• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chevrolet Van blir husbil

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Hej
Blir smått trött när jag ser ditt slit(posetivt menat)Kanske har något som kan vara till nytta,en bekant har en van till salu med TBI 350+700 låda(lådan har inte rullat långt)tror även bakaxel e bytt till annan utväxling,4 kaptensstolar+el driven soffa bak en hel del till.Kan ju vara en bra reserv vanl
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Ojj, den såg väldigt fin ut! Jättefin

Den är längre än en cheva va? ser lite längre ut iaf

Fotutrymmet vid förarplatsen är bättre än på chevan annars vet jag inte (har förtränkt måtterna)
Ha De paffw 1977

Ps hade den i 14 år på bilderna är lackeringen 9 år (ej vinter körd efter lackeringen) DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4603

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Hej, jag är ny på forumet, söker lite insperation till mitt nyinköp, en cheva G20 Starcraft. Spännande att se hur andra gör. Min kärra är dock hyggligt förskonad från rost så jag ska bara göra en enklare inredning inför sommaren och se hur det funkar, kanske behovet växer... men det är bra härligt med v8 muller. Ska med stort intresse följa dina framsteg, lycka till.
Kenth
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Nu är den lackad!
Blev jäkligt bra tycker jag själv iaf. Nu börjar det pilliga med att sätta ihop den med, ska börja med det nån dag nu i veckan tror jag. Måste bara byta topplockspackningen på 945an innan.


 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Jäkligt snyggt!! Undrar bara om det är nån tanke med en äldre dörr på höger sidan eller om det bara råkade bli så?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Jag är djupt imponerad av din kunnighet och ditt tålamod. En sak är säker, en sådan totalrenoveringen skulle jag inte klara av. Bra jobbat och klart intressant att följa.
V-backen ;)
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Jäkligt snyggt!! Undrar bara om det är nån tanke med en äldre dörr på höger sidan eller om det bara råkade bli så?

:mad: Ja tyvärr såg jag ju det först när dom hade grundat bilen. Och då fanns det varken tid eller pengar att leta upp en ny rostfri dörr. Så det får bli nånting jag får leva med.

Men jag har allt svurit både en å två gånger över det......
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Nu är alla dörrar monterade plus lite annat småpill. Nu är det bara stötfångarna, takräcket och sidestepsen kvar. Plus lite småkrafs.



Sen väntar ju en rejäl tvätt innuti med. Allt är täckt med slipdamm.
Tog ut å spolade av den lite, ser lite mesig ut utan sidesteps och med smala fälgar.




Ja det är haynesboken

Äntligen fått fälgarna nu så jag slänger in en bild på dom med. väntar på fotstegen me sen är den klar. Men det blev ett jäkla lyft endå nu tycker jag



Och ja, jag håller med om att det inte ser ut som en husbil men det kommer på insidan jag lovar:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Vad har du för dimension på däcken?
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

295 50 15 bak och 255 60 15 fram blev det.
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Tack tack :)
Nu är soffan färdig! Tack daniel.

Blev rätt bra tycker jag själv, ska bara klä dynorna också. lite småtrångt utan hightop men men :)
Satte in dubbla batterier och en baslåda med. Gott med lite extra kräm.


Nu börjar planeringen av den främre delen, med kyl å så.. Får se hur jag gör där.
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Besiktade bilen idag, passade även på och hämtade fotstegen från lack, vilken skillnad det blev på bilen. Nu är jag riktigt nöjd!


Ja stötfångaren ska bytas så fort nån vill sälja en fräsch till mig :)

Planerar lite hur "köket" ska se ut. Vart kan man får tag på jättesmå "diskhoar"? Båtbutiker månne?
Såg att biltema har en enkel pump iallafall som kan bli bra. Skall man satsa på en mer fast gasolinstallation eller bara ett enkelt kök som typ detta:

Biltema Sverige denna är för stor tub väl?

Biltema Sverige

Tänkte iallafall inviga sängen i helgen om jag och frugan får tid. Åka någonstans bara och njuta lite :)
Sova i den alltså.. :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Detta är en kärra du kommer att vara stolt över. Härlig färg, hela bilen ser fantastisk ut.
Beträffande diskho mm så försök hitta ett sådant med en liten bänk som rymmer gasoltub tror också kylskåp mm och som brukar sitta i Volkswagens campingbilar. Jag har ett sådant stående och kan mäta det och ev ta någon bild. Köpte detta till min egen Cheva för något år sedan men som du vet så blev det inget bygge på den bilen.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Ahh, Ta gärna en bild och hojta till om du vill göra dig av med det ! Ett sånt hade ju varit perfekt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Hej Barret.
Plockade fram köksdelen och mätte den. Längden är 85 cm bredden är 53 cm och höjden är 89 cm. Det finns ett Elektrolux kylskåp bra rostfri diskbänk -tyvärr smutsig nu- skåpet är ju anpassat till en VW buss med kan med lite ombyggnad passa var som helst. Den är din utan kostnad om du kan ordna transport. Kommer aldrig att komma till användning av mig i alla fall.
Du får ingen garanti och förmånen att få göra rent den alldeles själv.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8 maj 2009 021.jpg
    8 maj 2009 021.jpg
    1,6 MB · Visningar: 8
  • 8 maj 2009 022.jpg
    8 maj 2009 022.jpg
    1,6 MB · Visningar: 4
  • 8 maj 2009 024.jpg
    8 maj 2009 024.jpg
    1,7 MB · Visningar: 2
  • 8 maj 2009 025.jpg
    8 maj 2009 025.jpg
    1,6 MB · Visningar: 5
F

F.d. 721

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

Ahh du är en pärla Bror. Jag tar den. Hade åkt upp och hämtat den denna helgen men hinner nog inte få tillbaka bilen från service.

Om du har plats för den så hämtar jag den gärna inom snar framtid. Tar isåfall chevan upp och sover i sthlm en natt med frugan. Men det är tyvärr mkt nu. Köpte lägenhet idag blandannat. Men jag hör av mig om någon vecka eller så.

Tack!

MVH
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Chevrolet Van blir husbil

God Morgon BARRET.
Kul om du kan få användning för detta skåp.
Vad gäller tiden för avhämtning så gör det som är viktigast för dig först. Skåpet ståt där det står för din räkning. Är ju borta (fysiskt!) ganska mycket men har en granne som hjälper dig isåfall.
Bara maila så löser det sig
Trevlig helg
Hälsn Bror
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Chevrolet Van blir husbil

BARRET,har du kvar gummilisterna till bakdörrarna är jag intresserad:)
 
Toppen