Kulpå4hjul
HBK Medlem
Min nyinköpta husbil är uppvägd från 3,5 till 4,5 ton. Nu upptäckte jag att det sitter C-däck på bilen. Vet någon om det är krav på CP-däck? I så fall skulle jag kunna kräva att handlaren byter däck.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Her kan du se hvad de forskellige koder på dæk betyder.Lastindex var ett nytt ord för mig. Kan man läsa den siffran på däcket?
Vilket lastindex ska man ha på en 4,5 ton-bil?
Självklart för CP däcket är inte standard. Det är inte många märke som har CP däcket i sin sortimentKulpå4hjul
Kika på reg.beviset vad det står om däcken.
Jag gissar att det står C-däck....
Vad är det som är självklart? Så här står det på Transportstyrelsen om min:Självklart för CP däcket är inte standard. Det är inte många märke som har CP däcket i sin sortiment
Och vad står det i dina reg.papper?Vad är det som är självklart? Så här står det på Transportstyrelsen om min:
Däckdimension
225/75 R16CP
(D.8) Däckdimension bakOch vad står det i dina reg.papper?
Var har du fått det ifrån, dom flesta husbilar leveras med CP från fabrik.Självklart för CP däcket är inte standard. Det är inte många märke som har CP däcket i sin sortiment
"Single" är för ett däck på var sida och axel, "Dual" är för dubbelmontage, två däck per sida och axel.På mina Michelin Agilo står det Max load single 1285 kg och Max load dual 1215 kg. Vad menas?
Det varierar alltså för olika bilar....