• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Covid-19 (Coronaviruset)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är det så att i tuffa tider så bildas det olika uppfattningar om saker o thing, inte minst ”vem som vet bäst”! Jag är lååångt ifrån den rätta kunskapen, visserligen utexaminerad biokemist, med dock ovetande om mångt och mycket. Läste en artikel på FB, trots att ja inte är vidare vän med FB ( smygtittar under ”alias”) och kan bara lyfta på hatten för ett av inläggen som hade samma uppfattning som jag, ”den vanliga vilsna människan”. Läs gärna om du har tid, begrunda och bilda en egen uppfattning, men jag tror helt och hållet på VARTENDA ORD som följer:

Till alla som är förbannade på regeringens val att låta Sveriges Corona-strategi ledas av experter som inte tycker som ni. Här kommer några tankar från en docent i folkhälsovetenskap.

1. Sveriges strategi är att låta experter bestämma över strategin. I t ex Danmark, Norge och USA sitter nämnda experter på avbytarbänken.
2. Sveriges strategi är i linje med WHOs strategi och bygger på den vetenskap som finns och uppdateras frekvent när nya forskningsrön blir publicerade och tillgängliga. Tänk på att covid-19 har varit känt i mindre än 3 månader - kunskapsläget är trots den korta tiden bra, men långt ifrån perfekt.
3. Covid-19 kommer inte att försvinna. Det betyder att det kommer tillbaka i höst. Om bara ett litet fåtal får viruset nu kommer det att explodera längre fram.
4. Det i särklass viktigaste nu är att gamla, sjuka och äldreomsorgs- och sjukvårdspersonal får så lite smitta som möjligt. I denna grupp ingår inte skolbarn, universitetsstuderande eller Spotify-anställda.
5. Att stänga gränser och skolor kommer inte i ett längre perspektiv än 1-3 veckor bidra till mindre smittspridning, men det kommer definitivt att bidra till väsentligt sämre samhällsekonomiska förutsättningar att på lång sikt hantera denna och andra pandemier.
6. Sunt förnuft botar inte sjukdomar, kunskap gör det. Ni som inte begriper er på FHMs strategi borde förmodligen ställa er frågan om det beror på er bristande kunskap - ödmjukhet inför en stor utmaning är inte ett tecken på svaghet. Jag lovar.


skrivet av Martin Stafström (Lund University)...
 
Senast redigerad av en moderator:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
I Sverige er experterne da ikke enige, det så jeg i svensk tv igår, i danmark bakker både experter og politikkerne fra alle partier omkring de løsninger man har valgt i danmark.
kun fremtiden kan sige hvilken model der er den rigtige.
men mærkelig at kun England og Sverige har valgt en anden model end de andre eu lande ??
flemming
danmark
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu är det så att i tuffa tider så bildas det olika uppfattningar om saker o thing, inte minst ”vem som vet bäst”! Jag är lååångt ifrån den rätta kunskapen, visserligen utexaminerad biokemist, med dock ovetande om mångt och mycket. Läste en artikel på FB, trots att ja inte är vidare vän med FB ( smygtittar under ”alias”) och kan bara lyfta på hatten för ett av inläggen som hade samma uppfattning som jag, ”den vanliga vilsna människan”. Läs gärna om du har tid, begrunda och bilda en egen uppfattning, men jag tror helt och hållet på VARTENDA ORD som följer:

Till alla som är förbannade på regeringens val att låta Sveriges Corona-strategi ledas av experter som inte tycker som ni. Här kommer några tankar från en docent i folkhälsovetenskap.

1. Sveriges strategi är att låta experter bestämma över strategin. I t ex Danmark, Norge och USA sitter nämnda experter på avbytarbänken.
2. Sveriges strategi är i linje med WHOs strategi och bygger på den vetenskap som finns och uppdateras frekvent när nya forskningsrön blir publicerade och tillgängliga. Tänk på att covid-19 har varit känt i mindre än 3 månader - kunskapsläget är trots den korta tiden bra, men långt ifrån perfekt.
3. Covid-19 kommer inte att försvinna. Det betyder att det kommer tillbaka i höst. Om bara ett litet fåtal får viruset nu kommer det att explodera längre fram.
4. Det i särklass viktigaste nu är att gamla, sjuka och äldreomsorgs- och sjukvårdspersonal får så lite smitta som möjligt. I denna grupp ingår inte skolbarn, universitetsstuderande eller Spotify-anställda.
5. Att stänga gränser och skolor kommer inte i ett längre perspektiv än 1-3 veckor bidra till mindre smittspridning, men det kommer definitivt att bidra till väsentligt sämre samhällsekonomiska förutsättningar att på lång sikt hantera denna och andra pandemier.
6. Sunt förnuft botar inte sjukdomar, kunskap gör det. Ni som inte begriper er på FHMs strategi borde förmodligen ställa er frågan om det beror på er bristande kunskap - ödmjukhet inför en stor utmaning är inte ett tecken på svaghet. Jag lovar.


skrivet av Martin Stafström (Lund University)...
Bara för att hålla tråd levande...

Ad 1. Hur experter bestämmer över strategin fick man känsla under gårdagens SVT2 Agenda (J. Rocklöv vs A.Tegnell). Vilka sitter på avbytarbänken, vilka länder? Utan att hänvisa till pålitliga informationskällor (FB är inte sådan) blir detta påstående meningslöst. Se även The Guardian (bättre källa än FB) 20200312 om J.Ashton kritik av UK regeringen policy mot COVID 19...

Ad 4. Jag förstår inte logiken i resonemanget bakom detta påstående om skolbarn, studenter och Spotify anställda. Det verkar att man har missat poängen med åtgärder för begränsningen av smittspridningen ...

För övrigt så krävs tid och en hel del av pålitliga kliniska data för att få så kallad evidence based medicine ... i väntan på det bör man (man = de ansvariga för folkhälsan i en stat, EU, etc.) applicera de erfarenheter man har från tidigare pandemier (där en del pålitliga kliniska data redan finns publicerade, analyserade och utvärderade enligt de vetenskapliga metodologiska principer, se t.ex Cochrane Collaboration Reviews) och anpassa dessa till de färska kliniska data (ofta behäftade med flera riskfaktorer för bias).
 
F

F.d. 58689

Guest
Ok, men vad händer nästa gång någon nyser här eller i ett annat land? Ska vi stänga ner då också och riskera att samhällsekonomin kraschar igen?
Det finns väl inget som säger att Coronaviruset är värre än t ex svininfluensan för 10 år sedan eller t o m en vanlig säsongsinfluensa?! Är risken för dödlighet eller framtida men, större nu än då? Jag är inte alls orolig för Coronaviruset, men blir livrädd för hur mycket oro och obefogad rädsla sprider sig i samhället. Det smittar mycket mer än viruset självt! Hur kunde det bli såhär?

Nu verkar EU-länderna inte så eniga och solidariska mot varandra längre. Det har nästan blivit en tävling om vem som gör mest för sitt eget land.
Varför ses Europa plötsligt som en smitthärd, men inte Kina då det började?

Det värsta som kan hända är att vi får multiresistenta bakterier av alla värktabletter och febernedsättande medicin som folk knaprar i sig.
Blir du sjuk, sprid inte smittan vidare, oavsett vilket virus det är! Stanna hemma, låt det bryta ut och stärk ditt immunförsvar istället.
Corona är bara en storm i ett vattenglas, så sitt ner i båten!
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har inte koll på vem som sagt vad, men det sas på radion idag att strategin är att Corona skall spridas så sakta att sjukvården hinner med. Stoppa den kan vi inte.

En norsk gränspolis sade appropå att Norge stängde sina gränser idag, att man gjorde detta för skulle kunna bromsa upp spridningen.

Vid ett annat tillfälle sades att omkring 70% kommer att smittas i Sverige. De flesta kommer inte att känna av det och en del kommer att få en vanlig förkylning medan några kommer att få kraftigare symptom. Detta gör att en stor andel av befolkningen kommer att vara immuna när viruset kommer tillbaks i höst, för det lär det göra.

Om man funderar lite på detta här ovan så tycker då åtminstone jag att myndigheterna hanterat hela problemet ganska förnuftigt hittills.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok, men vad händer nästa gång någon nyser här eller i ett annat land? Ska vi stänga ner då också och riskera att samhällsekonomin kraschar igen?
Det finns väl inget som säger att Coronaviruset är värre än t ex svininfluensan för 10 år sedan eller t o m en vanlig säsongsinfluensa?! Är risken för dödlighet eller framtida men, större nu än då? Jag är inte alls orolig för Coronaviruset, men blir livrädd för hur mycket oro och obefogad rädsla sprider sig i samhället. Det smittar mycket mer än viruset självt! Hur kunde det bli såhär?

Nu verkar EU-länderna inte så eniga och solidariska mot varandra längre. Det har nästan blivit en tävling om vem som gör mest för sitt eget land.
Varför ses Europa plötsligt som en smitthärd, men inte Kina då det började?

