• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Covid-19 (Coronaviruset)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag vill inte bli smittad, i varje fall inte så länge det går att undvika det. Men det som jag inte förstår är varför man i många länder förbjuder folk att gå ut. Kan det verkligen vara någon risk att smittas utomhus så länge man undviker att direkt trängas med folk? Gatorna i många städer är nästan folktomma. Borde vara fullständigt riskfritt att promenera där. I franska media säger de, inte gå till stranden, inte ta en båttur. Fattar inte! Det är väl ute vi ska vara!
Anledningen är att får du inte gå ut så kan du inte gå till andra och umgås och sprida smittan.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Det kommer nog att ta minst 1 år innan vaccin finns på plats mot covid 19 tror jag.
Kommer våra myndigheter att orka hålla den kraftiga nedgång och massarbetslöshet stången som står för dörren
utan att släppa på en del restriktioner.
Det här kommer att pågå länge man kanske öppnar kranen och låter oss äldre som är en riskgrupp ta smällen.
De yngre verkar ha bättre motståndskraft mot covid19 mot vi äldre herrar som drabbas värre enligt statistiken.
Då får de flesta immunitet så pandemin blåser över så fort som möjlig
Vi är ju bara i början av smittspridningen än.
Det är svårt att se det positiva i denna stund.
Hur tycker ni att man skall tänka ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kommer nog att ta minst 1 år innan vaccin finns på plats mot covid 19 tror jag.
Kommer våra myndigheter att orka hålla den kraftiga nedgång och massarbetslöshet stången som står för dörren
utan att släppa på en del restriktioner.
Det här kommer att pågå länge man kanske öppnar kranen och låter oss äldre som är en riskgrupp ta smällen.
De yngre verkar ha bättre motståndskraft mot covid19 mot vi äldre herrar som drabbas värre enligt statistiken.
Då får de flesta immunitet så pandemin blåser över så fort som möjlig
Vi är ju bara i början av smittspridningen än.
Det är svårt att se det positiva i denna stund.
Hur tycker ni att man skall tänka ?

Njut av dagen imorgon kan det vara försent.... Och gör sen så gott du kan med resten ;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
"professorer vet inte ett smack" nu generaliserar du väl grovt. Man får inte den titeln i ett Cornflakes paket. Professor – Wikipedia
Man kan vara professor inom många områden utan att vara det inom läran om virus. När jag skrev som jag gjorde menade jag naturligtvis inte dom som har en professur inom virussjukdomar & samhällsförsvar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag tror att man valt en bekämpningsmodell i Sverige, mot pandemin, där man släpper igenom smittspridandet snabbare än i många andra länder genom att inte testa och släcka ner lika mycket, för att därför snabbare komma igenom och skapa immunitet och därmed minska skadorna på samhället. Då ökar belastningen på sjukvården och för att klara det rekommenderar man äldre och andra i riskgrupperna att hålla sig hemma och undvika sociala kontakter m.m. Där tycker jag att man borde gått ut hårdare i sina rekommendationer och i stället Varna för konsekvenserna om man inte följer givna rekommendationer.
Åke
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Här finns en bra artikel om viruset. Hittade den när jag sökte efter hur länge viruset kan sväva i luften.
Hälsningar från Majzzan/Monica i karantän på Gran Canaria. Bor som tur är inte i husbilen nu utan i lgh. Men jag går o klappar på den lite då o då ;)

3856C688-1837-4C9F-B194-D78BB3763844.pngEC90E2B2-5947-448F-93EF-8662B5476620.jpeg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Den bästa strategin för att begränsa smittspridningen kraschar ekonomin.
Det bästa för ekonomin, dvs alla gör som vanligt, är inte bra för att begränsa smittspridningen.
Just nu kör vi alternativ 1, ekonomin blöder, 45.000 permitterade idag, massor av konkurser snart, det talas om depression.
Snart måste politikerna ta det obehagliga beslut de inte talar om idag; hur många avlidna är det värt att starta upp ekonomin igen för att undvika att gå in i en depression?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Snart måste politikerna ta det obehagliga beslut de inte talar om idag; hur många avlidna är det värt att starta upp ekonomin igen för att undvika att gå in i en depression?
De har att göra en avvägning mellan antal extra dödsfall pga COVID-19 och antal extra dödsfall pga depression (ekonomisk/mental).
Som jag ser det har man inte gjort en vettig avvägning.

/Ingvar
 
R

RobbeS

Guest
Tog Malariamedicin för några år sedan på en resa. Biverkningarna är inte roliga. Fick rejäla mardrömmar, blev solkänslig med utslag och brännskador som följd. Magen rasade ihop och jag mådde allmänt dåligt. Dom här biverkningarna är dessutom vanliga. I försvaret har man konstaterat både psykoser och andra psykiska åkommor vid medicinering mot malaria på utlandstjänstgöring. Så visst, tillhör man riskgruppen fyller det kanske sin funktion men vi andra mår nog bättre av att genomlida Covid 19.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tog Malariamedicin för några år sedan på en resa. Biverkningarna är inte roliga. Fick rejäla mardrömmar, blev solkänslig med utslag och brännskador som följd. Magen rasade ihop och jag mådde allmänt dåligt. Dom här biverkningarna är dessutom vanliga. I försvaret har man konstaterat både psykoser och andra psykiska åkommor vid medicinering mot malaria på utlandstjänstgöring. Så visst, tillhör man riskgruppen fyller det kanske sin funktion men vi andra mår nog bättre av att genomlida Covid 19.

Tydligen får ca 50% ”dina” biverkningar, speciellt mardrömmar, jag hade tur och klarade mig när jag tog malariamedicin förra året.
 
R

RobbeS

Guest
Tydligen får ca 50% ”dina” biverkningar, speciellt mardrömmar, jag hade tur och klarade mig när jag tog malariamedicin förra året.

Väldigt otäckt faktiskt då jag aldrig annars har mardrömmar. Riktigt sjuka drömmar som jag vaknade kallsvettig av och det tog lång tid innan jag insåg att det bara var drömmar. Men visst, är man sjuk i Corona och det är illa så ska man naturligtvis behandlas med medel som fungerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen