• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Data i husbilen?

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Har förstått att en del av er använder datan med något program för att navigera i stället för gps,
Undrar om det fodras ständig uppkoppling med mobilt bredband för det ska fungera?
Vad ligger kostnaden på för ett bra kartprogram?
Vad är för och nackdelar gentimot en vanlig gps?

P-O

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Data i husbilen?

Microsoft Autoroute 2010 (Dustin home 395:)och en GPS-mottagare (också 395:-ibland kallad GPS-puck) gör att du kan använda datorn utan att vara uppkopplad till nätet. I programmet kan du även lägga in ställplatser och andra intressanta platser samt lägga in rutter till det mål du tänker dig. Du behöver dessutom en laddare till datorn, som antingen ger spänning direkt från batteriet eller omformare med ren sinusvåg som ger 230 V från 12V batteriet.EssoJ

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

PC:
Jag tycker det är svårt att hitta en placering som inte skymmer sikten och som samtidigt är lätt att få information från utan att för någon eller några sekunder släppa blicken från körbanan. Jag är medveten om att en del monterat den mellan stolarna men ovanstående gäller.
Fördelen är större bild, mer överskådlighet.

Separat GPS:
Kan monteras i siktfältet utan att skymma vägbanan.
Jag tar med mig GPS:en när vi tar promenader/cyklar/mopedar för att hitta mål i den för oss okända orten. Kan då lätt hitta tillbaka till bilen.
Nackdel är den begränsade överskådligheten genom den lilla skärmen.

Lösningen för mig är papperskartor för grovplanering, PC med Autoroute 2010 som nästa planeringssteg och som köranvisare en GPS, TomTom i mitt fall.
(Har även en Blue Tooth-GPS kopplad till datorn, varfördå, pryltokig, backupsystem....)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Gunnar, en jättesnygg lösning i din nuvarande bil.
Jag antar att du köpt en ny dator för bl a detta ändamål, vilket fabrikat?
Fungerar det med kartbilden utan att tappa koncentrationen på körbanan?
Använder du röstanvisningar från PC-programmet?
Vilket PC-program använder du?

Många frågor men det är ett intressant ämne.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Datorn är en HP TouchSmart tx2 Notebook PC. 12" skärm.

Det är inga problem med körningen, det är lätt att bara kasta en snabb blick på skärmen för att kolla att vi följer rutten eller om det finns något intressant i omgivningen. Alla egna waypoint syns i klartext så det är enkelt att se vad som finns tex IDS-tankställen som jag helst använder mig av över hela Europa.

Jag använder inte röstanvisning (finns i programmet nRoute) utan Mapsource med Metroguide. Den räknar inte automatiskt om rutten om jag avviker från den ursprungliga så det är lätt att återvända till den om man vill göra en kort avstickare.

Hela resan plottas automatiskt och färdvägen med tidsangivelser kan därför sparas i datorn. Bra att ha när man vill kolla tex var en bild är tagen. Bara jämföra när bilden är tagen och var man då befann sig enligt den sparade färdvägen

Övriga uppgifter på min hemsida gäller fortfarande.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det verkar, som jag skrev tidigare, att det ena inte utesluter det andra.
En kombination verkar vara det bästa om man anser sig ha råd med det.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej. Nedan är inklistrat från ett inlägg jag gjort tidigare. Enkelt och fungerar bra.
Har förutom pc:n en Garmin 765, för de snabba filbytena, stadskörning och omräkning av rutt. Det är kanske lite overkill men jag tirvs väldigt bra med kombinatinen, blir liksom aldrig överraskad. (Har inte alls något med mitt prylintresse att göra!) :)

Jag köpte ett ställ för bärbar pc på Kjell. (Artnr: 38902 ”Hama Notebookställ”.)
Skruvade av en snurrplatta och filade ner fästet som stack ut under till för att få plan undersida. Klistrade på självhäftande gummilister under för att få god anslutning mot ”dokumentplattan” som sitter ovanpå instrumentpanelen i de flesta Ducato.

