• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dødt bodelsbatteri, finnes det håp?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.

Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.

Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?

Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som Västkustcamparen skrev så är det nog högst troligt en cell som lagt av när bobatteriet sjunker snabbt till ca. 11 V.

Om du bara har ett batteri nu så vill du väl helst slippa krångla med några nya kablar m.m. utan bara kunna sätta dit ett nytt batteri snabbt och smidigt, även om det ibland kan vara bättre med två normalstora nya batterier än ett stort, ex. 2x80A.
Du skulle nog behöva mäta utrymmet och köpa ett så stort som möjligt med tanke på att du vill ha ström för fricamping i några dagar. Så att föreslå något batteri utan att veta måttet på utrymmet är vanskligt tyvärr, för många lite kraftigare batterier blir rätt långa.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Som tidigare skrivits så är det troligtvis en cell som gett upp. Det finns ju en hel del skrivet om hur man kan återuppväcka döda batterier med filmer på youtube. Eftersom fricamping verkar ligga dig varmt om hjärtat så hade jag satsat på lithiumbatteri,
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for svar! Det er nok (minst) en av cellene som har tatt kvelden ja. Jeg har slitt med dette et par ganger tidligere også, og da jeg ikke vet hvor gammelt batteriet er får jeg bare anta at det har nådd livslengden sin.

Det optimale hadde nok vært et par litiumbatterier og solceller, men det har jeg som sagt ikke råd til nå. Det vil da også være nødvendig med endel kabelstrekking for å få plassert de nye batteriene nederst i klesskapet, så inntil videre får jeg bare se hvor stort batteri jeg klarer å klemme inn under førersetet. Jeg har som sagt ikke så store strømbehov, og står sjelden parkert mer enn en eller to netter før jeg kjører videre. På den måten vil jo batteriet toppes opp igjen ganske ofte, og kanskje det holder for meg?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Takk for svar! Det er nok (minst) en av cellene som har tatt kvelden ja. Jeg har slitt med dette et par ganger tidligere også, og da jeg ikke vet hvor gammelt batteriet er får jeg bare anta at det har nådd livslengden sin.

Det optimale hadde nok vært et par litiumbatterier og solceller, men det har jeg som sagt ikke råd til nå. Det vil da også være nødvendig med endel kabelstrekking for å få plassert de nye batteriene nederst i klesskapet, så inntil videre får jeg bare se hvor stort batteri jeg klarer å klemme inn under førersetet. Jeg har som sagt ikke så store strømbehov, og står sjelden parkert mer enn en eller to netter før jeg kjører videre. På den måten vil jo batteriet toppes opp igjen ganske ofte, og kanskje det holder for meg?

Att byta till ett större blybatteri kommer troligen inte att lösa ditt energibehov vid fricamping. Du kan bara utnyttja 50% av ditt bobatteri ifall du vill ha livslängd, har du då ett bobatteri på 100Ah, så har du 50Ah att förbruka på 2 dygn, då får du snåla på strömmen.
När du åker vidare får du bra laddning i början, upp till 80% soc, vill du även ladda upp till 100% soc krävs det att du kör minst 8h, vilket man kanske inte alltid gör. Altså har du troligen bara 80% soc kvar vid nästa stopp, då har du bara 30% att utnyttja, då får du snåla ännu mer på energin, eller ladda ur djupare, med förkortad livslängd på batteriet som följd.
Majoriteten av husbilar klarar att fricampa max en weekend, sen krävs en bättre/längre uppladdning än den som bara en generator kan ge, alltså ansluta 230V för uppladdning till 100% soc.
Solpaneler förlänger fricamping på sommaren.
Litiumbatteri tar emot mer laddning och förlänger fricamping året runt, men bör ej laddas i minusgrader.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Lithium blir billigast i längden men jag håller med dig om att det är mkt pengar direkt, det svider dock bara en gång.
Egentligen vet vi inte hur länge lithiumbatterier kommer att hålla på sikt. De är relativa nya på marknaden.
Elektroniken i dom kan vara den svaga länken på sikt. Det får tiden utvisa.
Med det sagt tycker jag att lithiumbatterier verkar vara fantastiska att ha i en husbil.
Med eller utan solceller räcker elen så mycket längre.
Priserna kommer antagligen att sjunka på sikt får vi hoppas.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg ser som sagt at litium nok er det optimale, men det er utenfor rekkevidde nå, og skal jeg ha noen forhåpning om å få brukt bilen resten av ferien må jeg bare finne et annet og rimeligere batteri ganske kjapt. En natt innimellom på bobil- eller campingplass for å få ladet til 100% på 230V er ikke noe problem, jeg pleier ofte å ta en slik natt av og til som avveksling fra fricampingen, da får man også gjerne mulighet til å f.eks vaske klær, surfe litt på wifi, kjøpe seg en bedre middag eller rett og slett ta en god og lang dusj! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar som dina alternativ just nu är.......
-Köp ett ca. 80A marin eller fritidsbatteri innan koll av utrymme, så vet du att det får plats.
-Kolla upp och mät utrymmet innan köp, så kanske du upptäcker att det finns plats för ett typ 120A batteri och då få lite mer marginal.

