• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller inte?!!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Camping eller inte?!!

Ha Ha vad säger man, han måste jäklas bara :twitcy:

Det är troligt att han bara retas lite såvida han inte har intressen i campingbranschen. Jostr riskerar att döpas om till tjostr :D här på forumet.

En bra sak med hans agerande är emellertid att de regler som gäller, kommer fram i den här tråden. Kommunerna kan inte sätta sig över lagar och förordningar hur som helst. Vissa kommuner kör en skrämseltaktik som inte är särskilt goodwillskapande!

Jappe
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Här har vi nog en rejäl utmaning.

Först har vi dom som jobbar hårt för att få till bra ställplatser för att campingarna anses vara för dyra och sen har vi dom som kämpar för sin rätt att få ”parkera” var dom vill för att slippa behöva använda (betala för?) ställplatserna…

Det finns ett par gemensamma nämnare här och det är pengar och kommun.
Att inte vilja betala kopplas ofta ihop med snålhet och det kanske inte är det bästa om man skall sälja in husbilisterna som storspenderare värda multum som turister.
Vi förväntar oss också att kommunen aktivt skall arbeta för fler ställplatser samtidigt som en del av oss fightas hårt med regelboken för att kunna köra över samma kommuns lokala ”parkeringspolitik” bara för att vi vill kunna parkera(och sova) i princip gratis där vi vill.

Det finns nog en risk att man kommer till en gräns där husbilister ses mer som en belastning än en tillgång för kommunen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Får man inte böter om man inte betalar sin P-plats typ om jag parkerar i Halmstad, tror ingen med husbil och som vill kunna parkera centralt är gratisparkerare, jag betalar gärna för mig men inte på camping då vi har våra faciliteter i husbilen och inte behöver utnyttja deras till rena ockerpriser och dessutom får vi alltid sämsta platserna.

/Pelle
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

[FONT="Verdana","sans-serif"]Att parkera och sova i sin husbil har inget med snålhet att göra. Det handlar möjligtvis om bekvämlighet. Argumentet "snålhet" används ofta för att få alla husbilar in på campingar. Men vi lever väl i ett fritt land, eller?[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Att hålla på sina rättigheter har heller inget att göra med en negativ inställning till kommunernas arbete. Vi är faktiskt alla kommunala invånarna, men för det skall vi inte avhända oss betydande rättigheter för en parkeringsförordnings skull! Det skulle kunna få långt mera allvarliga konsekvenser! Om kommunen vill begränsa parkering av husbilar, nattetid på torget i staden, finns det tilläggsskyltning att tillgå. De behöver inte krångla till det med lagstridiga kommunala förordningar.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Personligen skulle det aldrig falla mig in att parkera husbilen mitt i en trafikerad stad för att sova/vila där, men det är en helt annan sak.[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Det är beklagligt att det fortfarande finns personer som inte kan skilja på rätt och fel! Än mer beklagligt blir det när dessa personer sitter i kommunala styrelsen/nämnder och hittar på förordningar som direkt står i strid med gällande lagar. En studie av de mänskliga rättigheter i Sverige saknas uppenbart i deras bildning i samhällskunskap. [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]"Rätten till privatlivets helgd" är n.l. en av Sveriges invånares rättigheter och som makthavare (kommuner, polis, tull, m.fl.) inte får sätta sig över.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Inte ens polis-/tullstjänstemän har rätt att kräva inträde till bodelen av din husbil (förutsatt att det inte finns misstanke/bevis om brott eller pågående brott!). De får inte ens fråga om man har övernattat i husbilen eller titta in genom bodelsfönstret! Även det är n.l. ett intrång på privatlivet.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]I Sverige, likt i andra länder, ligger det yttersta ansvaret för att följa de internationella åtagandena om de mänskliga rättigheterna på regeringen.[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] "Regeringsformen slår fast att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet."[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]I sammanhanget är det visserligen oväsentligt men, för att kunna bevisa att man har övernattat i husbilen måste intrång ha gjorts på privatlivet![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Kommunernas och länstyrelsernas ordningsregler faller dock redan på ordet "övernattning"! Vad är övernattning? Att sitta och sova i förarstolen? Eller måste man ha pyjamas på sig och sova under en filt? Får jag på dagtid gå omkring i husbilen i pyjamas med en filt över axlarna? Får jag fiska på natten och sova i husbilen på dagen? Vad är övernattning? Vem som helst förstår att alla tolkningar av ordet "övernattning" kan ifrågasättas och för att det skall kunna beivras leder det otvetydigt, till intrång på privatlivet. Några få av kommunernas tjänstemän förstår tyvärr inte! Ord som privatliv, integritet och respekt känner de inte till![/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag har sagt det förr och säger det igen:[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Står du lagligen parkerat med din husbil? Sova lugnt! Det är en mänsklig rättighet![/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Vänligen, Julian[/FONT]
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Visst har du rätt Amstel.

