• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hur skall skylten veta vilka däck som sitter på bilen?
Nej det vet inte skylten. Och det är väl ganska onödigt att fundera över det. Fordonstillverkaren har angett vilken däcktyp som ska användas och därmed rekommenderar det optimala lufttrycket för den däcktypen. Det anges på skylten. Känns långsökt att då fundera över axelbelastningen och hur eller var det ska kollas och under vilken belastning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är lite osäker på om informationen vid förardörren gäller dessa transportfordon generellt eller specifikt denna husbil och om däcken klarar dessa tryck.

Ifall jag inte minns fel så är det bara Michelin som rekommenderar 5,5bar i deras campingdäck.
Jag skulle göra som Michael S tipsar om och leta reda på ditt Conti.däck och jämför trycken för just ditt däck.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vem skulle veta bättre än däcktillverkaren om vilket tryck dennes egna däck skall ha för optimal funktion vid olika belastningar?

Alla svar utom "däcktillverkaren" är rena fantasier, eller i bästa fall killgissningar.

Att däcktillverkarens specifika anvisningar kan vara mer eller mindre svåra att få tag på förändrar inte detta faktum.
I TS fall finns de specifika trycken som däcktillverkaren föreskriver länkade i denna tråd.

Om däcktillverkarens anvisningar saknas, då får man naturligtvis gå på något annat.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Naturligtvis är det tillverkaren av däcken som vet vilket tryck de bör ha. Flera parametrar finns, t.ex:
Däcktyp (CP eller C t.ex.)
Dimension
Axelbelastning
Enkel eller tandemaxel.

Dessa parametrar finns i de ringtryckstabeller som tillverkarna tar fram.
Michelins tabell nedan.

Michael S: kanske samma dokument du länkade till i inlägg #2, såg det nu, sorry

 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
I Michelins däckstryckstabell finns en notis om att CP-däcken ska köras med 5,5 bar på bakaxeln. Är det någon som vet varför? Jag har en bakaxelvikt på 2100 kg vilket skulle ge ett däckstryck på 4,0 bar. Och det är ju ganska stor skillnad mot 5,5… själv har jag kört med 4,25 bar men känner mig lite osäker på detta.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
I Michelins däckstryckstabell finns en notis om att CP-däcken ska köras med 5,5 bar på bakaxeln. Är det någon som vet varför? Jag har en bakaxelvikt på 2100 kg vilket skulle ge ett däckstryck på 4,0 bar. Och det är ju ganska stor skillnad mot 5,5… själv har jag kört med 4,25 bar men känner mig lite osäker på detta.
Detta beror säkert på att dom flesta har full eller överlastade bakaxlar. Har du vägd axel skulle jag rekommendera dig att följa Michelins tabell.
Har för egen del kört ett antal tusen mil enl tabell med vägda axeltryck med både bättre komfort, jämnt slitage och bra livslängd.
Praktiska tester och utvärderingar har även gjorts av Stig Forsberg på tidningen Husbilen Test.
Lycka till
Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Givetvis vet däck och biltillverkarna bäst, vilket tryck det ska vara.
Men dom har inte en susning om hur och var jag kör, och inte vilka egenskaper jag vill ha på bilen, så jag provar med fram.

Jag testar också gärna, men däckstillverkarnas uppgifter är ju bra utgångspunkter för lämpligt tryck kontra belastning.
Däremot tror jag inte ett dugg på dekalerna som biltillverkaren klistrar i bilen, samma i alla, oberoende av bilens vikt
eller viktfördelning.
 
Toppen