-Samt i båda fallen räkna med att du behöver en rejäl laddning med bilen/batteriladdaren inkopplad på 230V ibland.

M.v.h. JANKRO.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det verkar som dina alternativ just nu är.......
-Köp ett ca. 80A marin eller fritidsbatteri innan koll av utrymme, så vet du att det får plats.
-Kolla upp och mät utrymmet innan köp, så kanske du upptäcker att det finns plats för ett typ 120A batteri och då få lite mer marginal.

-Samt i båda fallen räkna med att du behöver en rejäl laddning med bilen/batteriladdaren inkopplad på 230V ibland.

M.v.h. JANKRO.
Det er vel omtrent den konklusjonen jeg har kommet til ja. Tok vendereis idag og kjørte hjem igjen, skal sjekke tilgjengelig plass og priser på nytt batteri i morgen. Får ikke gjort så mye mer enn det akkurat nå.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
@FURUDAHLS Finner ingen link..

Muligens irrelevant men kanskje ikke: Opplevde på turen i går at viftereima begynte å skrike for første gang. Spesielt ved nedgiring og motorbrems med litt rask turtallsendring, men også ved gasspådrag. Pen bruk av clutch og gass fjernet skrikingen hver gang, men kan dette ha sammenheng med det dårlige batteriet og at dynamoen har måttet jobbe veldig tungt? Eller bør jeg belage meg på å bytte både dynamo og batteri..?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hur är det med Lead Carbon. Dom kan man ju plocka ur ner till noll. Lika tunga som vanliga men betydligt billigare än litium . Blir nog ett sådant nästa gång.
Med vänlig hälsning, Furudahl
Även jag har tittat på Bly-kol, och när mina nuvarande bodelsbatterier "lämnar in" blir det sannolikt sådana.
Betydligt billigare än lithium och inga problem med att byta laddningssystem.
De går väl att dra ur till ca 20% SOC
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Möjligen irrelevant men kanske inte: Upplevde på resan igår att fläktremmen började skrika för första gången. Speciellt vid nedväxling och motorbromsning med lätt snabba varvskiftningar, men även vid gaspådrag. Bra användning av koppling och gas tog bort skriandet varje gång, men kan det bero på det dåliga batteriet och att generatorn har fått jobba väldigt hårt? Eller ska jag nöja mig med att byta både dynamo och batteri..?
Hej, det är tyvärr jättesvårt att ge ett säkert svar på. Men om det är kortis i en cell i bobatteriet så är det mindre motstånd och det kan nog betyda att det laddar som attan.
Om ett sådant batteri laddas av en intelligent batteriladdare så känner den av ett problem och stänger av laddningen.
Det är inte bra att mata ett trasigt batteri med generatorström som bara matar på. Så helst skulle du ta/ha tigit bort den kraftiga säkringen som brukar finnas där kabeln från startbatteriet går iväg till bodelen. Då hade du också märkt om underligheterna hade upphört, (tyvärr inte lätt att veta utan information :)).
Batteriet kan koka och ge gaser ifrån sig. Kort sagt, man skall inte ladda ett trasigt batteri.

Mvh JANKRO.
 
Toppen