Men tyvärr är jag inte säker på att det hjälper mot hur vi riskerar att uppfattas.
Det blir heller inte bättre om vi gömmer oss bakom att ”det går inte att bevisa” att vi sover i bilarna. Att vi sover i bilarna vet vi precis lika bra som gubbarna och tanterna i kommunhuset. Att stå uppenbart skyldiga och ändå säga ”jaha, men bevisa det då” till alla bygger knappast något förtroende…

Jag tror på valla istället för eld speciellt om man vill ha något som man egentligen inte har rätt att kräva. Då menar jag givetvis ett husbilsvänligt klimat i kommunen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Roger! Den senare delen av mitt inlägg skulle jag kanske utlämnat för att den, som jag skrev, inte är väsentligt. Vi behöver inte bevisa, att vi inte ha gjort något fel!
Vad beträffar din oro för den allmänna uppfattningen om husbilar så upplever jag att oron "sitter i huvudet" och att husbilslivet av majoriteten av befolkningen och kommuner inte uppfattas som negativt. Det är antagligen som med båtlivet: "De skiter visserligen i sjön men de skapar ett trevligt liv i hamnarna!" Jag förstår inte det dåliga samvetet och den egna skuldbeläggningen. Jag utgår ifrån att de flesta människorna ser husbilslivet som något positivt! "5%" tycker visserligen inte om oss men så är det med allt! Alltid finns det 5% som hatar, tycker illa, förstör för andra, m.m.! Jag kan leva med det! Vi kommer ändå inte åt dom!
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Camping eller inte?!!

Tyvärr är vi betydligt synligare än båtarna, vi befinner oss i huvudsak där alla andra också befinner sig, och de kan iaktta allt vi gör. Så att ställa en husbil framför någons sjöutsikt, parkera så att andra inte får plats, eller att släppa ut vatten av någon sort får helt andra följder än inom båtlivet där det mesta inte så enkelt kan iakttas. Vi blir lite "vita elefanter" som är ivägen lite överallt om vi inte aktar oss.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Det jag ville peka på var att vi med ena handen gullar med kommunerna, talar om hur värdefulla vi är som turister och vill att dom skall investera i oss samtidigt som vi med andra handen, med hjälp av lagboken, minsann pekar på våra ”rättigheter” att stanna och sova där vi vill oavsett vad kommunen egentligen tycker om saken.

Kanske inget stort problem i praktiken idag men jag har svårt att se att dessa spår drar åt samma håll.
Personligen tror jag att man får mer gjort om man arbetar med istället för emot.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

För egen del har jag nog vissa krav när det gäller utrymme och omgivning när det gäller avgifter för en ställplats t.ex att kunna ta ut "möblemanget". På en P-plats betalar jag den avgift som är föreskriven utan att ha prylar utanför bilen.

(Förresten så har väl Halmstad inte så mycket att visa upp för att motivera ett stopp.):D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

Egentligen är väl detta inget problem. Varför krångla & hävda sin lagliga rätt när man inte är välkommen. Sotenäs är väl ett strålande exempel på en kommun som skapat egna regler till campingägarnas fromma. I stället för att bråka kan man ju undvika dessa platser & i stället besöka orter där man är välkommen.

Bennie
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

För egen del har jag nog vissa krav när det gäller utrymme och omgivning när det gäller avgifter för en ställplats t.ex att kunna ta ut "möblemanget". På en P-plats betalar jag den avgift som är föreskriven utan att ha prylar utanför bilen.

(Förresten så har väl Halmstad inte så mycket att visa upp för att motivera ett stopp.):D

Solen lyser i Halmstad också.:)
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Lokala ordningsföreskrifter är subsidiära inte bara till de allmänna ordningsreglerna i ordningslagen utan också till andra författningar. Det innebär att man inte genom en lokal ordningsföreskrift kan besluta angående frågor som är reglerade i någon annan författning eller som kan regleras med stöd av en sådan. Detta framgår av 3 kap. 12 § OL.

