• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller inte?!!

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Camping eller inte?!!

Uttrycket "fricamping" har jag sett första gången i vårt forum. Jag har också sett bilder på någon medlem som hittat en härlig grön plätt vid ett vattendrag och vevat ut och placerat ut både möbler och sig själv. Då är det väl camping??
:confused:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Helt rätt. Om man nu har "Stannat och parkerat" sin husbil helt enligt reglerna kan man med fördel ta fram bord och stolar och ställa dessa i naturen såvida man i detta stycket följer allemansrätten. Men det är inte ok att ställa stolar och bord på en parkeringsplats.

Det är väl det som är så svårt att förstå för gemene man. Att vi omfattas av trafikregler och terrängkörningslag med husbilen och allemansrätten när vi rör oss utanför bilen.

Vi står ofta på Erkens parkering i Norrtälje. Omedelbart till höger om parkeringen finns det en stor fin gräsyta där vi ställer våra grejor. Precis som de som kört dit med personbil och har med sina grejor. Det har aldrig varit några problem mellan oss och övriga gäster på just den badplatsparkeringen. Givetvis står vi inte där under högsäsong för då är vi i Kroatien.

Följ nu trafikreglerna med husbilen och övriga tillämpliga lagar och rättigheter utanför husbilen så blir det ytterligare en skön husbilssommar.

PS! Och det som händer i husbilen är 100% privat. DS
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Camping eller inte?!!

Det finns inget som heter camping med husbil utanför en campingplats. Ska man campa måste man in på en campingplats. (Lägerplats)

Jag ville bara få klart för mig att det finns något som heter camping med husbil även utanför en campingplats.

Besökte Hjo camping i går och vi promenerade genom den fina parken till hamnen i härligt väder. Hemresa idag då man fick parera vindstötar hela tiden. Inte roligt att köra bil i hårda sidvindsstötar. Snabb väderväxling.

Alve
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Tråden handlar om camping eller inte. Att åka husbil är inte camping. Att "Stanna och parkera" regleras i lagar. Sen finns det många som inte vill följa lagen - men vi gör det.

Kl 13 rullar vi ut på vår helgtur och vi kommer inte att campa en enda gång. Men vi kommer att besöka flera trevliga kommuner runtom i Skåne. Under våra 8 år med husbil har vi aldrig blivit tillsagda eller bortkörda. Det beror på att vi väljer kommuner som inte går campingägarnas ärende.

För några år sedan (2012) när vi skulle parkera vid Katthammarsviks fiskerestaurang på östra Gotland kom vice ordförande i regionfullmäktige och försökte preja vår husbil. När jag steg ut och pratade med honom var han mycket trevlig. Han är för övrigt bror med trafikdirektören på ön. Vi åt på restaurangen men det skulle inte han. Efter att ha uträttat sitt behov körde han glatt vidare och vi kunde ställa husbilen där vi hade tänkt från början. Vi var ensamma på platsen.

Visa bilaga 97822

Visa bilaga 97823

Trådens början handlar om att det står fel info. ang. Halmstad under fliken HBK-husbilsplatser och att man på Husbilsklubben vägrar ändra på dessa felaktigheter.
Det kommer till slut leda till att man inte får parkera där heller, vilket är tråkigt.
Det är tråkigt att en liten del av husbilsfolket skall försämra för alla andra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Camping eller inte?!!

Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.

"liksom därmed jämställd övernattning i fordon" är nog de ord som jostr har hakat upp sig på. Här använder kommunen sig av ett uttryck "därmed jämställd" för att förvirra läsaren. Vad menas med det och varför uttrycker sig kommunen så otydligt? Det fanns en tid när byråkratspråket gjordes svåråtkomligt för allmogen för att ingjuta respekt för överheten och detta påminner lite om det fast detta bara är ett tafatt och klumpigt försök att kringgå lagen. Kommuner som uppför sig på det viset borde ta sitt ansvar: antingen be om ursäkt och ändra i texten eller ställa de ansvariga till svars!

Dåligt, Halmstad!

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

skl_sveriges_kommuner_landsting_logo.png
Citat
"[FONT=Verdana","sans-serif]Kommunen skall endast meddela sådana lokala föreskrifter som verkligen behövs. Enligt förarbetena (prop. 1992/93:210 s. 142) leder alltför långtgående föreskrifter som saknar stöd i allmänhetens rättsmedvetande lätt till att respekten för bestämmelserna undergrävs. Det är därför angeläget att kommunen noga prövar vilka bestämmelser som behövs liksom bestämmelsernas geografiska tillämpningsområde inom kommunen. Förbud eller påbud skall begränsas till att gälla endast för sådana områden där de verkligen behövs. I 3 kap. 12 § OL sägs att lokala föreskrifter inte får lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Slut Citat[/FONT]
Julian
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Som sagt i inlägg #27 0ch #56, vad är motivet till dessa försök till inskränkningar i vad vi gör i våra parkerade fordon?

