• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CanalDigital depositionskort

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Jaha, undrar så vems som tvingar TV4? Kan det vara Boxer, Teracom eller Skandia.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Föreslår att vi inväntar svar från Post och Telestyrelsen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Nä nä det var inte så jag menade. Teddi skrev att någon tvingar TV4 att sända gratis i marknätet. Det var det jag frågade om.
 
T

Teddi

Guest
Sv: CanalDigital depositionskort

från början va de ju public-service som kom överrens med tv4,,alltså staten,,men fyran e ju reklamfinansierad,,så dom va ju tvugna att visa sej gratis i de allmänna nätet,,ock dom gjorde ju så ock inom betalsystemen,,digital--viasat,,
men dom var aldrig tvingade att ställa upp där gratis,,

men nu har dom valt att ta betalt för sina tjänster där,,ock de e ju ingenting som public sevice har med att göra,,

till min tv har ja betalkanaler,,när detta träder i kraft??? sätter ja på inbyggd boxer o kör via en vanlig antenn,,ock den täcker ju dom fria kanalerna i marknätet,, men kommer inte att göra detta?? i betalsystemet,, vi får väl se hur de utvecklar sej,,

ha de gott,,teddi,,
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Hej , om jag förstått rätt så kan med depositionkortet gratis se SVT 1 o 2 i hela Europa via satellit.Vet någon om det är möjlig för mig som bor i Finland att få ett sånt kort?
Hemma får jag alla svenska kanaler via kabel men i husbilen via parabol.
Mvh Tom
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Inte i hela Europa.
TV-signalen börjar avta i norra Italien enligt mina erfarenheter.
Radiosignalen med bl a P1 Sverige som sänder på en annan satellit, går att få in betydligt längre söderut.
Jag tittade som hastigast på footprint-kartan för Thor 5 och där finns täckning även i Finland.
Det finns säkert expertis inom Husbilsklubben.se som vet mer exakt men detta är mina erfarenheter.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Att det går är sin sak men det är ett avtalsbrott. Är säkert samma avtal i hela Skandinavien läs i ALLMÄNNA BESTÄMMELSER FÖR ABONNEMANGSAVTAL för Viasat.
Under punkt 5. Kortet får inte användas utanför Sverige.
Canal Digital har en lite annorlunda skrivning för samma sak.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

TV4 är ju en s.k. "must carry" kanal, d.v.s en kanal som ett kabel-TV bolag måste sända gratis. Gäller inte detta även satellitsändningar?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Men frågan var om det går att se satellit-TV i hela Europa., inte om det var lagligt. :)

@Håkand
Det är just den frågan som jag vill ha svar på från Post och Telestyrelsen
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Hej

Hörde/läste vid ett tidigare tillfälle att det är olika räckvidd på Canal Digitals sändningar.

  • Vanlig sändning når ner till Alperna ungefär
  • HD sändningar når ner till södra Europa

Sänds kanske från olika satelliter
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Hej

Hörde/läste vid ett tidigare tillfälle att det är olika räckvidd på Canal Digitals sändningar.

  • Vanlig sändning når ner till Alperna ungefär
  • HD sändningar når ner till södra Europa

Sänds kanske från olika satelliter

Även HD kanalerna har olika footprint så det går inte att skenerellt säga så, se här Thor 5/6 & Intelsat 10-02 at 0.8°W - LyngSat
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Jag har skickat en fråga till Post och Telestyrelsen angående denna fråga.
Hoppas det är rätt instans att ställa frågan till.
Jag vill ha klarhet i om detta är ok från Canal Digitals sida att göra så eller om det är ett trix för att omvandla depositionskortet till ett abonnemang.
Jag återkommer när jag fått svar från PoT.

Jag har fått svar från Post och Telestyrelsen. De hänvisar till en annan instans som jag ikväll skrivit mail till. På´t igen:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CanalDigital depositionskort

Har fått svar från:
The Swedish Broadcasting Authority

Det finns ingen skyldighet för TV4 AB att sända TV4 fritt utan det är bolaget som bestämmer om kanalen ska sändas som fri-tv eller betal-tv. Som jag har förstått har TV4, på samma sätt som Sveriges Television, tidigare ingått avtal med Canal Digital om att vara tillgänglig via ett depositionskort på deras satellitplattform. Avtalet, dess utformning eller giltighetstid, är en angelägenhet mellan Canal Digital och TV4 AB. Myndigheten för radio och tv har ingen möjlighet att påverka detta.

Jag har tyvärr inte kunnat finna någon information om att TV4 AB skulle ha ingått något motsvarande avtal med någon annan satellitoperatör.

Min egen slutsats:
Har du ett depositionskort från Canal Digital och nappar på deras erbjudande om "kostnadsfritt i 11 månader", var medveten om att din depositionsavgift på 795kr "äts upp" under denna "kostnadsfria" period.

Finns nog inte mycket mer att göra i detta ärende annat än att inse att TV4 inte kan tas emot via satellit längre via depositionskort hos Canal Digital.
 
J

Jarn

Guest
Sv: CanalDigital depositionskort

Tycker att de borde uppdatera sin hemsida också:

Depositionskort

Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24, SVT HD samt TV4.

Mot en depositionsavgift à 795 kr (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler.
För att kunna se SVT HD måste du ha en HD-box.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Ja där var ingen som tvingade TV4 att sända fritt. Teddi, när du skriver statliga boxer. Vet du vart pengarna kom ifrån?
 
T

Teddi

Guest
Sv: CanalDigital depositionskort

Ja där var ingen som tvingade TV4 att sända fritt. Teddi, när du skriver statliga boxer. Vet du vart pengarna kom ifrån?

hej dethleff,,du kanske tänker licenspengar??i så fall va de ju så när de analoga släcktes ner så blev man ju tvungen med en digitalbox,,så ja vet inte riktigt vilka pengar du tänker dej???
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: CanalDigital depositionskort

Ringde VIASAT om gratiskanaler i dag. Man får kanal 1 och 2 utan kort men bara med en viasatbox
Man ringer in serienummer på boxen så akall det funka.

Jägarn
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: CanalDigital depositionskort

Ringde VIASAT om gratiskanaler i dag. Man får kanal 1 och 2 utan kort men bara med en viasatbox
Man ringer in serienummer på boxen så akall det funka.

Jägarn

Vart ringer man då, har du nått särskilt nummer för dom brukar koppla bort mig när jag ringer om samma sak.
 
Toppen