• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Covid-19 (Coronaviruset)

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi kan säkert läsa om hur många råd som helst, i hur vi skall förhålla oss till viruset. Alla är säkert bra mer eller mindre.
Sen en tid befinner jag mig i Grekland, här har de också många restriktioner, exakt alla kan jag inte men det var inte det jag tänkte berätta om.... Redan för tre dagar såg jag det.....Igår också och i morse när jag var ute med hundarna såg jag det igen.... Grekerna har av för mig ett märkligt beteende, ett beteende som sakta slår tillbaka på dem.... om de skulle få något i sin hand (som vi kallar skräp) då slänger de det på marken just där de står... och det är just detta jag har märkt dessa dagar.... nu börjar det samlas förbrukade munskydd och plasthandskar längs med gatorna. inte många dessa dagar men jag ser att det har ökat sen jag såg det första gång.... så nu kan man ju undra hur farligt är detta för smittspridningen när vi får "sopor" som kanske är infekterad med viruset... I sverige kan ju sopgubbarna vara i en riskzon, när de skall ta hand om alla sopor från alla som nu stannar hemma och skapar mer sopor... på många ställen i Grekland har de fortfarende gatan som sitt "soprum" ... även här jag står nära hamnen i Makri... även om här är ett par sopkärl precis i närheten där folk nu har slängt sina kanske infekterade skydd.... Nää... det är nog en mening med detta virus :eek: Grekerna är problemet :twitcy:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
” I Sverige dör av säsonginfluensa normalt 2-500/år men säsongen 2017-2018 rapporterades 20 686 smittade och 1 012 avlidna inom 30 dagar!” Trots detta blev det inget reseförbud, inga inskränkningar på hur stora möten man fick ha och därmed ingen större inverkan på ekonomin på företagen. Stoppa denna hysteri innan hela världens ekonomi kraschar likt den gjorde på slutet av 20 talet!
Mycket intressant artikel! Försök att läsa hela artikeln innan du kommenterar.
 
F

F.d. 58689

Guest
” I Sverige dör av säsonginfluensa normalt 2-500/år men säsongen 2017-2018 rapporterades 20 686 smittade och 1 012 avlidna inom 30 dagar!” Trots detta blev det inget reseförbud, inga inskränkningar på hur stora möten man fick ha och därmed ingen större inverkan på ekonomin på företagen. Stoppa denna hysteri innan hela världens ekonomi kraschar likt den gjorde på slutet av 20 talet!
Mycket intressant artikel! Försök att läsa hela artikeln innan du kommenterar.
Försökte påvisa detta redan i mitt inlägg #4 i denna tråd.
Kraschad ekonomi drabbar fler och under längre tid, än själva viruset.
Såg någon diskussionen på TV4 igår lörd ca kl 8.15-8.30?! Väldigt sansad och förnuftig.
I Go'kväll, tror det var onsd, avdramatiserade en expert viruset.

Infections
COVID-19: Approximately 286,932 cases worldwide; as of Mar. 21, 2020.
Flu: Estimated 1 billion cases worldwide; per year.

Deaths
COVID-19: Approximately 11,906 deaths reported worldwide; as of Mar. 21, 2020.
Flu: 291,000 to 646,000 deaths worldwide; per year.
Källa: Coronavirus Disease 2019 vs. the Flu

Sköt om er allihop och Lev väl!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
” I Sverige dör av säsonginfluensa normalt 2-500/år men säsongen 2017-2018 rapporterades 20 686 smittade och 1 012 avlidna inom 30 dagar!” Trots detta blev det inget reseförbud, inga inskränkningar på hur stora möten man fick ha och därmed ingen större inverkan på ekonomin på företagen. Stoppa denna hysteri innan hela världens ekonomi kraschar likt den gjorde på slutet av 20 talet!
Mycket intressant artikel! Försök att läsa hela artikeln innan du kommenterar.
Har läst artikeln. Tyvärr blir den ju bara en i raden av tyckande artiklar, trots utformningen av"vetenskaplig rapport". Innehåller också konspirationsteorier som ju bara är vad det är, sådana vimlar det av just nu. Den kanske har rätt, eller inte. INGEN vet förrän efter pandemin vilka åtgärder som var rätt. Du hittar lätt många svenska forskare och läkare som tycker vi tar i alldeles FÖR lite. Men dom vet inte heller.
Jag tror man ska hålla sig lite lugn och lyssna till våra myndigheters rekommendationer. Dom har trots allt ett etiskt dilemma, att balansera ekonomi och antal döda (och andra, som du och jag, som kan behöva sjukvård för annat än covid-19)
 
