• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CanalDigital depositionskort

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: CanalDigital depositionskort

Har fått svar från:
The Swedish Broadcasting Authority

Det finns ingen skyldighet för TV4 AB att sända TV4 fritt utan det är bolaget som bestämmer om kanalen ska sändas som fri-tv eller betal-tv. Som jag har förstått har TV4, på samma sätt som Sveriges Television, tidigare ingått avtal med Canal Digital om att vara tillgänglig via ett depositionskort på deras satellitplattform. Avtalet, dess utformning eller giltighetstid, är en angelägenhet mellan Canal Digital och TV4 AB. Myndigheten för radio och tv har ingen möjlighet att påverka detta.

Jag har tyvärr inte kunnat finna någon information om att TV4 AB skulle ha ingått något motsvarande avtal med någon annan satellitoperatör.

Min egen slutsats:
Har du ett depositionskort från Canal Digital och nappar på deras erbjudande om "kostnadsfritt i 11 månader", var medveten om att din depositionsavgift på 795kr "äts upp" under denna "kostnadsfria" period.

Finns nog inte mycket mer att göra i detta ärende annat än att inse att TV4 inte kan tas emot via satellit längre via depositionskort hos Canal Digital.


Om man nu har parabol och vill se TV4, är det inte möjligt att montera en "vanlig" antenn, och koppla in den i befintliga parabolmottagaren, för att få den i analog form till TV:n ?
Bara undrar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Gå den enklaste vägen:
Via en vanlig digital antenn kopplad direkt till TV:ns antenningång och du ser marksänd TV, bl a TV4.
Detta fungerar i Sverige och där den digitala signalen går fram.

Problemet med TV4 är alltså inom Sverige i "glesbyggden" eller där det råder mottagningsskugga och naturligtvis i utlandet.

PS Analoga sändningar används inte i Sverige sedan några år tillbaka men du menade nog vanliga digitala marksändningen, så tolkade jag det. DS
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: CanalDigital depositionskort

Gå den enklaste vägen:
Via en vanlig digital antenn kopplad direkt till TV:ns antenningång och du ser marksänd TV, bl a TV4.
Detta fungerar i Sverige och där den digitala signalen går fram.

Problemet med TV4 är alltså inom Sverige i "glesbyggden" eller där det råder mottagningsskugga och naturligtvis i utlandet.

PS Analoga sändningar används inte i Sverige sedan några år tillbaka men du menade nog vanliga digitala marksändningen, så tolkade jag det. DS

Men då måste TV:n vara förberedd för digital signal !
Nu är min platt- TV från ca 2005, så jag är så gott som säker på att den tar bara analoga signaler. Det var därför jag tänkte att kanske kan parabol mottagaren göra om signalen till analog.
Hälsningar
 
Senast ändrad:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: CanalDigital depositionskort

Var är du vår Webb ( Oyster ) Knut
Känner mig snart som en riktig dumsnut
Ska mitt tittande på TV 4 vara slut
Har du inget svar på lut
Ska jag behöva kasta parabolen ut
Och börja umgås med min kära Rut
Och känna mig som en riktig stut
Nej, så fort bränner man inte ont krut
Salut !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Om TV4 er viktig så sett er det flere veier å gå:
  1. Bite i det sure og oppgradere CD til et abonnement på en pakke - som bonus får en flere kanaler.
  2. Bytte TV til en med innebygget digital tuner for bakkenett og monter antenne for bakkenett.
  3. Kjøpe en ekstern boks for bakkenett + antenne og koble på egen inngang på TV (om dette finnes) eller på AV inngangen på Oyster boksen.
Erfaring jeg har er at signalet fra bakkenettet varier ekstremt, eksempelvis så får jeg inn 3 kanaler (SVT1, SVT2 og Kunnskapskanalen) hjemme i Dals Långed med en liten aktiv antenne - naboene har montert store antenner med forsterker for å få mer. Ville ikke selv kaste ut parabolen, den fungerer nesten alle steder også utenfor landets grenser.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Gammal tråd. Men istället för att starta en ny fortsätter jag här.

Nu är det dags att skicka tillbaka mitt depositionskort till Canal Digital. Har inte använt det på flera år. Numera blir det bara TV via 4G internet i hela Europa. Ska ringa till dom i morgon och fråga hur/vart man skickar tillbaka kortet.

Har haft det i mer än 10 år. Tack för den här tiden.
 
Toppen