Däck slitage

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
15.925
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Min erfarenhet är att framdäcken slits betydligt snabbare än bakdäcken på den tre-axlade husbilen. Däremot har jag inte upplevt att framdäcken slits snabbare än de på en motsvarande två-axlad husbil.
 

karlsson-peter

FD HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
19839
2 axlad 4450kg
Efter 2st säsonger ca 1700mil så är det halva mönstret på framdäcken jämfört med bak.
Nu har jag skiftat fram/bak så då håller de i 2 säsonger till
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
Det verkar vettigt.
En treaxlad bil väger oftast mer än en tvåaxlad, blir tyngre att dra för motorn.
Mer kraft skall ned i backen från framhjulen = större slitage.

Om man däremot jämför tex två 4500 kg bilar, två eller treaxlade, finns ingen anledning att tro att det skulle vara någon skillnad på framdäckslitage.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Ale
HBK-Nr
24610
Ett drivande däck har alltid ett visst s.k. Slip, dvs att det slirar lite och rullar normalt 1-3% längre än bilens verkliga körsträcka.
En framhjulsdriven bil sliter alltid mer på framdäcken som tar upp all accelerationskraft och det mesta av bromskraften. Att en 3-axlad framhjulsdriven bil sliter mer däck än en 2-axlad beror på att den vanligtvis har lägre axelbelastning fram vilket genererar högre ”slip” och därmed slitage
 

BIMA

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20014
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.286
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
HB'n har nu gått 7580 .mil bytte framdäcken i våras trots ca 3 mm kvar. Dra bort ca 400 mil som körts i Sverige och till Spanien på vinterdäck.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.332
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
slitaget beror mycket på hur och var man kör hastighet o väme påverkar oxså,, underlaget tex grov beläggning, och mycket svängar.gör sitt till, har slitet ut 2 omgångar på fram men bak fortfarande godkända original på ca 8000 mil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.523
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
lars o magareta ,gör som Frank skriver skifta fram/bak, däck har en tidsbegränsad hållbarhet också, inte bara mönster, husbilsdäck faller nog ofta för ålder före slitage.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Vår första Concorde som från fabrik var utrustad med Continental Vanco four season, kördes 9000 mil på 6 år innan det var dags för byte.
Däsken var i prima skick med ca 4mm mönsterdjup kvar, men alltså inte tillräckligt för den kommande vintern.
Däcken har ett mönsterdjup på 11mm när dom är nya.
Numera sitter det four season 2 på vid leverans och de har en alptopp med snöflinga på däcksidan.
Vi är mycket nöjda med dessa däck.SAM_1419.JPG
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
Har du en boggiaxel så har du väl den hissad ganska ofta, då blir det väl som en 2 axlad bil.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.329
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
När man pratar om boggieaxel på husbilar & husvagnar så är det inte riktigt rätt. Detta axelpar är rätt benämnt som tandemaxel, Det gåt alltså inte att hissa den bakre axeln som på en buss eller lastbil. Enda undantaget skulle kunna vara om fordonet är byggt på ett buss- eller lastbilschassie.
 

karlsson-peter

FD HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
19839
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.162
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra
Förutsatt att framvagnen är rätt inställd så är däckslitaget direkt avhängigt värmeutvecklingen i däcket. Värmeutvecklingen i sin tur är direkt avhängig lufttrycket i däcket.
Åtskilliga husbilar körs med för lågt lufttryck vilket förkortar däckens livslängd.
Sedan påverkas naturligtvis värmeutvecklingen av farten, inbromsningar, kurvtagning m.m, men även under dessa förutsättningar är slitaget högre med lågt lufttryck.
 
Toppen