• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Nu är det nästan fullbelagt på alla campingar här, det står några bilar på kommunens P-platser som betalar p-avgift, idag har jag sett en husbil som som campar olovligen inom området med campingförbud.
En av ca 200.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Nu blir jag förbannad, vilket jävla fusk???
hälsningar från ställplats i soliga Bayern
KaMa1
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Dags att starta ett litet världskrig mellan de som betalar fullt och de som står på en parkering.
Detta med att leva i ett fritt land och välja efter eget behag verkar inte passa alla.
Sorgsen diskussion detta om hur man står och vad man betalar. Allt är ju egentligen en fråga om vad man behöver.
Välj själv och stå för ditt val....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Vi köpte igår en campingbuss till grabben och han kör taxi i Kungshamn och han har fått lov av taxiägaren att han får stå utanför sin arbetsplats med den, kan undra om man även måste kontakta campingen med tanke på alla pengar dom förlorar som dom dessutom aldrig skulle fått.
Det kommer ju kanske sticka i några ögon (även om dom inte har med det att göra) att bilen står där.
Han bor ju nu i Brasta i en villa men slipper då pendla 6mil/dag.

Finns det några (kommunala) regler för detta? Han har ju fått taxiägarens tillåtelse.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Er det arbeidsplassens godkjente parkering så er det ingen andre som kan legge seg i dette. Bussen er parkert, og benyttes sikkert når har tar en tur hjem.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Er det arbeidsplassens godkjente parkering så er det ingen andre som kan legge seg i dette. Bussen er parkert, og benyttes sikkert når har tar en tur hjem.
Det kan nog bli grinigt ändå för det är flera företag på området som utnyttjar parkeringen och där står väl redan ett par husvagnar.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Hej!

Bra artikel. Inlägg om ställplatser | Husbil & Husvagn . Men nationell nivå? Kan inte folk vara lite kreativa och öppna lite ställplatser utan politikers beslut?

Nu har hamnarna öppnat upp sig. Snart får vi hoppas att fler öppnar upp sig så de kan tjäna en x-tra krona. I Tyskland är det ju många bönder som har ställplatser. Det skulle ju vara perfekt för månskens bönder etc. Folk som har en bit mark över kan ju bara öppna upp en liten plats. Man kan lägga en liten slant i en postlåda eller liknande. Hade jag själv haft mark så hade jag gjort ett enkelt upplägg.

Jag hoppas på mer kreativa människor som ser möjligheten med husbilsresenärerna. Inte minst att vi själva skapar möjlighet för oss.
 
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Så här har jag skrivit till en ledande politiker i Sotenäs kommun:
"
Jag är medlem i Husbilsklubben.se och där var det nyligen en (upprörd) debatt om husbilars var vara i Sotenäs kommun, Du kan läsa här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t71374/
Min fru o jag har nu bytt till en så kallad plåtis som är sex meter lång, väger 3,300 kilo, har en hjulbas som en större personbil. Den får precis plats i carporten där vi hyrespermanentbor i Smögen. Vi är för flera dygn självförsörjande på energi, allt går på diesel (till o med spisen!) och 12 volt. Vi släpper inte okontrollerat ut en milliliter gråvatten eller annan skit. Vi kan parkera med hjulen innanför (eller på) linjerna för, i stort sett, vilken parkeringsplats som helst.
Gränserna mellan husbilar och stora personbilar verkar suddas ut mer o mer, att 'bestämma' att husbilar, tagna över en kam, måste stå på campingar är som ett goddag yxskaft.
Jag tycker detta är en politisk fråga som jag hoppas Du skulle kunna driva! Varför inte tillsätta en utredning? som ger vägledning om hur husbilsägare i framtiden skulle kunna utbrista: TILL SOTENÄS ÅKER VI GÄRNA!
"
Vore tacksam om mina husbilsklubbvänner ville bidra med synpunkter o förslag till om hur TILL SOTENÄS ÅKER VI GÄRNA! skall kunna förverkligas! Jag åtar mig att vidarebeordra dessa till beslutsfattare i kommunen. Hjälp!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Hej
Med anledning av ett nyhetsinslag i Radio Väst nu på morgonen så känns det som att jag behöver "prata av" mej. Vi var ute med HB'n i Sotenäs nu i helgen för att gå på bryggorna, äta & handla. Dessvärre var det fullt på alla campingar & parkeringsplatser kostade vad vi kunde se 20:-/timme (om man nu får stå där för kommunen & polisen). Det slutade med att vi for vidare utan att spendera ett öre i Sotenäs. Idag har Radio Väst ett inslag om detta där campingägaren för Johannesviks camping uttalar sig att man oroar sig för "HB-ägarnas säkerhet" & att vi "tar upp p-platserna". Jag tolkar det som att han grämer sig över alla vackra slantar han går miste om när vi fri-campar. En camping av "klass" har idag affärer & pubar med trubadurer, allt för att hösta in mer pengar. I allmänhet medför detta högljuddhet & "efterfester" i förtält vilket i allafall jag inte uppskattar. Att fri-campa för mej är att stå på ett lugnt & fint ställe där man kan njuta av natur & stillhet ensam eller med andra likasinnade. Om detta ofog som pågår i Sotenäs får fortgå kan det sprida sig till fler kommuner i landet med påföljd att fri-campingen försvinner & därmed nöjet att tillbringa fritiden i en husbil. Husbils-/husvagnsorganisationerna tillsammans med marknaden borde stå upp mot detta. Det är många som drabbas inte bara vi.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Dessutom hakade reportern på och talade om att campingägarna "förlorar" tiotusentals kronor per år för att husbilarna inte tar in på campingar.