Min 10 tums HP minipc passade mycket bra i stället, eftersom den är så tvär i framkanten. Jag har labbat med lite olika inställningar på stället, som har reglerbar lutning. Jag har det i det näst nedersta läget.

Sedan fixerar jag pc:n med ett tunt ”spännband” bakom tangenterna, så att pc:n kläms fast. Det funkar eftersom spännbandet tvingar pc:n försiktigt ner och framåt i ställningen, mot den gummerade framkanten. Här får man labba efter pc-typ.

Då sitter pc:n och stället ganska väl ihop. Bak sticker stället ut som en läpp, bakom pc:n. Den läppen passa bra in i den kraftiga dokumentklämman som finns på Ducatons dokumentplatta.

Jag har kört så här ett drygt år. Det har aldrig släppt.

Det är inte alls i samma klass som Gunnars, Michaels och Roadgliders lösningar, de är helt enkelt skitsnygga !!!, men min lösning är enkel och det funkar bra! :)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Michael, din monteringsplats verkar ok då den inte skymmer sikten framåt.
Vilken datormodell har du valt? (Kanske du skrivit det i länken till tråden)

Den som visas på de andra bilderna är jag tveksam till eftersom den skymmer en del av sikten framåt.
Det kan bli bekymmer om det sker en olycka och man upptäcker att det fanns siktbegränsning framåt. Bilprovningen tror jag inte godkänner den monteringen men den kanske är borttagen just då.

I

ingjo

Guest

Hej,
Jag har inte fått klart för mig vad fördelen är att ha GPS:n kopplad till PC;n. Programmet Autoroute som nämns, har det inbyggt camping o ställplatser i Europa?

Hälsningar
Ingjo

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Monica o Robert;

Bilderna är tagna för att visa montaget. Jag står på marken utanför den öppna förardörren när jag tar dem. Monteringen skymmer faktiskt ingenting från huvudhöjd i förarstolen. Den satt där vid senaste besiktningen.

Är du intresserad och skaffar en pc så flytta runt den i bilen medan du sitter på förarplatsen. Då hittar du den bästa platsen för dig. Sedan krävs en del fantasi och arbete för at få dit den. Har du tur kan du säkert sno lite idéer här och var. Så gjorde jag! :)
Fördelen med mittmonteringen är att codriverna knappar på datorn, söker ställplatser, lägger om rutt mm, på ett trafiksäkert sätt under färd.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg burde ta bilder av min installasjon, selv om den er custom built.
På en fleksibel arm midt på instrumentbrettet sitter en 10 toms touchskjerm koblet til en PC som sitter montert bak ene sofaen i bilen. Hovedbryter og reset knapp er montert innen rekkevidde for fører. Vi har og et trådløst tastatur med innebygget touchpad. GPS puck på taket av bilen koblet til en usb-port. En All-in-one skriver/scanner er montert i en av benkene i bilen.

Skjermen har og koblet inn 2 kamera - et vanlig kabelbundet back-kamera og et trådløst som brukes for rett posisjonering for tømming av gråvatn.

Neste oppdatering blir at skjermen blir byttet ut med en trans-reflektiv for bedre funksjon i direkte sol.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

...skärm för tömning av gråvattnet! Då räcker det väl med en svart/vit skärm Knut? :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Spiller ingen rolle når det er en ledig inngang på den store fargeskjermen.
Litt spesiellt med 10 toms backskjerm :D:D og det trådløse kamera hadde jeg liggende fra et annet prosjekt. IR-lys og farge er muligens litt overkill, men .....

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

När det gäller strömförsörjning av PC i husbil så är det onödigt effektkrävande att gå via 230V (nästan dubbel effektförbrukning). Det finns omvandlare på alla välsorterade elbutiker som omvandlar från 12 V till tex 19 V så som i mina PC. Butikerna är Kjell & kompani, Clas Olsson m fl.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Våre laptops går fra 12V via DC-DC konverter, den innebygde går direkte på 12V.

Toppen