• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck slitage

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2025
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
 
Min erfarenhet är att framdäcken slits betydligt snabbare än bakdäcken på den tre-axlade husbilen. Däremot har jag inte upplevt att framdäcken slits snabbare än de på en motsvarande två-axlad husbil.
 
2 axlad 4450kg
Efter 2st säsonger ca 1700mil så är det halva mönstret på framdäcken jämfört med bak.
Nu har jag skiftat fram/bak så då håller de i 2 säsonger till
 
Det påstås att om man har en treaxlad husbil så slits framdäcken mera än på en tvåaxlad. Är det sant och i så fall varför
Det verkar vettigt.
En treaxlad bil väger oftast mer än en tvåaxlad, blir tyngre att dra för motorn.
Mer kraft skall ned i backen från framhjulen = större slitage.

Om man däremot jämför tex två 4500 kg bilar, två eller treaxlade, finns ingen anledning att tro att det skulle vara någon skillnad på framdäckslitage.
 
Ett drivande däck har alltid ett visst s.k. Slip, dvs att det slirar lite och rullar normalt 1-3% längre än bilens verkliga körsträcka.
En framhjulsdriven bil sliter alltid mer på framdäcken som tar upp all accelerationskraft och det mesta av bromskraften. Att en 3-axlad framhjulsdriven bil sliter mer däck än en 2-axlad beror på att den vanligtvis har lägre axelbelastning fram vilket genererar högre ”slip” och därmed slitage
 
7000 mil på framdäcken på en 5 tons 3 axlad HB tycker jag inte är onormalt.
 
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
 
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
 
Jag kommer att behöva byta däck fram efter ca 4300 mil bakdäcken bedömt 50% kvar.
HB en 2014 LMC/Fiat med alkoram enkelaxel 4500kg, däck Michelin Agilas Camping.
>>Wizard, 7000 mil på framdäcken verkar inte nåbart.
HB'n har nu gått 7580 .mil bytte framdäcken i våras trots ca 3 mm kvar. Dra bort ca 400 mil som körts i Sverige och till Spanien på vinterdäck.
 
slitaget beror mycket på hur och var man kör hastighet o väme påverkar oxså,, underlaget tex grov beläggning, och mycket svängar.gör sitt till, har slitet ut 2 omgångar på fram men bak fortfarande godkända original på ca 8000 mil
 
lars o magareta ,gör som Frank skriver skifta fram/bak, däck har en tidsbegränsad hållbarhet också, inte bara mönster, husbilsdäck faller nog ofta för ålder före slitage.
 
Vår första Concorde som från fabrik var utrustad med Continental Vanco four season, kördes 9000 mil på 6 år innan det var dags för byte.
Däsken var i prima skick med ca 4mm mönsterdjup kvar, men alltså inte tillräckligt för den kommande vintern.
Däcken har ett mönsterdjup på 11mm när dom är nya.
Numera sitter det four season 2 på vid leverans och de har en alptopp med snöflinga på däcksidan.
Vi är mycket nöjda med dessa däck.SAM_1419.JPG
 
Dels beror den ökade slitaget på att en boggiaxel bänder emot vid fulla rattutslag. Om man har vänt en enaxlad husvagn och en boggivagn för hand så förstår man mvh Matti
Har du en boggiaxel så har du väl den hissad ganska ofta, då blir det väl som en 2 axlad bil.
 
När man pratar om boggieaxel på husbilar & husvagnar så är det inte riktigt rätt. Detta axelpar är rätt benämnt som tandemaxel, Det gåt alltså inte att hissa den bakre axeln som på en buss eller lastbil. Enda undantaget skulle kunna vara om fordonet är byggt på ett buss- eller lastbilschassie.
 
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra
 
Fattar inte hur ni kan få ut så många mil på era däck.
Jag tycker jag kör lugnt men om däcken slits som de gjort hittills blir det max 3000mil på våra

Förutsatt att framvagnen är rätt inställd så är däckslitaget direkt avhängigt värmeutvecklingen i däcket. Värmeutvecklingen i sin tur är direkt avhängig lufttrycket i däcket.
Åtskilliga husbilar körs med för lågt lufttryck vilket förkortar däckens livslängd.
Sedan påverkas naturligtvis värmeutvecklingen av farten, inbromsningar, kurvtagning m.m, men även under dessa förutsättningar är slitaget högre med lågt lufttryck.
 
Tillbaka
Toppen