• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Min "forskning" visade också att däcktillverkarna tycks ha standardiserat trycktabellerna. Kollar man på C-däck och belastningsindex 121/120 blir det samma tryck i däcken hos de större tillverkarna. Ingen ide att jaga efter olika tillverkares tabeller! Räcker med att kolla att de gäller för rätt belastningsindex.
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Bättre vikter är förmodligen 1600-1700Kg fram och 2000Kg bak, men det enda rätta är att väga bilen färdiglastad inkl. besättning, både axelvis och komplett.
Med de vikterna och likadana däck kör jag 3,5Bar fram och 3,75-4,0Bar bak, det fungerar perfekt sedan många år.
 
Senast ändrad:

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Då är det nog tänkt att det ska vara CP däck som tål så högt tryck. Annars vanligt med max 4.5 max.
 
Toppen