Så står det i det jag hänvisade till.

Så länge man parkerar lagligt så kan inte Lokala Ordningsföreskrifter överrida detta för då skulle dessa inte vara subsidiära till andra författningar.
Eftersom det krävs mer än brott mot ordningsföreskrifter för husrannsakan så saknar formuleringar om övernattning betydelse.
Vad komunala tjänstemän har för åsikter här saknar betydelse innan detta är rättsligt prövat och detta gjorde inte den åklagare som fick det enda ärende som kommit så långt.

Håkan, det är kanske inte alla som vill utsätta sig för risken att få sin parkering/övernattning rättsligt prövad, därför menar jag att det är fel information i HBK husbilsplatser.
Man skall inte lura folk att tro att det är ok att övernatta på parkeringar som är anvisade för parkering av husvagnar och husbilar, vill de bryta mot de lokala ordningsföreskrifterna kan de göra det på eget bevåg.
Det var ju faktiskt detta trådens början handlade om.
Jag tycker att det är ett väldigt bra initiativ av kommunen att lägga ut parkeringsplatser som är lämpliga för husvagn/husbil där dessutom en del är centrumnära.:)
Ha en riktigt god husbilshelg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Tråden handlar om camping eller inte. Att åka husbil är inte camping. Att "Stanna och parkera" regleras i lagar. Sen finns det många som inte vill följa lagen - men vi gör det.

Kl 13 rullar vi ut på vår helgtur och vi kommer inte att campa en enda gång. Men vi kommer att besöka flera trevliga kommuner runtom i Skåne. Under våra 8 år med husbil har vi aldrig blivit tillsagda eller bortkörda. Det beror på att vi väljer kommuner som inte går campingägarnas ärende.

För några år sedan (2012) när vi skulle parkera vid Katthammarsviks fiskerestaurang på östra Gotland kom vice ordförande i regionfullmäktige och försökte preja vår husbil. När jag steg ut och pratade med honom var han mycket trevlig. Han är för övrigt bror med trafikdirektören på ön. Vi åt på restaurangen men det skulle inte han. Efter att ha uträttat sitt behov körde han glatt vidare och vi kunde ställa husbilen där vi hade tänkt från början. Vi var ensamma på platsen.

CIMG2054.JPG

CIMG2058.JPG
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller inte?!!

..............................Man skall inte lura folk ......................

Håller helt med dig i den delen! :)

Men det är inte HBK som luras utan det är vissa kommuner som gör det med sina lagstridiga formuleringar i sina "Ordningsföreskrifter" och tyvärr är det en del husbilsägare som bli lurade och en del tycks dessutom acceptera det. :mad:
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Håller helt med dig i den delen! :)

Men det är inte HBK som luras utan det är vissa kommuner som gör det med sina lagstridiga formuleringar i sina "Ordningsföreskrifter" och tyvärr är det en del husbilsägare som bli lurade och en del tycks dessutom acceptera det. :mad:

Herre gud så dumt. Om husbilsturister blir lagförda p.g.a. att de har följt råden om lämpliga övernattningsplatser under HBK-husbilsplatser, betalar husbilsklubben ev. rättegångskostnader då?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Väntar fortfarande på svar (läs inlägg 48 igen) vilka regler gäller för mig?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Herre gud så dumt. Om husbilsturister blir lagförda p.g.a. att de har följt råden om lämpliga övernattningsplatser under HBK-husbilsplatser, betalar husbilsklubben ev. rättegångskostnader då?

Tagga ner lite va. Det är kommunerna som gör fel och det med kraftigt understöd från campingägare och de sina. Det enda man kan göra med en husbil är att "Stanna och parkera". Vad som sker inne i husbilen är en väl förborgad hemlighet. Det kallas för privatliv.

Visa bilaga pv09303_stanna-parkera_2014-10-01_webb.pdf
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Och jag som använder min Husbil till alla resor ? Vi har sålt personbilen och åker husbilen till Jobbet, Affären, Vårdcentralen etc... är det då också Camping eftersom bilen är utrustad så, eller går det under andra regler då ?

Det finns inget som heter camping med husbil utanför en campingplats. Ska man campa måste man in på en campingplats. (Lägerplats)
 
Toppen