Det värsta som kan hända är att vi får multiresistenta bakterier av alla värktabletter och febernedsättande medicin som folk knaprar i sig.
Blir du sjuk, sprid inte smittan vidare, oavsett vilket virus det är! Stanna hemma, låt det bryta ut och stärk ditt immunförsvar istället.
Corona är bara en storm i ett vattenglas, så sitt ner i båten!

Faran med corona är ju att influensan sätter sig mycket längre ner i luftrören än vad tidigare influensor gjorde, stor risk för lunginflammation eller/och döden....om man inte får vård i tid.... så vist är den mycket farligare :swoon:
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Bara för att hålla tråd levande...

Ad 1. Hur experter bestämmer över strategin fick man känsla under gårdagens SVT2 Agenda (J. Rocklöv vs A.Tegnell). Vilka sitter på avbytarbänken, vilka länder? Utan att hänvisa till pålitliga informationskällor (FB är inte sådan) blir detta påstående meningslöst. Se även The Guardian (bättre källa än FB) 20200312 om J.Ashton kritik av UK regeringen policy mot COVID 19...

Ad 4. Jag förstår inte logiken i resonemanget bakom detta påstående om skolbarn, studenter och Spotify anställda. Det verkar att man har missat poängen med åtgärder för begränsningen av smittspridningen ...

För övrigt så krävs tid och en hel del av pålitliga kliniska data för att få så kallad evidence based medicine ... i väntan på det bör man (man = de ansvariga för folkhälsan i en stat, EU, etc.) applicera de erfarenheter man har från tidigare pandemier (där en del pålitliga kliniska data redan finns publicerade, analyserade och utvärderade enligt de vetenskapliga metodologiska principer, se t.ex Cochrane Collaboration Reviews) och anpassa dessa till de färska kliniska data (ofta behäftade med flera riskfaktorer för bias).
Kul att fler läser Guardian här, har varit lite orolig att referera dit . Ett husorgan för mig.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Nu är det så att i tuffa tider så bildas det olika uppfattningar om saker o thing, inte minst ”vem som vet bäst”! Jag är lååångt ifrån den rätta kunskapen, visserligen utexaminerad biokemist, med dock ovetande om mångt och mycket. Läste en artikel på FB, trots att ja inte är vidare vän med FB ( smygtittar under ”alias”) och kan bara lyfta på hatten för ett av inläggen som hade samma uppfattning som jag, ”den vanliga vilsna människan”. Läs gärna om du har tid, begrunda och bilda en egen uppfattning, men jag tror helt och hållet på VARTENDA ORD som följer:

Till alla som är förbannade på regeringens val att låta Sveriges Corona-strategi ledas av experter som inte tycker som ni. Här kommer några tankar från en docent i folkhälsovetenskap.

1. Sveriges strategi är att låta experter bestämma över strategin. I t ex Danmark, Norge och USA sitter nämnda experter på avbytarbänken.
2. Sveriges strategi är i linje med WHOs strategi och bygger på den vetenskap som finns och uppdateras frekvent när nya forskningsrön blir publicerade och tillgängliga. Tänk på att covid-19 har varit känt i mindre än 3 månader - kunskapsläget är trots den korta tiden bra, men långt ifrån perfekt.
3. Covid-19 kommer inte att försvinna. Det betyder att det kommer tillbaka i höst. Om bara ett litet fåtal får viruset nu kommer det att explodera längre fram.
4. Det i särklass viktigaste nu är att gamla, sjuka och äldreomsorgs- och sjukvårdspersonal får så lite smitta som möjligt. I denna grupp ingår inte skolbarn, universitetsstuderande eller Spotify-anställda.
5. Att stänga gränser och skolor kommer inte i ett längre perspektiv än 1-3 veckor bidra till mindre smittspridning, men det kommer definitivt att bidra till väsentligt sämre samhällsekonomiska förutsättningar att på lång sikt hantera denna och andra pandemier.
6. Sunt förnuft botar inte sjukdomar, kunskap gör det. Ni som inte begriper er på FHMs strategi borde förmodligen ställa er frågan om det beror på er bristande kunskap - ödmjukhet inför en stor utmaning är inte ett tecken på svaghet. Jag lovar.


skrivet av Martin Stafström (Lund University)...
Ad2/ Anders Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning. WHO-chefen uppmanar alla länder att hitta, isolera, testa och behandla varje fall av coronasmitta. Statsepedemiolog Tegnell håller inte med. --- Nu gäller det att fokusera på riskgrupperna så mycket som möjligt. (AB 14/3)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Efter att ha läst ett mycket bra inlägg av trådskaparen, så blir man lite beklämd är andra hurtfriska skribenter verkar vilja ta det hela med en klackspark. Det smyger in en hel del felaktigheter vilket är synd. Först och främst är Covid-19 ingen influensa utan en "SARS" (Svår akut respiratorisk sjukdom) som angriper djupt i andningsorganen. Det värsta med smittan är att den är i princip okänd för oss, varför vi inte har den minsta immunitet för den, vilket skiljer den starkt mot just influensor. Att olika länders ledare agera så olika tror jag beror på att de är rädda, rädda för smittan i sig, men också för de ekonomiska konsekvenser som smittan och åtgärderna för att bemöta den kommer att kunna orsaka.

Och beträffande smittans epicentrum så är det faktiskt Europa som gäller nu, då här förekommer fler nya fall än i Kina, om man då får tro på den statistik som finns att tillgå.

Vidare kan man inte få resistenta bakterier av bruk av läkemedel mot smärta och feber men väl av bruk av antibiotika, och problemen med just de sistnämnda har utvecklingen gått så långt att man kan tala om en långsam pandemi, som garanterat kommer att skörda fler offer än covid-19 gör.

Jag vill inte "måla fan på väggen" men vill erinra om att exempelvis Spanska sjukan, som var en ny sorts influensa, kom i flera vågor, där den första hade en dödlighet på under 1 % och drabbade främst riskgrupperna, medan andra och tredje vågen drabbade främst 20-40-åriga friska människor med en dödlighet på över 2 %. Det finns ju inget som talar om samma scenario med covid-19, men man ska nog ha ett respektfullt förhållande till smittan.

Och det viktiga nu är precis som det skrivits om i tidigare inlägg att hålla ner smittspridningen, så att den inte går för fort, och att sjukvården får en åtminstone liten chans att hinna med att ge en adekvat vård till så många som möjligt för de som att insjuknar i den svårare varianten av covid-19.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Ok, men vad händer nästa gång någon nyser här eller i ett annat land? Ska vi stänga ner då också och riskera att samhällsekonomin kraschar igen?
Det finns väl inget som säger att Coronaviruset är värre än t ex svininfluensan för 10 år sedan eller t o m en vanlig säsongsinfluensa?! Är risken för dödlighet eller framtida men, större nu än då? Jag är inte alls orolig för Coronaviruset, men blir livrädd för hur mycket oro och obefogad rädsla sprider sig i samhället. Det smittar mycket mer än viruset självt! Hur kunde det bli såhär?

Nu verkar EU-länderna inte så eniga och solidariska mot varandra längre. Det har nästan blivit en tävling om vem som gör mest för sitt eget land.
Varför ses Europa plötsligt som en smitthärd, men inte Kina då det började?

Det värsta som kan hända är att vi får multiresistenta bakterier av alla värktabletter och febernedsättande medicin som folk knaprar i sig.
Blir du sjuk, sprid inte smittan vidare, oavsett vilket virus det är! Stanna hemma, låt det bryta ut och stärk ditt immunförsvar istället.
Corona är bara en storm i ett vattenglas, så sitt ner i båten!
Tror du at man vil lukke hele eu, hvis det (bare) er en storm i et vattrnglas ??
 
