• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller inte?!!

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Där står lite mer info. i reg.handlingarna.
Kaross: Campingbil (SA)
Kan stå karosserikod 08 eller 22 på äldre fordon.
Karosserikod anger vad bilen används till.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Det står, kaross särskilda ändamål (SA) = camping och vad den används till.

Kaross= Fordon för fler ändamål (FA)

När det gäller parkering är det fordonsslag som gäller
Och det är PB II då får jag ställa i parkeringsruta som tillåter det om mina 4 hjul står innanför, det kommer ingen ifrån och skulle jag sova i den vem ska kunna göra något åt det.

När jag campar fäller jag ned stödben använder markis eller tar ut möbler, grillar
etc etc

Ladda hem appen mina fordon om du inte har den och lägg in alla fordon så får du allt som står på regbeviset.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Det är väl ganska bra att det finns parkeringar där man kan stå medan man besöker Halmstad över dagen med husbil eller husvagnsekipage. Speciellt ett husvagnsekipage är inte lätt att hitta en parkering till.
Därför är det tråkigt om den möjligheten försvinner p.g.a. att en del vägrar förstå och anpassa sig till gällande förordningar.
Jag har sett att en del aldrig sover de vilar bara!
Varberg och Halmstad har bra och centrumnära ställplatser det är mycket bra för oss som vill följa reglerna.
Förstår inte hur du kan försvara en kommun som stänger av allt, och som vill
tvinga in oss till en trång ställplats, som dessutom kostar mer än en camping.
Ett tips gör en resa ut i landet och besök husbilsvänliga kommuner.

Tommy R
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Det står, kaross särskilda ändamål (SA) = camping och vad den används till.

Kaross= Fordon för fler ändamål (FA)

När det gäller parkering är det fordonsslag som gäller
Och det är PB II då får jag ställa i parkeringsruta som tillåter det om mina 4 hjul står innanför, det kommer ingen ifrån och skulle jag sova i den vem ska kunna göra något åt det.

När jag campar fäller jag ned stödben använder markis eller tar ut möbler, grillar
etc etc

Ladda hem appen mina fordon om du inte har den och lägg in alla fordon så får du allt som står på regbeviset.

Det står Kaross: Campingbil (SA) och jag använder den som det. Övernattar jag går det under begreppet camping, tycker jag och många med mig. Vill vi ha fler ställplatser måste vi också använda dem.
Men de som kallas snålfolket kommer väl aldrig att använda dessa, de får väl låta bli att övernatta i städerna. Man kan ju övernatta utanför tätbebyggda områden enligt allemansrätten, det är ju gratis.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Camping eller inte?!!

Ok det du säger här är att övernattning är camping. allt annat så som matlagning och grillning är inte camping?
Jag har svårt att fatta detta, men om jag är trott vill trafikverket att jag sover innan jag åker. Övernattning i personbil är också camping men det är icke en campingbil?
Om vi kickar på det juridisk, vill det bliva svårt att lyfta beviset då där inte finns en lag mod övernattning i bil.
Och varför använda så mycket tid på detta. Låt polisen kommunen fixa detta vi kommer inte et steg längre här.
Njut livet i husbilen och var nöjd.

Detta är den första dag i resten av dit liv.

MVH

Dahl
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Det står Kaross: Campingbil (SA) och jag använder den som det. Övernattar jag går det under begreppet camping, tycker jag och många med mig. Vill vi ha fler ställplatser måste vi också använda dem.
Men de som kallas snålfolket kommer väl aldrig att använda dessa, de får väl låta bli att övernatta i städerna. Man kan ju övernatta utanför tätbebyggda områden enligt allemansrätten, det är ju gratis.

Då har du ett helt annat regbevis än vad jag har, kanske därför du envisas med att man inte får sova på parkering,
Om jag åker till Halmstad och kör 50 mil kommer sent på natten inga campingar öppna ska jag då dödstrött sätta mig bakom ratten och åka till en annan plats, logisk tanke den som åker vidare vill jag inte möta, du åker säkert vidare.
Tycker det är dax att avsluta dessa inlägg då det blir bara mer o mer tjafs
/Pelle
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Jag anser att vi följer lagen och att kommunen medvetet formulerat sig luddigt för att inte själva bryta mot Ordningslagen.

Om man läser denna sida noga:
Cirkulärdatabasen - 1995:41 Lokala ordningsföreskrifter

Så upptäcker man att kommunen inte får använda Ordningsföreskrifter för att reglera sådant som redan regleras i andra lagar o föreskrifter.
De får heller inte införa föreskrifter som onödigt inskränker allmänhetens rörelsefrihet.
Dvs. parkering får inte regleras i Lokala Ordningsföreskrifter utan i Lokala Trafikföreskrifter som kräver mer än "tyckande" för att införa restriktioner.