F

F.d. 58689

Guest
Har läst artikeln. Tyvärr blir den ju bara en i raden av tyckande artiklar, trots utformningen av"vetenskaplig rapport". Innehåller också konspirationsteorier som ju bara är vad det är, sådana vimlar det av just nu. Den kanske har rätt, eller inte. INGEN vet förrän efter pandemin vilka åtgärder som var rätt. Du hittar lätt många svenska forskare och läkare som tycker vi tar i alldeles FÖR lite. Men dom vet inte heller.
Jag tror man ska hålla sig lite lugn och lyssna till våra myndigheters rekommendationer. Dom har trots allt ett etiskt dilemma, att balansera ekonomi och antal döda (och andra, som du och jag, som kan behöva sjukvård för annat än covid-19)
Tror tyvärr inte att någon i efterhand kommer att erkänna att vidtagna åtgärder varit felaktiga. De flesta tycks ha drabbats av kollektiv panik och ingen vill sitta där med Svarte Petter!
Vad gäller statistik i alla former, finns oftast ett stort mörkertal som man bör beakta. Dock kan de ge en viss fingervisning om läget.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tror tyvärr inte att någon i efterhand kommer att erkänna att vidtagna åtgärder varit felaktiga. De flesta tycks ha drabbats av kollektiv panik och ingen vill sitta där med Svarte Petter!
Vad gäller statistik i alla former, finns oftast ett stort mörkertal som man bör beakta. Dock kan de ge en viss fingervisning om läget.
Jo där har du en poäng, lär bli långdragna debatter om detta. Oavsett vad man tycker om åtgärder osv är nog alla överens om att vi riskerar (går det ens undvika?) en sjukvård som inte klarar av läget. Det är ju bara att leka med siffror. Antal smittade under en tidsperiod x andel som behöver avancerad vård. Tyvärr har sjukvården dålig beredskap för detta, och andra liknande scenarion.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jo där har du en poäng, lär bli långdragna debatter om detta. Oavsett vad man tycker om åtgärder osv är nog alla överens om att vi riskerar (går det ens undvika?) en sjukvård som inte klarar av läget. Det är ju bara att leka med siffror. Antal smittade under en tidsperiod x andel som behöver avancerad vård. Tyvärr har sjukvården dålig beredskap för detta, och andra liknande scenarion.
Normalläge för vården är underbemanning av underbetald personal och överbeläggning av patienter, samt långa köer till operationer. Nu ställs planerade operationer in och det kommer att göra köerna ännu längre framöver.
Kommer några att dö p g a utebliven operation, istället för av Corona? Jag bara undrar?!
Det kommer att sättas upp tält som fältsjukhus. Vi har stängt flera, fina sjukhus i Sverige, men saknar tillräckligt med vårdpersonal för att öppna upp och bemanna dessa.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är i ett humanistiskt & demokratiskt samhälle nog rätt svårt att välja mellan ekonomi & människoliv. Vem vill ta på sig det ansvaret? Ett rätt cyniskt resonemang av människor som ser sig själv & sina anhöriga som osårbara. Att människor kommer att avlida & ekonomin kommer att få sig en smäll är nog ofrånkomligt & landet får agera utirån detta. Själv är jag av den åsikten att epidemier & ekonomiska ras har vårt land utstått & klarat förut vilket vi med all säkerhet kommer att göra denna gången också. Sedan bör man ta med i beräkningen att allt som sägs av alla berörda berörda bara är gissningar & beräkningar utav det man hitintills vet. Om det idag saknas resurser som vårdplatser, personal & utrustning så har det inte med pengar att göra i dagsläget utan på brister man tidigare orsakat i sin spariver, man får väl hoppas att man lär sig av detta. Det är i alla fall glädjande att försvaret & alla andra i samhället tar detta på allvar & gör vad dom kan.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Hydroxiklorokin och antibiotika som intas både före och efter sjukdomsutbrott verkar fungera bra enligt franska undersökningar. Det används nu i flera länder bl.a. Sverige. Hoppas detta leder till ett genombrott som kan vända den negativa utvecklingen i samhället i väntan på ett fungerande vaccin.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Källa: Region Stockholm

På förmiddagen den 22 mars togs beslut att Region Stockholm i samarbete med Försvarsmakten bygger upp ett komplett sjukhus inklusive intensivvårdsplatser vid Stockholmsmässan i Älvsjö. Arbetet med uppbyggnaden påbörjas under söndagen.

