• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
115/117 står inringat efter däckets beteckning på däcket. I tabellen för lastindex står 115 för 1215 kg och att det är max belastning på däcket. 4 × 1215 blir 4860 kg och min totalvikt är 4500. Har jag tänkt rätt?
Det är riktigt,men du måste räkna på axelbelastning,vilket ger max 2430 kg,min 4.5ton har max 2500 kg bak ,så då duger inte ditt exempel,läs av axellast för att se om det räcker.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror på vilken slags däck tillverkaren valt att utrusta bilen med som standard (alltså inför typgodkännandet).

Det finns inte något formellt hinder mot att skifta mellan C- CP-däck så länge dimensionen inte avviker alltför mycket (tumregel: ±5 procent) och bärigheten är tillräcklig.

Pålle
På min bil står det C(CP) i registreringshandlingarna,alla bilar dock utrustade med CP från fabrik.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Cp är lika med ett C däck, det är bara att läsa i reg beviset vilket lastindex som däcket minst ska ha! Ofta kan däcken vara dubbelmärkta som tex 115/117. Dom allra flesta husbilar levereras idag med Cp däck från Michelin eller Conti förutom MB och Iveco chassin som också har lite andra dimensioner.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
CP däck har förstärkta sidor då campingfordon står stilla längre tider. Ett C däck är mera avsett för transportfordon, som rullar mycket.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
CP däck har förstärkta sidor då campingfordon står stilla längre tider. Ett C däck är mera avsett för transportfordon, som rullar mycket.
Dagens moderna däck har inga problem med längre stillestånd, dom håller sig runda ändå,men där med är inte Cp däck onödiga dom ger ju lite extra marginaler för överbelastning. Nu när MB börjar ta en del av marknaden så blir det ett helt annat tänk när det gäller däck, det är vanliga C däck som rekommenderas i nya dimensioner, större och lägre däck ger bättre komfort en dom stela och höga Cp däcken!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Och nuförtiden: vilka däckmodeller/märken rekommenderas som är prisvärda, säkra och rullar komfortabelt?
Tänker förstås vad som är lämpligt på en 3.3 ton pössl-plåtis med 15tumsfälgar :).
Sitter Bridgestone Duravis på nu som börjar bli lite nötta o trötta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Blir nog bra med alla märkesdäck är min övertygelse. På senare bilar har jag haft Continental Vanco camper, Bridgestone Duravis och nu rullar jag på Michelin Agilis. Att det blev Michelin nu berodde mest på att jag snubblade över en uppsättning riktigt billigt annars hade det nog blivit Continental igen.
Mellan märkesdäcken skulle jag främst låta priset avgöra.
 
Toppen