• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chevrolet Van blir husbil

F

F.d. 721

Guest
Inspirerad av "Brors" och "onslows" bilar så var jag tvungen att göra nåt med chevan.



Från början ville jag ha Husbil, Husvagn och V8. Då fick det bli såhär. Just nu jobbar jag inför lackeringen sen börjar jag på insidan. Tanken är att Kyl, Kokplatta och rinnande Vatten ska in iaf. Blir en slags rundsittsgrupp bak som man gör till säng med hjälp av bordet. Sen får jag ta det som det kommer. Blir nog ett långtidsprojekt.


Anledningen till att det inte blev en High-top är att den inte hade gått in i garaget då. Man får väl gå till kotknackarn lite oftare bara:)

Långt inlägg för det är saxat från ett annat forum...

Ska rostlaga bilen tänkte jag innan jag börjar med nåt annat, köper så mkt ekonomiplåt det går så går allt lite snabbare. Vissa delar finns ej så

dom får jag knacka ihop själv...

För rost finns iallafall :lol:


Rost ja?






Här har vi börjat byta en tröskel, lite finlir å svets på det så blir det kanon:



Här bak är det redan färdigt:


Bara detta på högersidan kvar:


Sen kommer vänstersidan. Den är värre den:) Dock kommer inte ekonomiplåtarna från partco till den sidan förens om

6-7veckor :( så det blir att lägga igen dom fula bakblinkersarna sålänge.


Nya bakdörrar har jag redan då dom som sitter på är ganska så slut :)

Bilen är även husbilsreggad så jag slipper gallret och tänkte bygga lite kyl å så där bak tillsammans med min 140

säng :)


Sidomarkeringen lagad och spacklad:


Kollade hur det såg ut vid blinkersen med:

Kapar nog bort några cm runt om där och skarvar i ny plåt.

Ena hörnet som jag har hemma:



Dom andra får jag tyvärr vänta på. Gör en sida i taget då det var ett helt projekt att få in bilen i garaget då

porten bara var 2m hög, bilen är 210 :)


Var ute en sväng förut. Klippte till plåten till blinkersen:


Och innerplåten till dörrstolpen:


Nu ska jag bara bocka till ytterplåten och fixa en svets så går det nog snabbt sen.

Då har jag bara detta kvar:





Fick köpt en svets idag iaf.

Har fixat tröskeln nu, bara lite kvar längre bak:


Jag svetsade visst lite för fort så det blev den lilla spacklingen:( :




Nu har jag tagit mig an andra sidan...

Lägger den nya nederdelen med lite överlapp så blir det lite goare att svetsa emot:


Klarar mig nog ifrån att byta skärmkant tror jag.


Sådär!
Nederdelen svetsad (nåja)


Blinkersen väck!


La på lite glasfiberspackel för å få en sådär lite extra go känsla som bara glasfiberspackel kan ge


Nästan färdig med spacklingen också:


Nu ska jag nog börja med soffan där bak, tar endå ett tag för dom andra plåtgrejerna att komma.

Ska bygga om sängen bak så det blir en U-soffa istället som man kan bygga om till säng. Som en husvagn typ.

Blev rätt bra:

Ska ju på lister runt om också men dom sätter jag i när jag har lagt parketten. Och den gröna äckelmattan kommer ju

inte synas endå sen när soffan kommer på så den sket jag i :D

Mattan ur iaf. Trodde det var plåt under mattan men icke. Skitlätt blir det ju nu då :)


Åså rutramen vi minns. men det ska nog gå å få ordning på den med....



TV-Antennen satt ju här så den hade ju samlat på sig endel rost. Började slipa men får nog fortstätta utomhus, jag

plus hela garaget blev grönt:)


Nästan hela rutramen är färdig:


Slipade även alla små rostprickar längs sidan. la på lite grundfärg me:


Å stackars Polobettan får vara packåsna och dammsamlare...



Fick tag på ett husvagnsbord med. Blir perfekt eftersom det går att fälla ihop så man kan ha säng där bak med!


Sen la jag på lite sprutspackel i porerna som blev:


Kapade av nederdelen på dörren. Det fanns visst ingen ekonomiplåt till dessa så jag gör en fuling här.
Gör en ny ytterplåt men kapar bort insidan, så får det vara öppet där istället. Om det går iaf, vi får väl se.


