• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
Väg bilen axelvis,räkna på full semesterlast, använd sedan Continentals tabell.

IMG_0903.png
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tabellen enl ovan, är lite gammal!
Nu är ju 16" däcken klassade120/121 (och har PR 10-12)
Men, det blir ingen större skillnad.
Så här gör jag:
Kontakta däcktillverkaren och begär däcktryckstabell för just Ditt däck.
Åk iväg och väg bilen först!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning av axeltrycken kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men, har funkat bra för mig i "evigheter" .
J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tabellen enl ovan, är lite gammal!
Nu är ju 16" däcken klassade120/121 (och har PR 10-12)
Men, det blir ingen större skillnad.
Så här gör jag:
Kontakta däcktillverkaren och begär däcktryckstabell för just Ditt däck.
Åk iväg och väg bilen först!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning av axeltrycken kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men, har funkat bra för mig i "evigheter" .
J
Om du läser nedersta raden i tabellen har du 120/121, har du en nyare tabell?,denna fick jag vid byte av däck i höstas.
Det är inget problem att ha 5.5 på kalla däck,dom klarar högre än det vid varma ,annars har många problem,men det är obekvämta att köra med för högt tryck när man inte behöver.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
844
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns många galningar som kör med 5,5 i däcken (kalla däck). När däcken, en varm sommardag, är körda ett tag, så är däcken en bit över 6 kg.
OBS ! Det är inte däcken klassade för!
I många fall på en högbyggd bil och långt överhäng så rekommenderas det 5.5 kilo Cp på bakaxeln! Vad trycket blir på ett varmt däck behöver du aldrig bry dig om även om det går över maxtrycket, det är ingen fara det finns stora marginaler!
Tabellen går utmärkt att använda på alla Cp däck!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag bytte däck hösten 2019, till michelin cross climate 225/75 R 16 C, 118/116 C. Detta däcket fanns inte som CP vid den tidpunkten. (Finns nu).
Kollar jag uppgifterna på däcksidan finns ett Max loud AT 525 Kpa (76 Psi) cold.DSC_1133_copy_1612x691.jpg
Så vad jag förstår, använder man ett lite lägre maxtryck i c-däcket än i cp-däcket.

Krister
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns många galningar som kör med 5,5 i däcken (kalla däck). När däcken, en varm sommardag, är körda ett tag, så är däcken en bit över 6 kg.
OBS ! Det är inte däcken klassade för!
Nja, jag kör med 5,5 kg runt om på husbilen och detta efter en rekommendation från Michelin. Jag kontaktade Michelin då jag hade problem med att däcken inte slets jämt, de menade då att med den tyngre 3,0 L motorn skulle jag gå upp till 5,5 kg även på framdäcken och efter det så upphörde problemet och slitaget blev jämt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nja, jag kör med 5,5 kg runt om på husbilen och detta efter en rekommendation från Michelin. Jag kontaktade Michelin då jag hade problem med att däcken inte slets jämt, de menade då att med den tyngre 3,0 L motorn skulle jag gå upp till 5,5 kg även på framdäcken och efter det så upphörde problemet och slitaget blev jämt.
Vilken typ av bil? Integrerad, alkov eller annat
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Stig!
"5.5 kg efter en rekommendation från Michelin." Då angav Du ej vikterna på bilen.
Anger Du vikter, så rekommenderar dom enligt tabellen . Annars begår dom ju tjänstefel!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Stig!
"5.5 kg efter en rekommendation från Michelin." Då angav Du ej vikterna på bilen.
Anger Du vikter, så rekommenderar dom enligt tabellen . Annars begår dom ju tjänstefel!
Hej
jag beskrev hur däcken slets och efter det fick jag rekommendationen. OBS alla inställningar var rätt för att undvika sådana källor till felaktigt slitage.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Efter lite "forskning" kan jag konstatera att CP-däcken har en klass lägre belastningsindex än C-däck .
Skall man köra med max-tryck i däcken gäller det nog att välja C-däck med högsta möjliga bärförmåga!?
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Min "forskning" visade också att däcktillverkarna tycks ha standardiserat trycktabellerna. Kollar man på C-däck och belastningsindex 121/120 blir det samma tryck i däcken hos de större tillverkarna. Ingen ide att jaga efter olika tillverkares tabeller! Räcker med att kolla att de gäller för rätt belastningsindex.
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
 
Toppen