Det är möjligt att vissa kommuner vill värna sina campingägare, men hur gör vi som kör husbil året runt eller under de ca fyra sommarveckor när den riktigt täta semestertrafiken är igång och campingarna antingen är stängda eller fullbelagda?
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.

"liksom därmed jämställd övernattning i fordon" är nog de ord som jostr har hakat upp sig på. Här använder kommunen sig av ett uttryck "därmed jämställd" för att förvirra läsaren. Vad menas med det och varför uttrycker sig kommunen så otydligt? Det fanns en tid när byråkratspråket gjordes svåråtkomligt för allmogen för att ingjuta respekt för överheten och detta påminner lite om det fast detta bara är ett tafatt och klumpigt försök att kringgå lagen. Kommuner som uppför sig på det viset borde ta sitt ansvar: antingen be om ursäkt och ändra i texten eller ställa de ansvariga till svars!

Dåligt, Halmstad!

Jappe

För mig är det inte svårt att förstå vad kommunen menar. Vad jag däremot inte förstår är varför man under HBK-husbilsplatser hänvisar till parkeringsplatser som lämpliga för övernattning, det är väl snarare det jag har "hakat upp mig på".
På vilket sätt misskrediterar jag Husbilsklubben????
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Som sagt i inlägg #27 0ch #56, vad är motivet till dessa försök till inskränkningar i vad vi gör i våra parkerade fordon?

Det är möjligt att vissa kommuner vill värna sina campingägare, men hur gör vi som kör husbil året runt eller under de ca fyra sommarveckor när den riktigt täta semestertrafiken är igång och campingarna antingen är stängda eller fullbelagda?

Vad är det för skillnad på om jag kommer med en husvagn eller en husbil.
Husvagn är precis som husbil ett campingfordon.
Är husvagnsfolk bättre på att planera sina resor?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Jag skall kanske förtydliga mig lite: om Halmstad eller andra kommuner som försöker begränsa vad jag gör i min husbil under natten gör detta för att värna om sina campingägare så ställer jag mig frågan hur de tänker beträffande exempelvis vintersäsongen när nästan alla campingar är stängda. Skall vi åka vidare? Eller skall vi inte åka husbil under vintern alls? På sommaren när de flesta campingarna är fullbelagda måste det väl vara bättre att vi övernattar i kommunen på en parkering jämfört med att vi åker vidare till någon mera husbilsvänlig kommun. Det kan ju trots allt hända att vi gör några inköp eller spenderar pengar på nöjen, restauranger eller andra aktiviteter i kommunen.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Är det inte så enkelt att om Halmstad och andra sommarstäder inte hade haft sina så kallade campingförbud hade det varit helt kaos med bilar, tält, husvagnar och husbilar under den mest intensiva perioden. Så istället för att gnälla på dessa städer var tacksam för deras förbud. Ni som ignorerar dem får ju mer plats för husbilen och vi andra slipper att stöka runt med husbilen på överfyllda gator och parkeringar ;)
Martin
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Vad är det för skillnad på om jag kommer med en husvagn eller en husbil.
Husvagn är precis som husbil ett campingfordon.
Är husvagnsfolk bättre på att planera sina resor?

En husbil är en personbil klass II. Lämplig att resa runt i Europa och parkera lite här och var vid diverse behov. Alternativ till husbil kan vara en båt.

En husvagn är ett släpfordon. Lämplig att ställa upp på campingplatser samt koppla bort dragfordonet för att köra och handla eller små dagsutflykter utanför campingen. Alternativ till husvagn kan vara stuga.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

På en parkeringsplats parkera man, även om bilen är en PB-2, och vilka aktiviteter man ägnar sig åt under tiden kan knappast någon annan ha synpunkter på.
För övrigt så verka väl just husbilar "uppskattas" betydligt mer av myndigheterna än andra campingfordon så några undantag från allmänna parkeringsbestämmelser verka nog en aning knepiga att motivera.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Camping eller inte?!!

På vilket sätt misskrediterar jag Husbilsklubben????

Bara i den här tråden:

Jag tycker det är väldigt konstigt att man i detta forum gör uppenbara feltolkningar om vad som gäller för husbilar och husvagnar.

Vi skall var noga med informationen i detta forum tycker jag så att ingen blir lurad att göra fel.

HBK Husbilsplatser innehåller tyvärr en del felaktigheter, jag hoppas det blir ändrat så att man inte lurar någon att bryta mot ordningsföreskriften.

Man skall inte lura folk att tro att det är ok att övernatta på parkeringar som är anvisade för parkering av husvagnar och husbilar, vill de bryta mot de lokala ordningsföreskrifterna kan de göra det på eget bevåg.

Herre gud så dumt. Om husbilsturister blir lagförda p.g.a. att de har följt råden om lämpliga övernattningsplatser under HBK-husbilsplatser, betalar husbilsklubben ev. rättegångskostnader då?

Trådens början handlar om att det står fel info. ang. Halmstad under fliken HBK-husbilsplatser och att man på Husbilsklubben vägrar ändra på dessa felaktigheter.

Jappe
 
Toppen