F

F.d. 58689

Guest
Personligen undviker jag att lita helt och fullt på experter. Givetvis lyssnar jag på vad de har att säga. Oftast tycker jag bara att de underblåser paniken och får folk att handla irrationellt, t ex genom att bunkra mat och läkemedel, så de som verkligen behöver ha tag på något inte kan få tag på det.
Vi får väl se hur detta slutar. I efterhand kommer detta säkert att analyseras både framifrån och bakifrån, för att ev misstag inte ska upprepas vid nästa hälsokrig, som Macron kallar Coronaviruset.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Var & en gör naturligtvis som han vill men det är inte speciellt smart att komma på egna ideer utan att vara kunnig i ämnet. Att ta åt sig vad andra & politiker säger eller vad media spekulerar i är heller inget att lita på. Det enda som man bör anamma är vad smittskyddsmyndigheter säger baserat på expertutlåtanden. En sak är globalt alla väldigt överens om, nämligen att denna pandemi har inte haft sin like sedan spanskan härjade i världen & att viruset är så nytt att man ännu inte vet dess allvarlighetsgrad. Många i klubben är ju i 70-årsåldern & därmed en riskgrupp. En del av oss har ju också underliggande sjukdomar som ytterligare ökar risken så att vara försiktig är nog klokt. Ingen vill väl bli dödssjuk eller rentav dö.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Kändes trots allt lite overkligt när folkhälsomyndigheten uppmanade alla över 70 att hålla sig isolerad, och inte gå ut å handla. Känner mig för rask o frisk för en sådan åtgärd. I gympagruppen med nära femtio deltagare är jag bland de yngsta. Friskusar allihop. Situationen är tydligen inte att leka med, eller bagatellisera. Man vill ju tro att frisk luft är en tillgång. Nu handlade det om Stockholm 0 de andra storstadsregionern, där lever man närmare varandra. Kvällens obligatoriska hundrastning förlöpte utan att jag såg en ända mänska. Så e det på landsorten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en kan holde seg vekk fra alle andre så blir en ikke smittet. Men de fleste trenger å handle litt en gang i blandt, da er det viktig å holde avstand og betale med kort eller tapping med telefon. Sedler og mynter er effektive smittebærere. Og tørk av håndtaket på handevognen med desinfeksjons sprit - her fungerer T-rød helt ok. En liten flaske og en pakke med engangstørk gjør denne jobben. Bruk gjerne munnbind, engangshanske og vernebriller ute blandt folk. En hettegenser er også nyttig. Yttertøy vaskes når en kommer hjem om en skal være ekstra sikker. Nærmere helsearbeidernes smittevern er det vanskelig å komme. Nivået over dette er militært ABC vern med heldekkende gassmaske og vernedrakt med hansker, men det er overkill :D
 
S

Staffan W

Guest
Jag vill inte bli smittad, i varje fall inte så länge det går att undvika det. Men det som jag inte förstår är varför man i många länder förbjuder folk att gå ut. Kan det verkligen vara någon risk att smittas utomhus så länge man undviker att direkt trängas med folk? Gatorna i många städer är nästan folktomma. Borde vara fullständigt riskfritt att promenera där. I franska media säger de, inte gå till stranden, inte ta en båttur. Fattar inte! Det är väl ute vi ska vara!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att man avråder beror troligtvis på att folk inte respekterar avstånd utan går inpå varandra & står nära. Jag var idag tvungen att uppsöka Biltema för att köpa rengöringsgrejer & maskeringsband till fälgarna jag renoverar (utan denna terapi skulle jag klättra på väggarna). Otroligt vad folk har anammat varningarna angående viruset. Man blir riktigt glad & känner en varm gemenskap. Vid Biltemas alla datorskärmar fanns en kartong med vinylhandskar & ett anslag som sade "använd våra skyddshandskar & håll avstånd till andra kunder". Besökarna i butiken höll behörigt avstånd till varandra, tills jag kom till kassan. Lång kö, alla höll ett avstånd på ca. 2 meter utom 2 idioter som stod bakom mig. Dom stod alldeles nära, nästan klättrade på min rygg. Jag kände mig obekväm med detta & blev fly förbannad. Frågade om dom var insatta i vad som gällde ang. coronaviruset & ja, dom visste minnsan vad som gällde & hur man skulle göra. Då kunde jag inte låta bli att högt & tydliggt fråga dom varför dom inte respekterade 2 meters avstånd till mig. Övriga i kön vände sig om & blängde på dom & killen i kassan frågade om dom inte läst uppmaningen på anslaget. Dom lade irån sig det dom skulle köpa illröda i ansiktet & lämnade butiken. Sådana här saker är orsaken till att man vill att folk ska hålla sig hemma & undvika risken att komma nära andra. En del begriper inte varför denna åtgärd tagitss eller helt enkelt skiter i detta.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
När politiker och professorer står i TV och manar till ett avstånd på 1 till 2 meter o samtidigt håller ett avstånd mellan axlar på 10cm . Detta säger dom helt seriöst o verkligen MANAR folket att följa rekommendation .
Men hallå ! Gör om gör Rätt. !
ELLER? Har Ni vaccin ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Desto större orsak att följa de råd man får från dom som vet. Politiker & professorer vet inte ett smack men bubblar på ändå. De man bör förlita sig på är dom verkligt insatta & kunniga m.a.o smittskyddsinstitutet & virologerna. Vad gäller vaccin så påstås det att man håller på att jobba med detta. Fram tills att ett vaccin finns på plats får man vara väldigt försiktig & följa direktiven från berörda myndigheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen