• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carport i metall. Vågar man öka höjden?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Hej

Funderar på att skydda min husbil lite nu när vi inte längre får plats i vårt gamla garage i en industrilokal
Bilen är 8m lång och knappt 3m hög.

Jag har letat på nätet efter en carport i metall och med tak i kanalplast. Bl.a. har jag funnit dessa:
Gotflex har en på BxLxH: 3x8x3.1/3.6m (de anger ett exempelpris på 79000Kr för 7,5x3m) Jag skulle gärna vilja komma undan lite billigare.
Carport Arcadia från exempelvis Hemfint finns i BxLxH: 3.59x8.58x2.42 för 38590Kr. Men den är ju för låg.
Även GOP har fina carportar, men hittar ingen som är lång nog och även dessa är låga.

Min fundering är om man kan skaffa Arcadia och sedan förlänga benen (80x80mm aluminium).
Exempelvis:
- Byta ut benen helt till längre
- Förlänga befintliga benen med på/inskjutsrör i större/mindre dimension i aluminium eller annat material. carport-arcadia.jpg
Är det någon här som funderat på samma sak? Eller kanske genomfört förändringen?
Kanske någon har invändningar avseende hållfasthet eller idéer om hur man bör göra det på bästa vis?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om du förlänger benen så mycket som behövs, 70cm, måste du ta hänsyn till knäckningslast, alltså hela benet, inte bara 70cm längst ned måste göras styvare. Dessutom gör vindlast att fästet i marken måste klara ett större böjmoment om benen blir längre.

Föreslår att du antingen överdimensionerar "förlängningarna" rejält, och gjuter fast dem i marken så att de i princip har noll utböjning oavsett vind- eller snölast, eller sätter snedsträvor upp till 70cm höjd (blir inte så estetiskt tilltalande).
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har kontaktet et firma med stålcarport i Danmark.

På anmodning leverede de en carport i ekstra højde 3,20 m. De 6 stolper i galvaniseret stål er ca 25 cm i diameter.

I 2011 kostede det ca 50.000 DKK for en carport i 8 x 3,5 m
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Tack, tor-ake och Kaehne4363

Finns det en adress eller liknande till den danska firma? Skulle ju kunna kolla upp vad som gäller idag.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej

Funderar på att skydda min husbil lite nu när vi inte längre får plats i vårt gamla garage i en industrilokal
Bilen är 8m lång och knappt 3m hög.

Jag har letat på nätet efter en carport i metall och med tak i kanalplast. Bl.a. har jag funnit dessa:
Gotflex har en på BxLxH: 3x8x3.1/3.6m (de anger ett exempelpris på 79000Kr för 7,5x3m) Jag skulle gärna vilja komma undan lite billigare.
Carport Arcadia från exempelvis Hemfint finns i BxLxH: 3.59x8.58x2.42 för 38590Kr. Men den är ju för låg.
Även GOP har fina carportar, men hittar ingen som är lång nog och även dessa är låga.

Min fundering är om man kan skaffa Arcadia och sedan förlänga benen (80x80mm aluminium).
Exempelvis:
- Byta ut benen helt till längre
- Förlänga befintliga benen med på/inskjutsrör i större/mindre dimension i aluminium eller annat material
carport-arcadia.jpg
Är det någon här som funderat på samma sak? Eller kanske genomfört förändringen?
Kanske någon har invändningar avseende hållfasthet eller idéer om hur man bör göra det på bästa vis?
Har gjort det du funderar på att göra. Har både förlängt taket, satt dit längre ben och även satt dit ett extra benpar. Det enklaste är ju om du kan beställa det i dina mått redan från början. Jag hade ett befintligt tak avsett för personbil som jag byggde om. Köpte det ursprungliga taket på Bauhaus. Bifogar ett par bilder.

969992B9-B22C-4FC6-A60E-825BA0311048.jpegAAEC3D12-AD0F-47B1-BF4A-F36148518F7A.jpegC0DED4DB-17A5-42C7-ABFE-8A061D945D1F.jpeg

Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har gjort det du funderar på att göra. Har både förlängt taket, satt dit längre ben och även satt dit ett extra benpar. Det enklaste är ju om du kan beställa det i dina mått redan från början. Jag hade ett befintligt tak avsett för personbil som jag byggde om. Köpte det ursprungliga taket på Bauhaus. Bifogar ett par bilder.

Visa bilaga 196951Visa bilaga 196952Visa bilaga 196953

Kjell

Varför plasttak och metallkonstruktion, ett riktigt tak skyddar bilen bättre och en träkonstruktion bör bli både billigare och snyggare (enligt mej) ?! :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Varför plasttak och metallkonstruktion, ett riktigt tak skyddar bilen bättre och en träkonstruktion bör bli både billigare och snyggare (enligt mej) ?! :)
Om jag skulle göra ett nytt skulle jag definitivt bygga en träkonstruktion då det är lättare att göra. Fördelen med plasttaket är ju att det släpper igenom solljuset och laddar solcellerna.
Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag skulle göra ett nytt skulle jag definitivt bygga en träkonstruktion då det är lättare att göra. Fördelen med plasttaket är ju att det släpper igenom solljuset och laddar solcellerna.
Kjell

Men husbilen som sådan mår bättre om den får vila från solljuset, lack, plast och gummi bryts ned av UV-strålarna.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Men husbilen som sådan mår bättre om den får vila från solljuset, lack, plast och gummi bryts ned av UV-strålarna.
Det är säkert rätt. Plasten filtrerar väl bort det mesta av UV-B och UV-C men släpper igenom UV-A. Om man inte har tillgång till 240V kan man ju underhållsladda batterierna(exkl. litium) under vintern.
Kjell
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Varför plasttak och metallkonstruktion, ett riktigt tak skyddar bilen bättre och en träkonstruktion bör bli både billigare och snyggare (enligt mej) ?! :)

Jag vill ha en smäcker konstruktion som inte stjäl allt för mycket av blickfånget. Med en husbil parkerad under taket gör det visserligen inte mycket skillnad för blickfånget.
Sedan vill jag ha en möjlighet att i framtiden kunna sälja carporten och då är en i metall enklare att demontera.

Angående UV-strålning så är ju sidorna öppna på en carport med endast tak, oavsett om det är metall eller trä. Sidoljuset kan ju minimeras med någon form av vägg åt solsidan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag vill ha en smäcker konstruktion som inte stjäl allt för mycket av blickfånget. Med en husbil parkerad under taket gör det visserligen inte mycket skillnad för blickfånget.
Sedan vill jag ha en möjlighet att i framtiden kunna sälja carporten och då är en i metall enklare att demontera.

Angående UV-strålning så är ju sidorna öppna på en carport med endast tak, oavsett om det är metall eller trä. Sidoljuset kan ju minimeras med någon form av vägg åt solsidan.
Det du bör tänka på är stolparnas placering, så att du kan öppna alla dörrar utan att de tar i stolparna.
Kjell
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Firmaet som monterede min stålcarport borede 6 huller, hvorefter de tilpas lange stolper påmonteret vridbeskyttelse blev sænket ned. Derefter tørbeton i hullerne efterfulgt af vand. Stolperne var selvfølgelig afstivede mens beton størknede.

Hvis jeg vil demontere carport for senere salg, så er det bare en vinkelslip på stolpen. Carporten vil stadig hav højde nok til en husvogn eller en vanlig bil.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag funderar vidare. Har kontaktat en del företag och väntar svar. Gjorde en enkel trä-design om jag bygger själv.

.
Carport.png
Ser bra ut! Fördelen med egen design och byggande är att du får det precis som du vill ha det. Dessutom tror jag att det blir betydligt billigare. Det är också lätt att anpassa stolparna till dörr- och luckplacering.
Kjell
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej K&J
Intressant tråd.
Husbil verkar vara obligatoriskt fordon hos
alla erfarna snickare o byggmästare, haha!
Samtliga dessutom medlemmar i HBK, bra rekrytering ;-)
Min fundering som åldrande trygghets-narkoman blir förstås:
Räcker bultförband med stålplattor eller toppmonterade hörnsträvor,
mot de vindlaster som kan uppkomma vid en rejäl storm?
Rejäla diagonalstag av valfritt utförande, eller t.o.m två väggar,
en långvägg och en gavel (företrädesvis framtill :))
skulle nog styva upp konstruktionen avsevärt?
Särskilt när det används plintar med enkel bult i mitten.
Bara en reflektion o inget påstående från en välmenande
amatör ;-)
Snygg 3-D förresten! Tycker Raasken
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej K&J
Intressant tråd.
Husbil verkar vara obligatoriskt fordon hos
alla erfarna snickare o byggmästare, haha!
Samtliga dessutom medlemmar i HBK, bra rekrytering ;-)
Min fundering som åldrande trygghets-narkoman blir förstås:
Räcker bultförband med stålplattor eller toppmonterade hörnsträvor,
mot de vindlaster som kan uppkomma vid en rejäl storm?
Rejäla diagonalstag av valfritt utförande, eller t.o.m två väggar,
en långvägg och en gavel (företrädesvis framtill :))
skulle nog styva upp konstruktionen avsevärt?
Särskilt när det används plintar med enkel bult i mitten.
Bara en reflektion o inget påstående från en välmenande
amatör ;-)
Snygg 3-D förresten! Tycker Raasken
Om du bara stagar upp två eller tre sidor så måste man krysstaga taket också.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Om du bara stagar upp två eller tre sidor så måste man krysstaga taket också.

Enligt byggnadsnämnden så får jag endast ha två väggar, annars blir det ett garage och då kommer en del brandskyddskrav in pga intilliggande byggnader.
Vad menar du med krysstaga taket? Och varför behöver man göra det om man stagat upp sidorna? Förstod inte riktigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag funderar vidare. Har kontaktat en del företag och väntar svar. Gjorde en enkel trä-design om jag bygger själv.

.
Carport.png
Om du fullföljer ditt förslag tycker jag att du skall förlänga stolparna och binda ihop dem med de tvärgående ”plankorna” i taket. Du kan ju också sätta snedsträvor ut mot takfoten för att öka stabiliteten i sidled. Kanske inte så snyggt men bättre än att sätta dem inåt då de begränsar utrymmet för husbilen.
Kjell
 
Toppen