• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carport i metall. Vågar man öka höjden?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Om du fullföljer ditt förslag tycker jag att du skall förlänga stolparna och binda ihop dem med de tvärgående ”plankorna” i taket. Du kan ju också sätta snedsträvor ut mot takfoten för att öka stabiliteten i sidled. Kanske inte så snyggt men bättre än att sätta dem inåt då de begränsar utrymmet för husbilen.
Kjell

Konstruktionen är nu 3,9m hög. Jag får inte bygga högre än 4m för byggnadsnämden. Alternativet är att minska takvinkeln från 22°. Med takshingel kan jag gå ner till 14° med plåt ned till 6°. Och 6° ger dryga 0,5m högre fri höjd. Ska skissa och se om det ser vettigt ut.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Konstruktionen är nu 3,9m hög. Jag får inte bygga högre än 4m för byggnadsnämden. Alternativet är att minska takvinkeln från 22°. Med takshingel kan jag gå ner till 14° med plåt ned till 6°. Och 6° ger dryga 0,5m högre fri höjd. Ska skissa och se om det ser vettigt ut.
Hur stor fri takhöjd har du med nuvarande konstruktion?
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
3,1 meter. Bilen är 2,9m.
Försök få så mycket fri höjd som möjligt, dvs 3,2 meter med nuvarande konstruktion. Kan ju vara bra vid ett eventuellt framtida bilbyte. Ta hänsyn till om infarten till taket är plan eller inte. Jag har en uppförsbacke innan taket börjar. Det gör att jag behöver mer fri höjd då bakdelen på husbilen blir betydligt högre ovan mark än de 2,85 meter som är höjden på husbilen. Jag backar in bilen.

Skall bli intressant att följa hur det löser sig för dig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Ritar, funderar och räknar....
Stolarna är 115x115 och jag hittar inga färdiga plintar som tar det måttet med fasta järn. Det finns 4", vilket är ca 100mm.
Är det lämpligt att fräsa ur stolparna för att kunna använda köpeplint?
Gjuta själv blir lite dyrare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ritar, funderar och räknar....
Stolarna är 115x115 och jag hittar inga färdiga plintar som tar det måttet med fasta järn. Det finns 4", vilket är ca 100mm.
Är det lämpligt att fräsa ur stolparna för att kunna använda köpeplint?
Gjuta själv blir lite dyrare.
Ser inga problem med att fräsa ur stolparna med 7,5 mm på vardera sidan.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det där med stöd i sidled var inte lätt. Det går bara om taket görs platt utan lutning :(
Ska fundera vidare.
Du har ju redan snedsträvor i toppen på stolparna. Om du sätter motsvarande som går ut mot takfoten, som är fäst i stolpen på samma nivå som de andra och i en takbjälke ute vid takfoten, bör du ju få ökad stabilitet i sidled. Jag är inte säker på att du behöver dessa så ett alternativ är att förbereda för dem men inte montera dem innan du kunnat testa sidostabiliteten.

Om du vill få ökad stabilitet i stolparna så kan du ju ”skruvlimma” två eller tre reglar, t.ex 45x95 eller 45x120 med PU-lim.
Kjell
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Om du sätter motsvarande som går ut mot takfoten, som är fäst i stolpen på samma nivå som de andra och i en takbjälke ute vid takfoten, bör du ju få ökad stabilitet i sidled.
Kjell
Dessa kan inte placeras inåt för då måste allt höjas 50cm och taket blir platt för att inte överstiga 4m.
Utåt finns i stort sett ingen plats heller. Det skulle bara bli ett par dm långa.
Funderar om det överhuvud taget behövs. Carporten skyddas delvis från två håll av andra byggnader.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Dessa kan inte placeras inåt för då måste allt höjas 50cm och taket blir platt för att inte överstiga 4m.
Utåt finns i stort sett ingen plats heller. Det skulle bara bli ett par dm långa.
Funderar om det överhuvud taget behövs. Carporten skyddas delvis från två håll av andra byggnader.
Min tanke var att de skulle placeras utåt.
Kjell
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Enligt byggnadsnämnden så får jag endast ha två väggar, annars blir det ett garage och då kommer en del brandskyddskrav in pga intilliggande byggnader.
Vad menar du med krysstaga taket? Och varför behöver man göra det om man stagat upp sidorna? Förstod inte riktigt.
Enklast tar man brädor t.ex. 1*4 tum som man spikar fast uppe på takstolen i gavelns mitt och spikar fast andra änden mitt på ena långsidan, ev spika fast i varje takstol brädan ligger på. Fortsätt likadant runt om så att det blir 4 snedsträvor. Detta är principen som naturligtvis kan göras på snyggare vis om man vill.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tyckte den blev lite kort för att göra tillräcklig nytta.
Carport3.png
Om de behövs över huvud taget så tror jag ett de räcker! Har byggt liknande utetak tidigare utan några utåtgående snedsträvor alls. Som jag skrev i tidigare inlägg så skulle jag dra upp stolparna mot takpanelen och snedkappa dem så att du kan skruva takstolarna i dem. Om du vill öka stabiliteten för sidvind kan du ju antingen sätta en gavel i ena änden eller bara ett kryss med korslagda reglar.
Kjell
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Enklast tar man brädor t.ex. 1*4 tum som man spikar fast uppe på takstolen i gavelns mitt och spikar fast andra änden mitt på ena långsidan, ev spika fast i varje takstol brädan ligger på. Fortsätt likadant runt om så att det blir 4 snedsträvor. Detta är principen som naturligtvis kan göras på snyggare vis om man vill.
Kanske det skulle se vettigt ut med en tunnare vajer och vantskruv för att spänna dessa?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det viktigaste innan ni börjar bygga är att bygglovet är klart och att ett startbesked är utfärdat. Går kanske att utnyttja Attefallsbyggnation, då krävs det endast en anmälan och ett startbesked.
Brandkraven som nämnts i tråden är samma för garage och carport, det är byggnader båda. Det är avståndet till närliggande byggnader som bestämmer storleken på kravet EI 30 eller EI 60 på väggarna.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Går kanske att utnyttja Attefallsbyggnation, då krävs det endast en anmälan och ett startbesked.
Brandkraven som nämnts i tråden är samma för garage och carport, det är byggnader båda.

Hej
Jag har pratat med byggnadsnämnden i min stad och det är helt ok med att detta går som Attefall. Jag tog även upp brandskyddet och fick till svar att då det (oftast) inte är väggar på en carport så finns inga brandkrav. Det är ändå som att ställa en bil på den aktuella platsen vilket inte är förbjudet.
Jag får bygga hur nära annan byggnation jag vill men inte sammanbyggt och det måste vara möjligt att komma mellan för underhåll.

I mitt fall så är tomten fullt bebyggd. Det enda jag har kvar är att bygga en Attefallsbyggnad.
 
Toppen