• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromecast inom EU

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hur fungerar er Chromecast inom EU? Jag har Tele2 med obegränsad GB, men 30GB inom EU. Skaffade en Chromecast och drog iväg söderut. Strul i början eftersom både abonnemang och router var blockerade utanför Sverige. Löste sig efter kontakt med Tele2s support. Efter att lyckats starta Chromecast på det egna WIFInätet kunde vi då via SVTplay streama TV1 och TV2 live. Vi kunde se alla program även t ex Vinterstudion och Bron. Efter ett par veckor började vi få ont om GB. Vi ligger på Camping med fri WIFI,så jag stängde av vårt egna nät och när jag startade Chromecast igen kunde jag komma igång på campingens nät. Det fungerar, men hackar ibland. Men nu går det inte att se program live och dessutom är de flesta på SVTplay blockerade utanför Sverige. Är snart inne i en ny 30 dagars period med friska 30GB. Men hur kan jag få Cromecast att byta tillbaka till egna WIFI? Hittar inget alternativ i GoogleHome- Någon som kan ge råd ?
ERIKPER
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej när du loggar in i en lokalt wifinät så får din burk ny IP-adress. Denna måste du byta ut till en svensk. Jag kör sen gammalt med Hide-Ip. Flera andra finns.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Tack för svaren. Jag hittade Google Chromes beskrivning för att byta WIFI. Det fungerade. Nu är blockeringarna borta men ingen LIVE steaming. Åtminstone inte ännu

ERIKPER
 
J

Jens B

Guest
I somras när jag streamade svt tv4 när jag var utomlands så fungerade detta endast med hjälp av en VPN tunnel så att jag fick en svensk IP-adress. Utan VPN aktiverat i telefon eller surfplatta så fick jag meddelande om att jag inte hade access för då jag befinner mig utomlands och detta beror på rättigheter för bl.a. SVT och TV4.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Cromecasten och även Apple Tv hämtar innehållet direkt och då missar de VPN tunneln som man har t.ex. på paddan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har sett at noen nå får ip adresser I det land en er også ved svensk mobil abo. Så løsningen er VPN I router om en vil ha cromecast til å fungere. Endel 4G routere har muligheten til å benytte lokale wifi nett, med 4G som reserve forbindelse. En slik satt opp med VPN kan løse alle problemene, om en setter opp VPN rett :D
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Jag kopplar upp paddan via 4g mot min egen vpn i routern hemma i Sverige. vpn-tunnel finns ofta färdigt att aktivera i en vanlig bredbandsrouter. Dela sen ett eget wifi-nät med alla enheter inkl. Chromecasten. Då körs allt mot ett svenskt IP -nummer och allt från ex.vis SVT play fungerar att strömma.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har tittat på TV direkt i paddan via Telenor både i Europa och nu i Thailand. Det mesta fungerar utmärkt. Ibland, särskilt om det är filmer mm så kommer det upp att det inte går att se utanför Sverige. För min det har både utbudet och min surfmängd på 100GB räckt väl.
 
J

Jens B

Guest
Hur kopplar man upp en 4G router i husbilen till routern hemma via VPN. Hittar ingen enkel beskrivning på detta tyvärr.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det gör man inte VPN är en tjänst som gör att ditt ip ser svenskt ut .det gör att du kan använda tjänster som bara egentligen är möjliga inom Sverige t.ex SVT play.
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Sökte lite själv och det verkar vara ont om "icke tekniska" beskrivningar hur man sätter upp en VPN.

Hittade en artikel från PC För alla som beskriver hur man kan göra.

Om du har en router med VPN-funktioner så är det oftast så enkelt att man slår på funktionen OpenVPN-server. Ofta behövs det inga speciella inställningar utan standardinställningar brukar fungera tillräckligt bra. Det kan finnas andra typer av VPN, men OpenVPN är oftast den enklaste att sätta upp och hantera.

Tyvärr finns inte alltid VPN-funktionen i enklare routers eller de routers man ofta får från bredbandsleverantörer.

Skärmavbild 2018-02-05 kl. 21.51.04.png
Så här ser det ut i min router en Asus RT-AC68U

De routers som har VPN-funktioner kan också oftast tillverka en inställningsfil som man sen använder för uppkoppling mot servern. Filen heter något i stil med: namn.ovpn

Ladda ner och installera en OpenVPN-app till din iPad eller Android -padda eller telefon. Det finns även OpenVPN-program till datorn om det är det du använder. Google is your friend....

Överför sen .ovpn -filen till paddan eller telefonen. Oftast är detta enklast via en molnlagring tex. Onedrive, Dropbox eller liknande.

I VPN-appen importerar man sedan inställningsfilen så får man alla inställningar gjorda direkt.

Screenshot_20180205-215030.png
Så här ser VPN-klienten ut som jag använder.

När det är uppsatt så är det bara att klicka "Connect" så kopplas VPN-tunneln upp och du surfar via din hemmarouter.

Att använda en VPN på det här sätter kostar inget extra och är enkelt och snabbt sätt att altid surfa med svensk adress. OpenVPN-appen kan naturligtvis även användas för andra ändamål, kanske surfa via USA för att se Amerikanska serier via Netflix? Fast det är en helt annan historia.

Det finns naturligtvis även kommersiella VPN-kopplingar som gör samma sak, men då kostar det pengar helt i onödan... (TunnelBear är en enkel variant som fungerar helt OK.)

Kan möjligen tänka mig att skriva en enkel dokumentation hur man sätter upp en egen VPN om det finns ett intresse bland flera i HB-klubben.

/Hasse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hur kopplar man upp en 4G router i husbilen till routern hemma via VPN. Hittar ingen enkel beskrivning på detta tyvärr.
Enkleste måte er å sette opp telefonen som hotspot og ha vpn-klienten I telefonen. Mer kronglete er det å ha en router med vpn-klient, noen få har dette som en funksjon I vpn pakken. Selv med telefonen må en prøve da noen vpn pakker kun redirigerer spesifikke porter eller apper og sender resten utenom vpn.
 
J

Jens B

Guest
Sökte lite själv och det verkar vara ont om "icke tekniska" beskrivningar hur man sätter upp en VPN.

Hittade en artikel från PC För alla som beskriver hur man kan göra.

Om du har en router med VPN-funktioner så är det oftast så enkelt att man slår på funktionen OpenVPN-server. Ofta behövs det inga speciella inställningar utan standardinställningar brukar fungera tillräckligt bra. Det kan finnas andra typer av VPN, men OpenVPN är oftast den enklaste att sätta upp och hantera.

Tyvärr finns inte alltid VPN-funktionen i enklare routers eller de routers man ofta får från bredbandsleverantörer.

Visa bilaga 144940
Så här ser det ut i min router en Asus RT-AC68U

De routers som har VPN-funktioner kan också oftast tillverka en inställningsfil som man sen använder för uppkoppling mot servern. Filen heter något i stil med: namn.ovpn

Ladda ner och installera en OpenVPN-app till din iPad eller Android -padda eller telefon. Det finns även OpenVPN-program till datorn om det är det du använder. Google is your friend....

Överför sen .ovpn -filen till paddan eller telefonen. Oftast är detta enklast via en molnlagring tex. Onedrive, Dropbox eller liknande.

I VPN-appen importerar man sedan inställningsfilen så får man alla inställningar gjorda direkt.

Visa bilaga 144941
Så här ser VPN-klienten ut som jag använder.

När det är uppsatt så är det bara att klicka "Connect" så kopplas VPN-tunneln upp och du surfar via din hemmarouter.

Att använda en VPN på det här sätter kostar inget extra och är enkelt och snabbt sätt att altid surfa med svensk adress. OpenVPN-appen kan naturligtvis även användas för andra ändamål, kanske surfa via USA för att se Amerikanska serier via Netflix? Fast det är en helt annan historia.

Det finns naturligtvis även kommersiella VPN-kopplingar som gör samma sak, men då kostar det pengar helt i onödan... (TunnelBear är en enkel variant som fungerar helt OK.)

Kan möjligen tänka mig att skriva en enkel dokumentation hur man sätter upp en egen VPN om det finns ett intresse bland flera i HB-klubben.

/Hasse

Stort tack för instruktionen! Den funkar bra, är nu uppkopplad via OpenVPN här hemma, tyvärr vet jag ej hur man kan testa det utan att vara utomlands. Men det står Ansluten i GUI för min router (förövrigt samma modell som du).
 
J

Jens B

Guest
Enkleste måte er å sette opp telefonen som hotspot og ha vpn-klienten I telefonen. Mer kronglete er det å ha en router med vpn-klient, noen få har dette som en funksjon I vpn pakken. Selv med telefonen må en prøve da noen vpn pakker kun redirigerer spesifikke porter eller apper og sender resten utenom vpn.

Jag har kört med OpenVPN via Bahnhof (40kr/mån) i telefon och sedan delat vilket har fungerat bra men det stänger ner VPN uppkopplingen lite då och då, men jag kommer from iår att ha en AppleTV för att kunna strömma TV och då vill jag ha en router för att göra det enklare. Men tyvärr stödjer inte min husbilsrouter (TP Link archer mr200) PPTP. Och min router hemma stödjer ej IPSec (tror jag det heter). Verkar som om Iphone/IPad inte stödjer PPTP.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
PPTP är en gammal standard, de flesta går ifrån den. L2TP eller IPsec är bättre (IKEv2 vet jag inte ens vad det är).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Stort tack för instruktionen! Den funkar bra, är nu uppkopplad via OpenVPN här hemma, tyvärr vet jag ej hur man kan testa det utan att vara utomlands. Men det står Ansluten i GUI för min router (förövrigt samma modell som du).
Slå av WiFi så du kör på 3G/4G. Slå på VPN. Funkar det då är det OK.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Streamingtjänster ska fungera över gränserna i EU
Konsumenter som rör sig mellan olika länder inom EU ska framöver kunna använda sina streamingtjänster för exempelvis tv, musik och spel utan att tjänsten påverkas. Det har Europaparlamentet och EU:s medlemsstater slagit fast.

streamingtjanster-ska-fungera-over-granserna-i-eu



Idag har många upplevt att ens digitala abonnemang för streamad tv, film, musik eller spel slutar att fungera när en rör sig utanför sitt hemlands gränser. Detta styrs av så kallad geoblockning, vilket begränsar användandet av digitala tjänster över lands- eller regiongränser.

Nu ska det dock bli ändring på det, efter att man inom EU beslutat att betalda, digitala abonnemang ska fungera för alla EU-medborgare som rör sig över unionens landsgränser för möte eller semester. Detta som ett led av att leva upp till att EU i verklighet ska ha en inre marknad.

Förslaget, som formellt även ska godkännas av Europaparlamentet medlemsstaterna, gäller dock inte gratistjänster som exempelvis SVT Play.

Beslutet går i linje med att det redan tidigare nåtts en överenskommelse om att roamingavgifterna ska slopas för EU-medborgare som rör sig inom unionen.

Sveriges Konsumenter har deltagit i diskussioner kring båda dessa frågor och välkomnar beslutet, vilket ger konsumenterna till synes självklara rättigheter att kunna använda de abonnemang de betalar för.
 
Toppen