Så hittade jag lite mer rost:


Rutramen färdig:


Testade å måla lite med:


Sket ju sig tolalt med att laga dörrarna så nu har jag fått lite julklappar av mig själv:



Rostfria dörrar från Californien. Blir nog bra sen. Nu ska jag bara slipa ner dom och måla dom på insidan sen så kan

jag sätta på dom..

Nu är färgen bestämd med.. Blir "Cheva Jan" :cool: Ni får se själva..

började med dörrarna idag plockade ner dom och spacklade lite å så. Mkt jobb kvar, ska ju målas på insdan med....



Som ni ser på bilderna ovanför så har det ju suttit nån annan slags spegel på denna dörren så jag fick lägga igen

hålen för den.




Inte ofta man ser såhär fräscha dörrar faktiskt:


Nu har jag börjat byta dörrarna. Blir jäkligt mkt delar till 6 dörrar :) gäller å hålla reda på alla skruvar å skit.

Börjar bli lite trångt i garaget nu:


Träskåpet kommer jag använda tillsammans med den gamla dörrpanelen som jag klär svart:


Dom är seriösa dom där påbyggarna :)


2 färdiga:


Framdörren borta. Vilket meck det var å få ut den trekantiga rutan då...


Nu ska jag bara flytta över fönsterhissen å lite annat småpill till mina nya dörrar. Var ju vev på dom:(


Allt för denna gången.... Vet inte om ni vill ha uppdateringar på utsidan eller om jag ska vänta tills jag börjar med inredningen.

MVH
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Ojojoj mycket jobb blir det! Men du har ju i alla fall ett garage att vara i.

Jag väntar på att bandysäsongen ska ta slut så rostbearbetningen kan starta - Agne kan nog fortsätta med bandy ett bra tag till.

Lycka till med din Mean Green Machine - resultatet är värt allt besvär!

Börja se anlaget till en liten Cheva van klubb växa fram här på HBK ........!

/elisabeth
 
M

Majja

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Tjena!
Måste bara säga vilket snyggt jobb. Ser gärna på fler bilder. Utgår från att du kör med dubbla rör.

Lycka till hälsar
Majja
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Hej ett otroligt arbete du lägger ner,blir nostalgisk för jag själv hade en sådan bil
Köpte den nästan ny -86 ägnade en vinter till att inreda den sedan rullade den Europa runt,bland annat 15 ggr till Spanien utan haverier nu står den på en skrot i Sävedalen
om du behöver grejor.Det var den pålitligaste bil jag någonsin ägt.Lycka till !

Kjellberg
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Lycka till med din Mean Green Machine - resultatet är värt allt besvär!

Börja se anlaget till en liten Cheva van klubb växa fram här på HBK ........!

/elisabeth

Tack så jättemkt, Sånt värmer :) Klart du får fixa till en Chevahörna här :)


Majja skrev:
Tjena!
Måste bara säga vilket snyggt jobb. Ser gärna på fler bilder. Utgår från att du kör med dubbla rör.

Lycka till hälsar
Majja

Det blir ett 3" hela vägen med en ljuddämpare och sidepipe :)

Kjellberg skrev:
Hej ett otroligt arbete du lägger ner,blir nostalgisk för jag själv hade en sådan bil
Köpte den nästan ny -86 ägnade en vinter till att inreda den sedan rullade den Europa runt,bland annat 15 ggr till Spanien utan haverier nu står den på en skrot i Sävedalen
om du behöver grejor.Det var den pålitligaste bil jag någonsin ägt.Lycka till !

Kjellberg

Jasså? Hur länge har den stått där? Vilken skrot menar du?

Jag skulle också vilja åka långt med denna men är rädd för haverier, den har trotsallt gått 27 tusen mil, motorn och topparna är dock renoverade, men man vet ju aldrig.

Idag blir det Mydog för hela slanten, lägger upp bilder så fort det händer nånting

MVH Niklas
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Roligt att få se ett nytt projekt. Delge oss gärna mer bilder och beskrivning av hur det går.
Ha det
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Vilket arbete du har tagit på dig. Mycket imponerande.
För att inte tala om din bildserie som var otroligt inressant.

Lycka till med arbetet nu och hoppas du följer upp med flera bilder o text.

Och till sist, var rädd om Polon den såg häftig ut.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Det blev lite nostalgiskt här också.
Jag hade en -87 hightop som såg jättefin ut från början.
Efter ett år var det inte så roligt längre. Den amerikanske påbyggaren hade väl inte kvalitet som ledstjärna precis. Till delar av inredningen fick jag göra nya infästningar. Det var i alla fall imponerande långa plåtskrivar som dom använt för att fästa upp paneler, vissa var 15 cm långa.
Med vår nuvarande husbil, Winnebago, är situationen den motsatta, allt sitter verkligen fast.
Skall bli kul att se hur det framskrider för dig.
/Nisse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Kul att se dina bilder, jag blir trött i hela kroppen när jag tittar på dem. De är ett fåtal som förstår hur mycket jobb där ligger bakom. I början på 80talet gjorde jag en liknade insats på ett liknade chassi så jag vet hur mycket jobb där är. Kan inte låta bli att visa ett fåtal bilder här. Finns där intresse så kan jag visa hela bygget.

1 Ut med motorn så man kommer åt att måla.
2 Underredsbehandling.
3 Bodelsbygge.
4 Badbrygga.
5 Färdigt.

Det finns fler bilder under FORD Transit; http://www.husbilsklubben.se/forums/t30777/

1 Ut med motorn så man kan måla..jpg

2 Underredsbehandling.jpg

3 Sovdelen.jpg

4 Badbrygga.jpg

5 Ford Transit York.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Mycket snygg:yes:

Hoppas du tar en ny tråd och visa alla dina bilder.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Ja,det vore kul att veta hur många som har husbil som grundar sig på nån van,gärna cheva såklart:)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Sådana projektbilder gillar jag , skicka gärna fler:)

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

maxivan

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
26086
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Jag håller nu på och bygger om en 78ans Dodge maxivan. Vi har haft den sen -90 och byggt inredning i den en gång tidigare. Vi har varit runt i europa några gånger med barnen men nu är de så stora att de inte vill med längre så nu byggs vanen om till ren tvåpersonersbil dock med lite mer utrustning än förut, t.ex. toalett och rinnande vatten och högtak. Just nu står byggandet stilla då det inte finns tillräcklig värme i garaget jag hyr in mig i, men så fort det närmar sig 10 grader plus, då. Lite bilder: 1 hur den såg ut innan lack, rostlagad och igenlagda fönster 2 isolering av golvet 3 bakre toaväggen
Lennart
 

Bilagor

  • buss 003.jpg
    buss 003.jpg
    621,7 KB · Visningar: 5
  • DSC00069.JPG
    DSC00069.JPG
    829,7 KB · Visningar: 2
  • toavägg bak.jpg
    toavägg bak.jpg
    543,6 KB · Visningar: 2
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Tufft!!! "Dethleffskvalite " Lägg gärna upp fler bilder om du har :) Du med "maxivan". Det är ju alltid kul med lite inspiration.

Och JA, det är lite jobb bakom ;)
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Nu har jag fått på passagerar dörren med och flyttar över elhissen och centrallåset.

Hmm, fyra prickar?

Backspegeln på plats!

Sen så hittade jag en bild på min gamla van på kameran:

Ångrar mig som fasen att jag sålde den, den var nästan rostfri....
Det lackar mot lackering nu ;)
Hepåer!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Den vinröda dörren (maroon) är samma färg som onslow ju! Inklusive gammelrosa plysch!

Vi har bytt ut två dörrar - passagerarsidan och en bak. Sen har Agne spraymålat och tejpat för att få till silverstripes. Starcraft-stjärnan är ju helig och vi behöll den.

Fördelen med dessa gamla goa gedigna bilar är ju att det finns originaldelar att hitta, de är ju typ massproducerade, men har ett evigt liv eller kan få ett nytt, bättre?

/elisabeth
 
F

F.d. 10148

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Barret >>>> Kul att se du bygger på en Cheva! Ska bli spänande att se resultatet!

Har själv en Cheva -88 6.2 L diesel som är fabriksbyggd som är under lite renovering.
Helt otroligt vad dom trykt in från fabrik i den lilla bilen... toalett, badkar, kök med kylskåp, spis, diskho, micro etc.

11680489.jpg
 
F

F.d. 3138

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Måste vara litet badkar. Hopfälbart? Vore fint med några bilder hur allt får plats. Måste lära mig hantera miggen först. Blir bara hål ensålänge.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen