• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck slitage

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Min erfarenhet är att framdäcken slits betydligt snabbare än bakdäcken på den tre-axlade husbilen. Däremot har jag inte upplevt att framdäcken slits snabbare än de på en motsvarande två-axlad husbil.
 
F

F.d. 55989

Guest
2 axlad 4450kg
Efter 2st säsonger ca 1700mil så är det halva mönstret på framdäcken jämfört med bak.
Nu har jag skiftat fram/bak så då håller de i 2 säsonger till
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
Det verkar vettigt.
En treaxlad bil väger oftast mer än en tvåaxlad, blir tyngre att dra för motorn.
Mer kraft skall ned i backen från framhjulen = större slitage.

Om man däremot jämför tex två 4500 kg bilar, två eller treaxlade, finns ingen anledning att tro att det skulle vara någon skillnad på framdäckslitage.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Ett drivande däck har alltid ett visst s.k. Slip, dvs att det slirar lite och rullar normalt 1-3% längre än bilens verkliga körsträcka.
En framhjulsdriven bil sliter alltid mer på framdäcken som tar upp all accelerationskraft och det mesta av bromskraften. Att en 3-axlad framhjulsdriven bil sliter mer däck än en 2-axlad beror på att den vanligtvis har lägre axelbelastning fram vilket genererar högre ”slip” och därmed slitage
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
7000 mil på framdäcken på en 5 tons 3 axlad HB tycker jag inte är onormalt.
 

BIMA

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20014
Medlemskap
2024
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
HB'n har nu gått 7580 .mil bytte framdäcken i våras trots ca 3 mm kvar. Dra bort ca 400 mil som körts i Sverige och till Spanien på vinterdäck.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
slitaget beror mycket på hur och var man kör hastighet o väme påverkar oxså,, underlaget tex grov beläggning, och mycket svängar.gör sitt till, har slitet ut 2 omgångar på fram men bak fortfarande godkända original på ca 8000 mil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
lars o magareta ,gör som Frank skriver skifta fram/bak, däck har en tidsbegränsad hållbarhet också, inte bara mönster, husbilsdäck faller nog ofta för ålder före slitage.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Vår första Concorde som från fabrik var utrustad med Continental Vanco four season, kördes 9000 mil på 6 år innan det var dags för byte.
Däsken var i prima skick med ca 4mm mönsterdjup kvar, men alltså inte tillräckligt för den kommande vintern.
Däcken har ett mönsterdjup på 11mm när dom är nya.
Numera sitter det four season 2 på vid leverans och de har en alptopp med snöflinga på däcksidan.
Vi är mycket nöjda med dessa däck.SAM_1419.JPG
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
Har du en boggiaxel så har du väl den hissad ganska ofta, då blir det väl som en 2 axlad bil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man pratar om boggieaxel på husbilar & husvagnar så är det inte riktigt rätt. Detta axelpar är rätt benämnt som tandemaxel, Det gåt alltså inte att hissa den bakre axeln som på en buss eller lastbil. Enda undantaget skulle kunna vara om fordonet är byggt på ett buss- eller lastbilschassie.
 
F

F.d. 55989

Guest
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra

Förutsatt att framvagnen är rätt inställd så är däckslitaget direkt avhängigt värmeutvecklingen i däcket. Värmeutvecklingen i sin tur är direkt avhängig lufttrycket i däcket.
Åtskilliga husbilar körs med för lågt lufttryck vilket förkortar däckens livslängd.
Sedan påverkas naturligtvis värmeutvecklingen av farten, inbromsningar, kurvtagning m.m, men även under dessa förutsättningar är slitaget högre med lågt lufttryck.
 
Toppen