• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Bättre vikter är förmodligen 1600-1700Kg fram och 2000Kg bak, men det enda rätta är att väga bilen färdiglastad inkl. besättning, både axelvis och komplett.
Med de vikterna och likadana däck kör jag 3,5Bar fram och 3,75-4,0Bar bak, det fungerar perfekt sedan många år.
 
Senast ändrad:

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Då är det nog tänkt att det ska vara CP däck som tål så högt tryck. Annars vanligt med max 4.5 max.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
I Michelins däckstryckstabell finns en notis om att CP-däcken ska köras med 5,5 bar på bakaxeln. Är det någon som vet varför? Jag har en bakaxelvikt på 2100 kg vilket skulle ge ett däckstryck på 4,0 bar. Och det är ju ganska stor skillnad mot 5,5… själv har jag kört med 4,25 bar men känner mig lite osäker på detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Givetvis vet däck och biltillverkarna bäst, vilket tryck det ska vara.
Men dom har inte en susning om hur och var jag kör, och inte vilka egenskaper jag vill ha på bilen, så jag provar med fram.

Jag testar också gärna, men däckstillverkarnas uppgifter är ju bra utgångspunkter för lämpligt tryck kontra belastning.
Däremot tror jag inte ett dugg på dekalerna som biltillverkaren klistrar i bilen, samma i alla, oberoende av bilens vikt
eller viktfördelning.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Det finns många galningar som kör med 5,5 i däcken (kalla däck). När däcken, en varm sommardag, är körda ett tag, så är däcken en bit över 6 kg.
OBS ! Det är inte däcken klassade för!
 
Toppen