång du trycker på knappen.
2179
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

När jag läser om det som förmodligen är ett tjänstemannabeslut i Karlskrona om att förbjuda nattparkering på Bryggarberget, en grusplan i stort sett utan annan nattparkering, blir jag lite betryckt.

Idén som "Pilot nr 2013" är inte dum.

Ett digitalt "politikerbrev" från HBK:s styrelse på en enkel A4 pdf med bifogad lista på de som stödjer uppropet i just den kommunen vore tämligen enkelt att få till. Karlskrona, Båstad, Sotenäs. Listan blir längre allt eftersom vi medlemmar fyller på. Vi har ju alla lokal anknytning någonstans och kan finna e-postadresser till inte bara de styrande utan lika viktigt till oppositionen!

Sen kan vi ha ett brev till handlarföreningar, centrumföreningar och andra

Webfolket hos oss kan väl fundera på om det vore möjligt. Hyfsat enkelt

Om det kostar en slant att få till är även tanken på en liten ökning av medlemsavgiften i högsta grad befogad. (Vilket föreslogs tidigare i tråden) Här handlar det inte om goda råd om ditten och datten utan om en god och angelägen sak i allas vårt intresse.

Hur som helt verkar det uppenbart att vi måste göra våra röster hörda! Vi är ingen lite grupp med ett särintresse (knyppling, filateli eller ens navelskådning) :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Alve, det kan betyda "tagit del med ej förstått" eller bara "har läst var där står". Tack-knappen är inte alltid rätt svar, men det får vi stå ut med:oops:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Presis som vanligt på det här forumet. Om en person framför sina tankar som "kanske" är lite avvikande från den stora massan, den som aldrig vill ta "fajt". Jag kanske "stöter" mig med någon annan person oj oj! då blir det ordkrig, uppståndelse.
Inte om "trådens" egentliga innehåll, utan ord i tråden, dess innebörd eller riktiga betydelse. Det är ju inte orden, eller det exakta sättet uttryckssättet det gäller. Alla är inte språkforskare eller universitetslärare i svenska. Vad sedan trådskrivaren har för titel eller befattning hör heller inte hit. Var och en som är med i HBK har rätt att skriva ner sina tankar här, låt det gärna bli en debatt, för det visar att intresset är stort,. Trådskrivaren har träffat rätt. Och vist är det så att en "stor" husbilsklubb som HBK borde vara mer engagerad i sådana här frågor, liksom i fler andra stora frågor typ Inköpsfrågor. Att klubben bedrivs på mer eller mindre ideella former håller inte år 2013.
Vi är väl mer än 10.000 medlemmar nu?
Totte04
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Anders och Yvonne anser tydligen, att jag är fel ute och "märker ord". Ja, visst anmärker jag på att totalt felaktiga och obefogade epitet används för att smutskasta hur campingar, deras organisationer och kommuner med sina handläggare agerar resp inte agerar i frågor som den aktuella!

Jag är van vid att man väljer sina ord och att man inte utan vidare beskyller folk för att begå fel och brott. Och, det tänker jag fortsätta med; jag har helt andra uppfattningar om hur man ska bete sig mot folk med avvikande ståndpunkter och när man vill bli tagen på allvar - allt för att åstadkomma förändringar av det man anser vara fel.

Absolut, det tycker jag du gör helt rätti, vi dryftar problemen och du märker ord, kopierar lämpliga bitar i Wikipedia och lär oss andra. Vi behöver verkligen språkpoliser, alla vi som inte kan uttrycka oss "rätt"och tro mej jag väljer också mina ord men utan att kopiera på nätet. Vi har tack och lov tryckfrihet i Sverige så länge det inte är personangrepp.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

I känsliga och kontroversiella ämnen, som den nu aktuella där man anklagar såväl seriöst arbetande företag och deras samarbetsorganisationer samt kommuner i allmänhet med sina tjänstemän, är det extra viktigt med ordvalet.

Det finns en klar och omfattande lagstiftning rörande "falsk tillvitelse". Om man inte vet eller kan ett ords innebörd och betydelse, så finns det ordböcker och annat att tillgå på enkelt sätt för var och en som har tillgång till internet. Att bara drämma till med något i stridens hetta - eller motsvarande ! - och försöka ursäkta sig med att "det var väl egentligen inte så . . . . . eller si . . . . utan det . . . . .

Man kan ta lärdom av hur skarpt missbruk bedöms inom t ex invandrarfrågor, härkomst osv. Där får man passa sig, men där är ju inte här!

Alf Henriksson myntade något klokt att använda i strävandet efter flera ställplatser:

Upp flyga orden, tanken stilla står
Ord utan tanke himlen aldrig når.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jaha!!! Som vanligt så har folk för lite att göra i stugorna, och då plockar vi fram skrivlustan:twitcy: ämnet har glidit iväg!!!:wideeyed:
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Vänner husbilsåkare!

Nu reser jag bort i två veckor utan tillgång till internet... det ska bli skönt.

Det ska bli verkligt intressant att se vad allt detta diskuterande mynnat ut i om de två veckorna.

Kommer det komma något konstruktivt ut ur denna tråd eller kommer den dö sotdöden? Kommer den stängas av, likt den "Bohmans bittra" blev häromsistens.

Jag hoppas verkligen att tråden leder till någon form av handling.

