• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Data i husbilen?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.967
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Data i husbilen?

Min HP mini har en laddare/eliminator som går både på 230 och 12 Volt. Alltid stabil spänning och strömsnålt. Är original till några modelles, finns som tillbehör annars.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Data i husbilen?

I Autoroute finns så mycket mer än i en vanlig navigator t.e.x. att högerklicka på inlagda ställplatser få utförlig beskrivning och bilder.

Visa bilaga 28047


Hej Knarrevik, nu blev jag nyfiken!

Jag har använt AutoRoute och nu MapPoint, och trodde jag kunde det mesta, men kanske dags att utöka kunskaperna.

Jag har inte lyckats länka bilder till högerknappen.
Jag kan bara lägga in text som jag sedan får fram med "högertryck"
Hur bär du dej åt, är det bara på AutoRoute 2010 det går kanske?

Tacksam för tips

Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Data i husbilen?

Hej Knarrevik, nu blev jag nyfiken! Kåre

I detta fallet var det Bordatlas ställplatser som var inlagda i Autoroute. När man högerklickar på ställplatsen får man fram en länk (gratis). När man klickar på länken får man fram en utförlig beskrivning och bild på platsen ifråga. I denna beskrivning finns ofta ställplatsens egen hemsida som länk. På så vis slipper man att köpa de tjocka Bordatlaskatalogerna varje år eftersom alla uppgifter finns på nätet. Den utförliga beskrivningen med bild kostar några få Euro och man kan abonnera per månad/kvartal/år.

Bordatlas är på tyska men om man använder Google Chrome som browser så får man översättningen på köpet.

Det finns säkert fler liknande koordinater att lägga in med tillhörande beskrivningar/bilder.

auto2.jpg

auto1.jpg

Klicka på bilden för större format!
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Data i husbilen?

Ja just det Anders, man måste då vara uppkopplad mot Internet för att detta ska lyckas.

Det är inte alltid som man har den möjligheten när man är "på rull".

Jag har alla bilder på husbilsplatserna liggande i en separat mapp på datorn, och jag hade hoppats att möjligheten att koppla den till en mapp på datorn med högerknappen skulle komma i AutoRoute eller MapPoint.

De e bare å vänte då!

Den som lever får se.

Hälsningar
Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Data i husbilen?

Du behöver inte vara uppkopplad för att få den första bilden. Där får du fram koordinater och vilken sida i Bordatlaskatalogen som ställplatsen är beskriven. Men då måste du ha den tillhands.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Data i husbilen?

Om man inte har lust att använda Autoroute eller annan navigator kan man i vänsterkolumnen på Bordatlas hemsida gratis med ett klick ladda ned ställplatserna till Google Earth och få fram dem direkt på datorn med sidanvisning till katalogen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Data i husbilen?

Jeg har fortsatt i bruk siste utgave av Promobil sin Europa Stellplatz Atlas på DVD - en ruteplanlegger med alle plasser de hadde i sine trykte bøker i 2007 og kobling til GPS. All informasjon ligger online på min PC, sammen med informasjon om nesten alle campingplasser fra samme tid.

Dessverre kom denne løsningen bare i 3 årganger før den ble dumpet - de følte de manglet kontroll på pirat kopieringer.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Data i husbilen?

undrar om Microsofts autoroute 2010 finns på svenska?
(har bara sett lite på 2007 på engelska)

P-O
 
Toppen