Man får reglera Camping i Lokala Ordningsföreskrifter och därför blir tolkningen av "Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon" att detta gäller först om man inte längre parkerar.
För så länge man parkerar så gäller hemfriden i fordonet och det krävs husrannsakan för att få tillträde.
Detta är troligen vad som menas med Åklagarens motiv ("Brott kan ej styrkas") för att lägga ner åtalet mot den som blev polisanmäld i Laholm.
Det var inte brist på bevis som var problemet utan det blir ju moment 22 att tillämpa denna föreskrift så länge parkeringen var korrekt.

Formuleringen i Halmstad är mycket tveksam och gjord för att misstolkas som att man inte får sova i sitt fordon och ni som bor i Halmstad borde överklaga den till Länstyrelsen i stället för att driva kampanj att man inte får sova i sitt fordon som är parkerat korrekt.

Endast boende i en kommun kan överklaga Ordningsföreskrifter.

Att man sedan inte ska göra annat än parkera på en parkering är ju självklart.
Parkering är: Fordonet i körklart skick med hjul innanför markering och inga prylar utanför samt dörrar o fönster stängda om de går utanför fordonets yttermått.

Hur gör du om du kommer till Gotland? kolla länken.
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/97734d1428434711-gotlandtn-2014-2204.pdf
Måste alla vara så övertydliga för att folk ska förstå?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

Gotlands formulering är lika felaktig som Halmstads och håller inte för rättslig prövning.
Så länge man parkerar kan inte Lokala Ordningsföreskrifter överrida detta eftersom det vore ett brott mot Ordningslagen.
Har du läst sidan jag hänvisade till om Ordningslagen?
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Ja, jag har läst och jag tycker att du tolkar det fel, tydligen tycker kommunerna som jag.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

Lokala ordningsföreskrifter är subsidiära inte bara till de allmänna ordningsreglerna i ordningslagen utan också till andra författningar. Det innebär att man inte genom en lokal ordningsföreskrift kan besluta angående frågor som är reglerade i någon annan författning eller som kan regleras med stöd av en sådan. Detta framgår av 3 kap. 12 § OL.

Så står det i det jag hänvisade till.

Så länge man parkerar lagligt så kan inte Lokala Ordningsföreskrifter överrida detta för då skulle dessa inte vara subsidiära till andra författningar.
Eftersom det krävs mer än brott mot ordningsföreskrifter för husrannsakan så saknar formuleringar om övernattning betydelse.
Vad komunala tjänstemän har för åsikter här saknar betydelse innan detta är rättsligt prövat och detta gjorde inte den åklagare som fick det enda ärende som kommit så långt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Jag (vi) fattar ingenting. Summan av kardemumman blir att vi skippar både Gotland och Halmstad tills saken är "utredd" och man kan förstå vad som gäller (här på HBK) på ett kanske lite mer begripligt sätt för oss "enkla" människor.

Vi drar till Gotland tar hjälp av Kenth och andras tips på ställplatser så vi är inte ett dugg bekymrade över det

/Pelle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Lite längre upp i tråden ställde jag denna fråga och hade hoppats att jostr, som verkar lojal och insatt i kommunens ställningstagande, skulle komma med en förklaring:

En annan aspekt på kommuners försök till reglering och inskränkning av övernattning i fordon är vad de har för motiv. Är det månne protektionism och stöttning av den inom kommunen befintliga campingverksamheten?

Om så är fallet är det tråkigt eftersom det i princip gör mig till en sämre kommuninvånare om jag åker utanför hemkommunen och övernattar på en camping där. Jag stöttar ju inte hemkommunens campingnäring då.

Förhoppningen om ett svar eller förklaring lever fortfarande kvar hos mig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

Jag (vi) fattar ingenting. Summan av kardemumman blir att vi skippar både Gotland och Halmstad tills saken är "utredd" och man kan förstå vad som gäller (här på HBK) på ett kanske lite mer begripligt sätt för oss "enkla" människor.

Gotland är inga problem - det är Visby som inte vill ha övernattande på obetald plats - så har det varit i tusen år. Först var det den gotländska lantortsbefolknigen. Det var därför landmuren byggdes. När ungdomarna och tälten kom på 70-talet så var det problem för visbyborna. Det var då reglerna om campingförbud skrevs. Nu är det husbilarna som ska ut ur staden.

Men det gör inget för ön är 17 mil lång och 5 mil bred och har flera hundra fina platser man kan stå på.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Kan bara hålla med när det gäller Gotland, som vi tycker är mycket husbilsvänlig i
motsatts till andra öar. Kenth du borde nominera Gotland någon gång.

Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Efter att ha läst igenom Gotlands kommuns ordningsföreskrifter för ett par år sedan så ställde vi in ett planerat besök dit.
När en kommun beslutar om sådana här regler så känner man sig direkt ovälkommen även om det kanske fungerar på annat sätt i praktiken.

Det är inte bättre i ett flertal västkustkommuner där föbudsskytarna ökar i snabb takt, vilket signalerar att husbilar inte är välkomna.
 
Toppen