• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingförbud

M

Matts Torebring

Guest
Sv: Campingförbud

Själv går jag efter vad min bilskollärare sa när ja tog körkort 1965...
"Så länge du sitter kvar i bilen har du stannat bilen, parkerar gör du, när du lämnar bilen." Jag tycker det är ganska enkelt, men klart det blir camping om mera saker kommer ut. Vi sover alltid på parkeringar och rastplatser när vi "reser" i norra Europa och har aldrig avvisats under de sista 11 åren även att jag tycker det är roligt att protestera mot skyltningen.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Campingförbud

Hittade denna skylt i Sabbioni strax norr om Venedig som klart definierar vad de i Italien menar med camping. Detta borde väl även gälla för svenska förhållanden.

Bifogar även ett försök till översättning:

MEDDELANDE TILL CAMPARE
Kära Campare.
Vi vill påminna er om att under artikel 185 i vägtrafikförordningen, anses en parkerad husbil vara otillåten camping när:
- fordonet inte enbart rör marken med hjulen
- avfall (svart-/gråvatten) släpps ut. (framgår av originalspråket)
- arean på vägen som upptas är större än själva fordonet (var extra noga med trappor, fönster, öppna dörrar och andra tillbehör).
Om ens bara en av dessa tre är uppfylls, så campar du utan tillåtelse, vilket är förbjudet enligt lokala polisförordningen och bestraffas med ett vite på 25,00 till 500,00 euro.
/Tommy
Intressant! Det här får man väl tolka som att italienarna inte accepterar gråvattenutsläpp i naturen, vilket många här i HBK tydligen tycker är OK.

Lasse
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Campingförbud

Konstigt nog finns det inget märke som förbjuder husvagnar/husbilar.

Det kan bero på att Husbil och husvagn inte finns teoretiskt!
Husvagn = Släp
Husbil = Personbil/Lätt lasbil /tung lastbil (framgår av reg bevis)
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Campingförbud

Som kuriosa kan jag meddela att det också är förbjudet att laga mat i husbilen i Italien när du parkerat.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Campingförbud

Hej.
Hur är det med långtradarförarna som sover i sina bilar?
Mvh Jan-E
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingförbud

Detta är inget bevis på att det är något allmängiltigt förbud i Italien eller annat europeiskt land. Vi har under mer än 20 år kört mycket husbil i hela Europa och aldrig varken sett eller hört talas om något sådant förbud.

Däremot om man har öppen eld eller gasolkök igång på en bensinstation, så är risken stor att man blir bötfälld även i Sverige.

Hörsägner skall man ta med en nypa salt.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Campingförbud

Kan det vara så att med det ökade antalet husbilar och att de väljer en annan typ av fritid gentemot husvagnsfolket. De är mer mobila. Övernattar där det bjuds tillfälle. Den anstormningen av ett förhållandes nytt fritidsnyttjande har skapat problem för kommunfolket. Som får kritik från ägarna av Campingplatserna som ser ett minskat antal besökare. Båtklubbar som får sina parkeringar upptagna mm. Samtidigt som butiksägarna välkomnar Husbilsägarna. Hur skall vi som kommun möta denna anstormning. Vilken part skall vi tillmötesgå. Väljer vi butiksägarna så slår vi undan fötterna för Campingägarna. Eller tvärt om. Skall vi använda skattemedel till att utrusta ställplatser. Som gynnar en näring men tar död på en annan.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Campingförbud

Detta är inget bevis på att det är något allmängiltigt förbud i Italien eller annat europeiskt land. Vi har under mer än 20 år kört mycket husbil i hela Europa och aldrig varken sett eller hört talas om något sådant förbud.

Däremot om man har öppen eld eller gasolkök igång på en bensinstation, så är risken stor att man blir bötfälld även i Sverige.

Hörsägner skall man ta med en nypa salt.
Jag skrev om en bekant, ingen hörsägen, en svenska som bor i Italien sedan 40 år. De har husbil och de blev bötfällda då de lagade mat i husbilen. Var du får bensinstation ifrån fattar jag inte.
Denna svenska kvinna pratar jag med så gott som varje dag och senast idag. Om man blir bötfälld, är det inte då ett allmängiltigt förbud, eller bevis på att det är förbjudet. När jag får en böteslapp inser jag att det är förbjudet. Hur många behöver du? :twitcy:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Campingförbud

Jag har oxå sovit i lastbilshytt i 40 år utan problem. Jag har svårt att tänka mig att någon motsätter sig detta. Om man bara stannar och sover och inte ställer ut stolar och bord samt fäller ut markisen, då är det nog ingen som stör sig på det, och naturligtvis inte släpper ut gråvatten samt tar med sig sitt skräp.:twitcy:
Bosse B du måste ha börjat köra lastbil när du var 15 år, om du har sovit i lastbilshytt i 50 år.:D:D:D
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbud

.................du måste ha börjat köra lastbil när du var 15 år, om du har sovit i lastbilshytt i 50 år.:D:D:D
Min bror är 4år äldre och har kört sen han var 18 och jag var ofta med. Vi är ganska lika så från 17 körde jag på hans körkort i bland.
Senast i onsdags var vi en tur till helsingborg med en 24meters. Automatlåda det passar ett par pensionärer.:D
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Campingförbud

Min bror är 4år äldre och har kört sen han var 18 och jag var ofta med. Vi är ganska lika så från 17 körde jag på hans körkort i bland.
Senast i onsdags var vi en tur till helsingborg med en 24meters. Automatlåda det passar ett par pensionärer.:D
Numera är det bekvämt att köra lastbil, det var värre förr med dubbeltramp och muskelservo:D
 

möllarmor

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Växjö
HBK-Nr
2550
Medlemskap
2024
Sv: Campingförbud

Eftersom SCR är på Transportstyrelsen och lobbar för att få in så många som möjligt på sina campingplatser, så borde vi, i Sveriges största husbilsklubb, också ha någon som för vår talan hos Transportstyrelsen. Finns det ingen i vår styrelse som kan åta sig detta?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Campingförbud

13 nyckeln brukar passa mot ohyra som inte kan sluta att kladda ner vackra platser.
 
Toppen