:swoon::swoon:
Hur kan man förlora på något man aldrig haft??:confused:

Jag förlorar tusentals kronor varje månad för att pensionen inte är högre så jag har inte råd att ta in på camping.
:D:D
Nä, skall man iväg på ett par veckor så väljer vi Tyskland, det blir (trevligare) och billigare även om man räknar in resekostnaden.
Sedan kan man ju bunkra också.
:D
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Det här menar Sotenäs kommun när man talar om camping. Här talar man om var man inte får stå och vad som räknas som camping.
Denna länk/info finns kanske redan i debatten men jag lägger ut länken igen.
HBK borde ringa upp kommunen för att prata med dem om det finns sådant som är oklart och tala om vad HBK anser och komma med ett eller flera förslag på vad som kanske hade underlättat för husbilister.
Ställa krav på en kommun hjälper inte, det blir bara en låst diskussion. Bättre är att komma med förslag på vad som kanske kan göras och ge HBK:s syn på hur det kan bli bättre.
Tror i alla fall jag som mer än gärna besöker Sotenäs.

Camping - Sotenäs kommun [NS4 version]

//Evanders som gillar västkusten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Lustig kommun, den där Sotenäs.

I ovan länkade dokument om camping inleder kommunen med att konstatera att det "...är många som vill campa i närheten av vatten,...". De fortsätter sedan med att begränsa sådan camping, även upptällning av fordon. Vore det inte mera naturligt att försöka tillgodose det i inledningen konstaterade behovet? Men det är kanske enklare att begränsa och förbjuda.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Småler ... Tider förändras och många byter till husbil, nu är det upp till de som jagar våra pengar att tänka till...
Vad kan vi erbjuda Husbilscampare?
Vad behöver de?
Korta eller långa stopp?
Tiden att bygga en camping för långliggare börjar försvinna.
Vill de inte ha mina pengar , åket jag glatt vidare.
Campingar ska, inte bör tänka om , och Skrea camping ligger före många.
Thomas
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Så länge Norrmännen betalar kan de vara kaxiga, men lägg inte alla ägg i samma korg, tänk när vinden vänder...
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Småler ... Tider förändras och många byter till husbil, nu är det upp till de som jagar våra pengar att tänka till...
Vad kan vi erbjuda Husbilscampare?
Vad behöver de?
Korta eller långa stopp?
Tiden att bygga en camping för långliggare börjar försvinna.
Vill de inte ha mina pengar , åket jag glatt vidare.
Campingar ska, inte bör tänka om , och Skrea camping ligger före många.
Thomas

Hej!

På vilket sätt ligger Skrea före?
Vore kul att veta. Har aldrig varit där.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Så länge Norrmännen betalar kan de vara kaxiga, men lägg inte alla ägg i samma korg, tänk när vinden vänder...

Så var det også med villorna i Bohuslän.Höga priser,ock norrmännen förstörde hus-marknaden för Svenska medborgare ! Ock villaägarna solde.......til norrmänn.



Ottar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Så var det også med villorna i Bohuslän.Höga priser,ock norrmännen förstörde hus-marknaden för Svenska medborgare ! Ock villaägarna solde.......til norrmänn.
Ottar

Och ingen var gladare än de bofasta som sålde och kunde bygga nya och moderna hus för pengarna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Förutom de som ville bo kvar men inte hade råd när taxeringsvärdet och därmed fastighetsskatten sköt i höjden.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Hej, eftersom bekantas son som driver detta så tänker de nytt, de som vill stanna för en natt eller bara ställplats med tillträde, så är de beroende av allas behov, de förändrar efter hand och förslag från de som övernattar.
Thomas
 
Toppen