• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Detta beror säkert på att dom flesta har full eller överlastade bakaxlar. Har du vägd axel skulle jag rekommendera dig att följa Michelins tabell.
Har för egen del kört ett antal tusen mil enl tabell med vägda axeltryck med både bättre komfort, jämnt slitage och bra livslängd.
Praktiska tester och utvärderingar har även gjorts av Stig Forsberg på tidningen Husbilen Test.
Lycka till
Hejs
Claes 105
Funderar bara på hur Michelin resonerar, har man en däcktryckstabell och kunden läser den så utgår jag från att kunden har vägt axlarna. Varför man då lägger in en brasklapp för husbilar förstår jag inte riktigt. Frågan är om man menar att många husbilar har stort överhäng bak och att sidokrafterna då blir större än på en vanlig transportbil? Fast det är ju Camper-däck och sådana används ju inte på transportbilar. Förvirring...
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
I Michelins däckstryckstabell finns en notis om att CP-däcken ska köras med 5,5 bar på bakaxeln. Är det någon som vet varför? Jag har en bakaxelvikt på 2100 kg vilket skulle ge ett däckstryck på 4,0 bar. Och det är ju ganska stor skillnad mot 5,5… själv har jag kört med 4,25 bar men känner mig lite osäker på detta.
Gjorde det som jag brukar rekommendera andra: googlade... Här är länk till Michelins text om husbilar: Vilka husbilsdäck ska jag använda? | MICHELIN

Tolkar jag texten rätt så är det problematiken med långa överhäng och hög tyngdpunkt som gör att Michelin rekommenderar 5,5 bar bak.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Jag testar också gärna, men däckstillverkarnas uppgifter är ju bra utgångspunkter för lämpligt tryck kontra belastning.
Däremot tror jag inte ett dugg på dekalerna som biltillverkaren klistrar i bilen, samma i alla, oberoende av bilens vikt
eller viktfördelning.
Jag håller med. Men om man har t. ex. Fiat Ducato med däcktrycksövervakning larmar denna om man avviker från däcktrycket som står angivet på en etikett vid förardörren, nämligen 5,5 bar. Redan vid 5 bar larmar det för lågt tryck. Finns det någon lösning på det problemet?
Mvh / Kaktus
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat från 2015 och det verkar vara förprogrammerat från början och har inte lyckats hitta någon kalibrering,
så att man kan kringgå detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag håller med. Men om man har t. ex. Fiat Ducato med däcktrycksövervakning larmar denna om man avviker från däcktrycket som står angivet på en etikett vid förardörren, nämligen 5,5 bar. Redan vid 5 bar larmar det för lågt tryck. Finns det någon lösning på det problemet?
Mvh / Kaktus

Fiatverkstäder kan ändra på detta, men det gäller nog att hitta en som kan och vill.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag håller med. Men om man har t. ex. Fiat Ducato med däcktrycksövervakning larmar denna om man avviker från däcktrycket som står angivet på en etikett vid förardörren, nämligen 5,5 bar. Redan vid 5 bar larmar det för lågt tryck. Finns det någon lösning på det problemet?
Mvh / Kaktus
Hur tänkte dom, Varning att 5bar är för lågt tryck, måste vara en +10-tonnare. :swoon:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det kan det vara så att Fiat använder abs-sensorn att "mäta" trycket via rullomkrets, istället för en tryckgivare i hjulventilen, en simplare form av TPMS.
Kanske finns den varianten, det är inget jag känner till...
Men jag monterade TPMS-ventiler i mina vinterdäck och fick dom aktiverade hos gummimojen enl Fiats normer,
så i mitt fall styrs det helt klart av Fiats förprogrammering i datorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske finns den varianten, det är inget jag känner till...
Men jag monterade TPMS-ventiler i mina vinterdäck och fick dom aktiverade hos gummimojen enl Fiats normer,
så i mitt fall styrs det helt klart av Fiats förprogrammering i datorn.
Ok, men kan du då inte i menyn ändra eller bekräfta de tryck DU vill ha som ok?
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Fungerar inte detta ??
"Turn ignition to ON position (engine off).
Press forward/back button on steering wheel until trip and odometer are displayed.
Press UP/DOWN button until TYRE INFLATION MONITOR is displayed.
Hold down reset button (located on instrument cluster) until MONITOR CURRENT TYRE PRESSURE?"
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Nu till våren redan mera snack ute i buskarna om däcktryck:
Jag har gjort detta inlägg tidigare!
Kontakta däcktillverkaren och begär tabell!
Åk iväg och väg bilen först!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men duger bra.
Har funkat bra för mig i "evigheter" .
 
Toppen