Hoppas någon i styrelsen vill ge hals och sin syn på saken. Ge oss sökare ett svar... lite guidning. Det är ju trots allt en organisation vi verkar inom.

En styrelse bör ha synpunkter. Under alla förhållanden i en brännande fråga som denna.

Händer det absolut ingenting blir Kenths förslag det enda vi har att ta ställning till; medverka som privatpersoner i protestaktioner eller inte. :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Var går gränsen för husbilsvänliga trakter... Joo norr om Göta kanal.
Lämna Västkusten, Halland, Skåne och andra utkanter och åk norrut...
allt är bättre, vädret, maten och naturen...sluta trängs på samma platser.
Vad har Båstad som inte Lofsdalen och har...???:wideeyed:

Sen uttrycket "campingmaffia" känns väldigt flummigt då det finns många seriösa näringsidkare som kämpar för att överleva på små campingar.
Vi har mött flera som börjar tänka i banor som att husbilsåkare kanske har lite andra behov än husvagnsfolket.
Tiden jobbar på åt rätt håll.

Har för övrigt aldrig och då menar jag aldrig haft problem någonstans i Sverige med att stå för övernattning...men står inte på en "parkeringsplats" någonsin.
Men valet är ju fritt. Åk o njut...

Bosse
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Hej Flat Mates. Citatet Du avslutar med har Shakespeare som upphovsman.
Rätt ska va´rätt.
Natti
Peter Pätimeter
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Stod på Skruv ställplats i några dagar 100 kr 20 kr för el kostade det.
Men när jag var och fiskade fick jag se en husbil inbackad i skogen med avloppet öppet.
Hur kom den dit jo den hade kört på förbjuden bilväg endast en gångväg som är avsed för promenader runt sjön.
En husbil är det så konstigt att folk tröttnar på våra dyra rullande sommar stugor och jakten på gratis platser.
Kan ägaren vara medlem i HBK ja vem vet gratis eller la han en 100 ring i lådan tro?
Att folk inte gillar oss är nog till stor del vårat eget fel.
Parkera en personbil är en sak men en husbil lyser på ett annat sätt eller hur??
2179 :music-icon:
kolla endast en har tryckt på knappen inte underligt sanningen är svår att höra
Detta talar väl sitt tydliga språk vem var det som stod där?
Reidar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Tack Peter Petimeter - det är välgörande med bildat folks uppmärksamhet och korrigeringar!

För att ytterligare komma bort från det trista trådiinnehållet vill jag anmärka på ditt sätt att stava -Pätimeter - som kommer från franskans petit-maitre, dvs "lilla magistern", allt enligt den outsinliga kunskapskällan Wikipedia.

Men, du leder nog ändå med 1-0.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

-Pätimeter - som kommer från franskans petit-maitre, dvs "lilla magistern", allt enligt den outsinliga kunskapskällan Wikipedia.

Tack för den, och jag menar det.
Bonuskunskap som jag nog aldrig hade fått i mig om det inte hade stått här.

Jag älskar att lära mig nya saker. Jag lär mig också helst det som är korrekt så eventuella justeringar i flödet av "fakta" här på forumet uppskattas.


/Roger
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Tack Peter Petimeter - det är välgörande med bildat folks uppmärksamhet och korrigeringar!

För att ytterligare komma bort från det trista trådiinnehållet vill jag anmärka på ditt sätt att stava -Pätimeter - som kommer från franskans petit-maitre, dvs "lilla magistern", allt enligt den outsinliga kunskapskällan Wikipedia.

Men, du leder nog ändå med 1-0.

Vem som leder kan väl kvitta men jag menade "Petimäter".
PP
PS "trådiinnehållet" DS
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Flat Mates!
Om det är så besvärande att läsa insändare på detta forum , som du påstår "citat" trista trådinnehåll" slut citat, eller dina analyser av vanliga människors språk val föreslår jag dig Läs inte de här insändarna, då får du säker mycket bättre harmoni i din kropp.Alla kanske inte är lika intellektuella som du,
Totte04
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Hej !
Någon som vet Pensionsåldern i Frankrike?
Nä jag tänkte på deras agerande m. Ett "lass" tomater framför rikstadshuset eller vad det nu heter i Frankrike, eller något annat kreativt!
Hur länge skall "Flate" Svensson hålla på här i Sverige?




Jag förmodar att du har styrelsen i ryggen för detta tilltag Kenth då du inte någonstans anger att du skriver som privatperson !
Vänligen ange i god tid när du tänker dra igång detta tilltag så man kan plocka bort dekaler och nummer från bilen.
Tror du på fullt allvar att detta skulle gynna husbilsturismen ?
Har inte klubben blivit utskämd tidigare lär du ordna det direkt med detta huvudlösa förslag !
Jag hoppas verkligen att styrelsen inte ställt sig bakom detta idiotiska förslag, det kommer bara att leda till ytterligare låsta positioner.
Den enda framgångsrika vägen är dialog med berörda kommuner och det trodde jag faktiskt du begrep som före detta FN-soldat, en direkt krigsförklaring är den sämsta tänkbara vägen att gå.
Hoppas innerligt att styrelsen sätter stopp för detta tilltag innan någon får för sig att faktiskt göra allvar av detta idiotiska förslag !
Att som revisor i klubben föreslå det här är fullständigt huvudlöst Kenth !
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Ett tack till Kenth! En sån lång tråd du lyckades skapa som ingen begrep:twitcy:
 
Toppen