• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktrycksmätare och däckpump

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. En liten fråga blir det inte obalans i däcken när man moterar hatten.
Hatten sitter på när du balanserar hjulen, blir isf snarare obalans om man tar bort den men det gör man ju bara när man behöver pumpa hjulet och det gör man ju förhoppningsvis med ett stillastående fordon.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ok grabbar(?) slut på "killgissandet".:aja:

Efter ett extremt kort googlande:

Det som står i den länken har framkommit i tidigare inlägg. PeterK skrev "Lag på tpms sedan 2012" (då kom lagen som ändrades lite 2014) och jag skrev "Men enligt nationella regler behöver de faktiskt inte fungera på svenska bilar efter att de tagits i bruk."
Det står också i länken:
"Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning."
Så min undran är fortfarande varför min och tydligen en del andras bilar inte har TPMS från original. De ska ju ha det när de ställs på första gången enligt texten från Transportstyrelsen. Det verkar finnas kryphål.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. Jag tänkte montera hattarna utan att balansera däcken. Hattarna väger lite så förmodligen blir det obalans.
Hjulen på en husbil är så pass tunga att en obalans på 10-15 g inte märks, samt att hastigheten oftast är ganska moderat med en husbil.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
För att upptäcka en pyspunka innan däcket blir förstört och kanske slår sönder skärmar m.m. På många TPMS finns det även en temperaturgivare, då ser man om en broms börjar gå varm i backarna!
Det bästa som finns. Man får en bra uppfattning om man har luftläckage och även om det går varmt. Upptäckt en broms som började ligga på och det blev över 60grader i tpmshatten. Stannade och lät det kallna och kunde åtgärda detta utan att köra sönder något.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
håller med dig...förstår inte att folk går på sånt trams....men det har väl med åldern att göra,vi lite äldre vet hur det funkar..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
håller med dig...förstår inte att folk går på sånt trams....men det har väl med åldern att göra,vi lite äldre vet hur det funkar..
Svaret på frågan är:

För att undvika att detta händer:
1702641249348.png
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
jag menar man sköter väl sina hjul utan en massa hjälmedel...
Jag förstår ju resonemanget, det har gått utan hjälpmedel tidigare så då gör det, det nu också. En TPMS är ett mycket bra hjälpmedel, framför allt om man ska göra en längre etapp för oftast så märker du inte att det är en pyspunka förrän det är för sent, detta gäller speciellt på bilar med dubbelmontage. Får man en punktering på det inre hjulet så märker du det definitivt inte förrän det är för sent.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker temperaturvisningen är värdefull, stiger temp. oförklarligt i ett eller flera hjul så får man tidigt en varning, en livräddare helt enkelt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag vet inte om det är helt sant, men jag har läst det på olika ställen ett flertal gånger under åren, så sanning eller skröna ??
Amerikanska hemmafruar som körde sina barn till och från skolan (som verkar vara standard) hade dålig eller ingen koll på däckstrycket i sina bilar, och ett flertal händelser gjorde till slut att lagen kom först i USA, och 2008 har jag för mig.

Men.... M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tycker temperaturvisningen är värdefull, stiger temp. oförklarligt i ett eller flera hjul så får man tidigt en varning, en livräddare helt enkelt.
Har man tvillinghjul bak så ser man ju inte ens om det är totalpunka på det inre hjulet och där måste det ju vara ett jätteplus med avkänning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen