• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingförbud

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Campingförbud

Här kommer en tanke, hittade en bild i "ställplatslistan" från 2006

En 24 timmars parkering i Oskarshamn, det man ser på bilden kan väll knappast kallas för parkering. Nu var det 2006 fyra år sedan, kan tänka mig hur det såg ut strax innan skylten kom upp med tanke på att husbilsägandet har exploderat
Skyltat med förbjuden uppställning av Husbil och Husvagn kom upp
 

Bilagor

  • Oskarshamn.jpg
    Oskarshamn.jpg
    72,3 KB · Visningar: 1.125
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Campingförbud

Hej,

Jag antar att det är den Italienska definitionen utav camping, men är det någon som vet hur den svenska lyder eller har alla kommuner olika??

Buhring
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Campingförbud

Såg i tidningen ÖT = Österbottens Tidning (tror jag den heter) att någon från kommunen där hade uttalat sig angående HV & HB och deras parkerande och "campande". Jakobstads återvändardagar - Jakobsdagar i slutet på juli.

Jag tolkade det så att det var OK att stanna och övernatta "nästan varsomhelst" bara det inte var vid vägkanten där det var dubbeldragna streck på vägen. :) :) :)


Hej, råkade se den aktuella tidningen (Österbottens Tidning) o det fanns ingen länk så jag kopierade artickeln, hoppas det går att läsa.

Leif
 

Bilagor

  • IMG.jpg
    IMG.jpg
    1,2 MB · Visningar: 161
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

får man inte laga mat i sin husbil?dom e ju tillverkade för detta.får man inte öppna ett fönster?dom e ju tillverkade för de ock.får man veva ner rutan i hytten?kanske sova under bilen istället. de sämsta ja har läst!! e ju bättre o sälja skiten!
 
F

F.d. 11193

Guest
Sv: Campingförbud

får man inte laga mat i sin husbil?dom e ju tillverkade för detta.får man inte öppna ett fönster?dom e ju tillverkade för de ock.får man veva ner rutan i hytten?kanske sova under bilen istället. de sämsta ja har läst!! e ju bättre o sälja skiten!

Det gällde ju Italien. Strunta i att åka dit istället. Det finns många andra länder där jag kan spendera mina semesterpengar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingförbud

Vi har kört mycket i Italien och aldrig vare sig blivit tillsagda eller hört någon som blivit det, om att man inte får laga mat i husbilen.

Självklart gör man det inte på platser som skyltats med förbud att använda öppen eld.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

Har en bekant i Italien som blev bötfälld för att ha lagat mat i husbilen. Du får inte ens fälla ut trappan, öppna ett fönster etc.
ja lider me dessa italienare.har själv en fiat elnagh.både bil o bodel e tillverkad i italien.kök fönster trappa.ja använder mej av detta.ett dilemma för italien.för våran egen del kan de kanske komma nåt gott ur detta.allemansrätten tror ja inte finns nere på kontinenten.sen e de det med o övernatta i husbil. hur kan detta vara störande?.alla runtomkring sover ju också.man kanske kan sova i bilen intill. bara de inte e nån HUSBIL:D:D:D
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

va de handlar om e att de ska kosta att sova i sitt fordon vare sej de gäller husvagn eller husbil..hur många husvagnar campar fritt?.ett ex..ugglarps camping söder om falkenberg..campingägaren åker runt o skriver upp bilnummer. sätter lappar på rutorna osv..de ska kosta!!! i he_vete säger ja..titta på dom tyska bilarna. dom njuter för fulla muggar när dom e här...varför skulle dom inte göra det?dom liksom ja har blivit påhoppade..dom kan inte språket. blir lämnade ifred.ja har fått argumenterat till.ja kommer aldrig att ge efter. vi har ju allt vi behöver i våra bilar för ett gosigt husbilsliv!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

Här kommer en tanke, hittade en bild i "ställplatslistan" från 2006

En 24 timmars parkering i Oskarshamn, det man ser på bilden kan väll knappast kallas för parkering. Nu var det 2006 fyra år sedan, kan tänka mig hur det såg ut strax innan skylten kom upp med tanke på att husbilsägandet har exploderat
Skyltat med förbjuden uppställning av Husbil och Husvagn kom upp
tjena gurra.. ja tycker att dom har parkerat alldeles förträffligt. står i sina rutor osv..du kanske tänker på dom som sitter o solar..de har ju inte me parkering att göra..kan tänka mej att dom flyttar sej om de kommer en bil..de e ju inte vi som skall leta efter dom dåliga argumenten.. vi skall försvara dom..
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbud

Svenska Akademiens OrdBok ("SAOB, är en historisk ordbok som beskriver svenskt skriftspråk från 1521 till våra dagar") är ju en bra hjälp att hitta förklaringar till ord. Beträffande camping så får man gå till kamping för att hitta svar.
(Jag har försökt hitta vad som gäller beträffande upphovsrätt men hittar inget om att man inte får kopiera.)
Nedan följer ordbokens förklaring, jag finner ingenting rörande camping som rör vår verksamhet med och i husbilar.

Ulf

© Svenska Akademien. SAOB spalt: K310; tryckår: 1935
(Observera att webbversionen av SAOB är inte slutkorrigerad (senaste uppdatering: 26/5 2010). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningformer av uppslagsorden.)
KAMPING kam⁴piŋ, äv. med eng. uttal, r.; best. -en. (vanl. skrivet camping) [av eng. camping, vbalsbst. till camp, v. (se KAMPA v.³,)]
[KAMPING 0]
(idkande av) lägerliv i tält ss. rekreationsform (stam- mande från Nordamerika), i allm. i samband med utflykt under helgdagsledighet l. med semester- l. turistfärd o. d.; stundom konkretare, om med dylikt lägerliv förbunden utflykt l. färd o. d. SDS 1925 nr 151, s. 11. Damernas utrustning för en camping. Därs, Camping är att bo i tält, fräsa upp biff på en spritkök, som står på backen (osv.). SvD(A) 1926 nr 175, s. 11. En ny form av samliv med naturen, camping. SvD (A) 1934, nr 288, s. 9.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Campingförbud

tjena gurra.. ja tycker att dom har parkerat alldeles förträffligt. står i sina rutor osv..du kanske tänker på dom som sitter o solar..de har ju inte me parkering att göra..kan tänka mej att dom flyttar sej om de kommer en bil..de e ju inte vi som skall leta efter dom dåliga argumenten.. vi skall försvara dom..
Nä, jag håller med Gurra till 100 %. Tänk dig själv en parkering med många husbilar, där de flesta sitter i de "lediga" parkeringsrutorna med sina utplockade stolar och bord.
För det första: Vad skulle det säga allmänheten om mentaliteten hos husbilsägarna?
För det andra: Hur många tillfällen till bråk med vanliga bilister skulle det inte ge upphov till? Är vi betjänta av det?
För det tredje: Det finns ju både campingplatser och riktiga ställplatser. Varför då envisas med att breda ut sig på vanliga parkeringar?
För det fjärde: Det finns något som kallas hänsyn till andra!

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

hej lasse.husbilarna e parkerade korrekt.va de handlar om e dom som sitter i sina stolar.dom e säkert flyttbara.du förutsätter att dom e husbilsägarna.de kan ju lika gärna vara nån annan.vi vet inte detta.ja känner många som har fritidsmöbler utan att den sakens skull e husbilsägare. de kan ju lika gärna vara dom två cyklarna.ja har en känsla av att en del som skriver i detta ämne vill förstora upp vissa problem.de e ju emot syftet.vi ska väl inte slå undan benen på oss själva.sen de där med camping.den som vill hyra tio meter gräsmatta plus event.lån av dass för runt trehundra spänn kan ju göra de.valet e fritt.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Campingförbud

Hejsan Teddi!
Visst, allt är möjligt i denna världen, m a o finns det en teoretisk chans att det inte är husbilsägarna som asat ut stolar och bord. Men handen på hjärtat, tror du det själv?
Själv cyklar jag mycket och jag tar inte med mig några stolar och bord på cykeln, och jag har heller inte sett några andra cyklister med stolar och bord (fast - det medges - det vore en festlig syn).
Jag tycker inte heller att alla ska behöva stå på campingar, och inte heller behöver det vara formella ställplatser. MEN, om vi väljer att övernatta på parkeringar, så får vi faktiskt finna oss i att parkeringsrutor är för parkering av bilar och inte någon altan för husbilister, som de kan möblera med diverse utemöbler. Parkera sin egen rumpa får man göra någon annanstans.
Vi ska inte slå undan benen på oss själva, skriver du. Precis! Där är vi överens! Men jag tror vi slår undan benen på oss själva, när vi tänjer på gränserna och utmanar.

Lasse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

hej omigen.titta på bilden finns inga parkeringar vid sidan av dom i stolarna. m.a.o.dom breder inte ut sej över huvudtaget.finns inga cyklar heller.hade det funnits några cyklar så tror ja att ett antal skribenter i detta ärende hade tagit de för givet att de likt förbannat hade varit husbilarnas problem. sen beträffar min egen bakdel så sitter den där den ska sitta.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Campingförbud

Här kommer en tanke, hittade en bild i "ställplatslistan" från 2006

En 24 timmars parkering i Oskarshamn, det man ser på bilden kan väll knappast kallas för parkering. Nu var det 2006 fyra år sedan, kan tänka mig hur det såg ut strax innan skylten kom upp med tanke på att husbilsägandet har exploderat
Skyltat med förbjuden uppställning av Husbil och Husvagn kom upp

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/90017
2010-08-18; Kultis; Tidigare skylt om förbjuden uppställning av husbil och husvagn är borttagen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

alla som läser detta ämne.titta noga på bilden på sid.2 de finns inga p rutor där dom sitter i sina FRITIDSSTOLAR. ja skulle vilja se denna skylt me p.förbud för personbilar.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingförbud

titta på bilden dom står på de sista rutan.progressiva bågar kanske?
 
Toppen