- Även om vi för närvarande har lediga intensivvårdsplatser vet vi att läget kan förändras snabbt. Vi vill hela tiden ligga steget före i vår planering. Vi fortsätter att hoppas på det bästa och planera för det värsta, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.
Samarbetet består i att ett av Försvarsmaktens sjukhus byggs ut i och omkring Stockholmsmässan i Älvsjö. Beslutet att Försvarsmaktens sjukhus får byggas upp i Stockholm har tagits av Socialstyrelsen. Utrustningen i Försvarsmaktens sjukhus kan användas både till intensivvård och annan vård.
En kraftig utbyggnad av intensivvården har redan skett på länets akutsjukhus och ytterligare utbyggnad pågår. Uppbyggnaden av försvarsmaktens sjukhus ändrar inte den verksamheten utan är ett komplement och en förberedelse för ett ytterligare utökat behov av vård.
Bemanningen sker genom en samordning av regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) där regionens samlade sjukvårdsresurser ska används inklusive personal från privata vårdgivare.
Behovet av intensivvårdsplatser för patienter med covid-19 förväntas bli stort under kommande veckor. Akutsjukhusen återrapporterar till den regionala särskilda sjukvårdsledningen att de löst sitt uppdrag med att förstärka sin intensivvård med över 50 procent. Lediga platser finns i nuläget. Samtidigt har Region Stockholm i samarbete med andra aktörer arbetat i högt tempo för en snabb ytterligare utökning både på akutsjukhusen och externt.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
” I Sverige dör av säsonginfluensa normalt 2-500/år men säsongen 2017-2018 rapporterades 20 686 smittade och 1 012 avlidna inom 30 dagar!” Trots detta blev det inget reseförbud, inga inskränkningar på hur stora möten man fick ha och därmed ingen större inverkan på ekonomin på företagen. Stoppa denna hysteri innan hela världens ekonomi kraschar likt den gjorde på slutet av 20 talet!
Mycket intressant artikel! Försök att läsa hela artikeln innan du kommenterar.

Vore det inte en god ide om du översätter denna till Italienska och Spanska och skickar till respektive land??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick precis på mobilen en VARNING EN NÖDSITUATION.... Jag befinner mig just nu i Grekland.... fom. i morgon kl 06.00 är endast tillåten att gå ut för jobb..... Så nu blir det till att svälta .... :eek: och göra nya hål i livremmen. :twitcy:
 

Bilagor

  • IMG_1017.JPG
    IMG_1017.JPG
    4,6 MB · Visningar: 28

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vore det inte en god ide om du översätter denna till Italienska och Spanska och skickar till respektive land??

Menar du såhär .... spanska... ¿No sería una buena idea traducir esto al italiano y al español y enviarlo a cada país?
och på italienska .... Non sarebbe una buona idea se lo traduci in italiano e spagnolo e lo invii in ogni paese ??
 
F

F.d. 58689

Guest
Det jag menade var att jag inte tror att man har samma syn på problemet i de två nämnda länderna.
Vi kommer snart att vara i samma situation, och jag tror att debatten om att rädda ekonomin dör ut i samma takt som befolkningen.
Men hallå - det är faktiskt mångfalt fler smittade av viruset som tillfrisknar, än som dör av det! :msn_thumbup:
Säger som Mark Levengood:
Håll huvudet kallt,
hjärtat varmt
och händerna rena!!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det jag menade var att jag inte tror att man har samma syn på problemet i de två nämnda länderna.
Vi kommer snart att vara i samma situation, och jag tror att debatten om att rädda ekonomin dör ut i samma takt som befolkningen.
Tror inte att befolkningen kommer att dö ut. Isåfall är ju problemet löst både ekonomiskt och pandemin. De få som överlever får börja om från början och bygga upp samhället igen. Många problem som löses, miljön, klimatet och överbefolkningen. Det är kanske det som är meningen med allt. Guds straff, om det nu finns nån sån.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Tror inte att befolkningen kommer att dö ut. Isåfall är ju problemet löst både ekonomiskt och pandemin. De få som överlever får börja om från början och bygga upp samhället igen. Många problem som löses, miljön, klimatet och överbefolkningen. Det är kanske det som är meningen med allt. Guds straff, om det nu finns nån sån.
Jag tror inte heller att befolkningen dör ut. Däremot så tror jag att diskussionen om pengar/storfinans etc etc kommer att hamna i skymundan. FOlk är med all rätt rädda och vi försöker alla att greppa saker vi mental kan hantera(som vi tror) och däribland diskuteras ekonomi.

Det där med han där uppe och straff tror jag inte riktigt på, inte min grej helt enkelt. Kanske har jag fel,,,, ;-)
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Men hallå - det är faktiskt mångfalt fler smittade av viruset som tillfrisknar, än som dör av det! :msn_thumbup:
Säger som Mark Levengood:
Håll huvudet kallt,
hjärtat varmt
och händerna rena!!

Du menar han som kyler huvudet i sin isolering på Åland. Jaja, vi får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen