• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dødt bodelsbatteri, finnes det håp?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.

Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.

Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?

Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Godt mulig jeg misforsto innholdet i den gamle tråden, men jeg innrømmer glatt at jeg overhodet ikke har peiling, og har falt helt ut her nå etter de siste innleggene!:) Men sier uansett tusen takk for alle innspill, og håper at jeg er litt klokere etter møtet med elektrikeren hos Ferda i morgen tidlig. Etterpå blir det caravanmesse i Lillestrøm, gleder meg!

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det här är verkligen inte enkelt.

På min EBL 101 laddar bly/syra och och gelläget med samma spänning 14,3V innan det går över till 13,8V. Skillnaden är att i blyläget laddar den med 14,3V i 4 timmar och i gelläget i 16 timmar. Enligt Skanbatt sliter gelläget i onödan på batteriet då laddning över så lång tid sällan behövs.

Tittade lite på laddkurvorna för EBL 99 och upptäckte att det finns olika modeller av 99:an med olika laddkurvor. Så här måste man veta vilken EBL 99 man har.

Kollade även på EBL 119. Där finns val för GEL och AGM med 14,4 resp 14,7V och float på 13,7V. Gelläget varav 16 timmar och agm i 4 timmar.

Min lite ovetenskapliga studie leder till att man skall välja den laddinställning på EBL med kortast laddtid under förutsättning att lithiumbatteriet klarar av att ta emot laddspänningen. Annars får man bita i det sura äpplet och välja lång laddtid med en spänning som batteriet klarar utav.

Klart som korvspad - eller hur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det här är verkligen inte enkelt.

På min EBL 101 laddar bly/syra och och gelläget med samma spänning 14,3V innan det går över till 13,8V. Skillnaden är att i blyläget laddar den med 14,3V i 4 timmar och i gelläget i 16 timmar. Enligt Skanbatt sliter gelläget i onödan på batteriet då laddning över så lång tid sällan behövs.

Tittade lite på laddkurvorna för EBL 99 och upptäckte att det finns olika modeller av 99:an med olika laddkurvor. Så här måste man veta vilken EBL 99 man har.

Kollade även på EBL 119. Där finns val för GEL och AGM med 14,4 resp 14,7V och float på 13,7V. Gelläget varav 16 timmar och agm i 4 timmar.

Min lite ovetenskapliga studie leder till att man skall välja den laddinställning på EBL med kortast laddtid under förutsättning att lithiumbatteriet klarar av att ta emot laddspänningen. Annars får man bita i det sura äpplet och välja lång laddtid med en spänning som batteriet klarar utav.

Klart som korvspad - eller hur.
Ja det är lite märkligt att laddaren i Schaudt's EBL skiljer så pass.
Hur det kan bli "slitage" med laddningen förstår jag dock inte,
så länge spänningen är ok, samt man inte trycker på med för hög ström så borde det inte slita mer än att det förbrukas cykler, EBL ger ju bara 18A som bäst, många har ju bara ett 100Ah, så ett tömt batteri tar ändå över 5h att få fullt igen, skulle det vara halvfullt och man ändå vill ladda av någon anledning så stoppar ju bms'et all laddning vid fulladdat.

Har man större batteribank och vill ladda med ebl så drar det iväg i tid,
mitt batteri skulle ta över 22h att ladda från tomt till fullt ifall jag skulle koppla in mitt EBL119 :(

Det intressanta är iallafall att det funkar att ladda ett LFP med laddaren i EBL :)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Gode nyheter fra elektrikeren hos Ferda! Det var ingen problemer overhodet å bare skifte ut det gamle batteriet mitt med et lithiumbatteri og fortsette å bruke min EBL99, og dermed null behov for ny/ekstra lader. De nye laderne var kun hvis jeg hadde behov for å lade litt raskere enn den gamle sentralen klarte. Med mitt estimerte normalforbruk av strøm ville jeg med et 98Ah batteri fint kunne fricampe et par dager uten lading, og med det nye 150Ah batteriet burde det også gå fint med en langhelg før det var på tide å lade. Har fått et tilbud på ca 14200,- for dette ferdig montert, noe jeg sterkt vurderer å gå for.

Hvis jeg skal montere solceller kan jeg ikke bruke eksisterende inngang på EBL'en, men må ha en egen regulator. Videre vil ikke voltmeteret i panelet vise reell gjenværende kapasitet på batteriet, men bortsett fra det skulle det gå helt fint å skifte ut mitt gamle 80Ah gel-batteri med et 150Ah litium, som har samme fysiske størrelse men 3 ganger så mye kapasitet. Yay! :D

(OT) Messa i Lillestrøm har også vært veldig spennende og interessant. Har fått med meg flere seminarer i dag, samt tatt en nærmere titt på både den nye Hymer Venture S (Se den nye Hymer Venture S) og prototypen på elbobil fra Bürstner (Bürstner Lineo Electric: Elbobilen kommer). Har kjøpt billett for flere dager, så jeg kommer nok til å bruke både lørdag og søndag til å få sett meg bedre rundt :)
 
Toppen